0

Ч ешката компания Skoda пусна на българския пазар нова модификация на хечбека Scala, която освен с бензин, може да работи и със сгъстен природен газ, популярен у нас като метан. Новата версия на Skoda Scala носи обозначението G-TEC и харчи средно само 3,4 кг сгъстен природен газ на 100 км. При средна цена от 1,30 лева за 1 кг метан в момента, за изминаването на 100 км ще платите по-малко от 5 лева. С този скромен разход на гориво, G-TEC безспорно е най-икономичният вариант на Skoda Scala.

Чешката компания Skoda пусна на българския пазар нова модификация на хечбека Scala, която освен с бензин, може да работи и със сгъстен природен газ, популярен у нас като метан. Новата версия на Skoda Scala носи обозначението G-TEC и харчи средно само 3,4 кг сгъстен природен газ на 100 км. При средна цена от 1,30 лева за 1 кг метан в момента, за изминаването на 100 км ще платите по-малко от 5 лева. С този скромен разход на гориво, G-TEC безспорно е най-икономичният вариант на Skoda Scala.

Новата Skoda Scala G-TEC се задвижва от 1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател с мощност 90 к.с., съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Новият модел се отличава от стандартната версия с добавянето на три стоманени бутилки за сгъстен природен газ с общ капацитет 13,8 кг. Инженерите от Skoda са позиционирали трите резервоара за метан под дъното на багажника и задните седалки. Освен бутилките с метан, колата разполага и с 9-литров резервоар за бензин, който се използва, ако наблизо няма станция за зареждане с метан.

Процесът на зареждане на Scala G-TEC става плавно и чисто. Отворите за пълнене на двата резервоара за гориво се намират под един и същ капак. Направеният тест с Skoda Scala G-TEC показа, че за изминаването на разстояние от 100 км със средна скорост 100 км/ч са необходими едва 3,4 кг метан, които към момента у нас струват 4,42 лева. Така със заредените три бутилки с метан в икономичен режим можете да изминете над 400 км без колата да харчи бензин.

При пътуване на метан от ауспуха не излиза нищо друго, освен облак от пара. В града разходът на метан е около 5 кг/100 км според трафика, така че придвижването по ежедневните маршрути ще ви излезе по-евтино от градския транспорт. Дори и да бързате на път за морето например, няма да похарчите повече от 20 лева за гориво. С подобни стойности за разхода, новата Skoda Scala G-TEC е много изгодна както за семеен автомобил, така и за служебна кола.

Новият 1,0-литров турбодвигател в Skoda Scala G-TEC работи спокойно и макар да не е много динамичен, радва със завидната си пъргавина. Максималният въртящ момент от 160 Нм е на разположение в широкия диапазон от 1800 до 3000 об/мин. Моторът е съчетан с 6-степенна ръчна скоростна кутия и на таблото има индикатор, който дава съвети на водача кога да премине на по-висока или по-ниска предавка. Преминаването от метан към бензин става автоматично. На метан колата отделя едва 95 г/км емисии на СО2, което е с 25% по-малко в сравнение със задвижване на бензин.

Движението на природен газ не е само екологично и благоприятно за бюджета. Пътувайки с новата Skoda Scala G-TEC ще се наслаждавате също и на по-тихата и плавна работа на двигателя. Благодарение на системата Start/Stop при спиране на светофар, ако освободите от скорост и не докосвате съединителя, двигателят самостоятелно преустановява да работи и се стартира отново автоматично веднага след като натиснете педала на съединителя.

Шасито на Skoda Scala G-TEC е настроено по-скоро за комфортно пътуване, отколкото за динамично шофиране, така че се усещат само дълбоките дупки и големите неравности. На път с остри завои страничните наклонявания не са осезаеми и са в нормата за този клас. Кормилното управление не е особено информативно, но колата се владее предсказуемо и не поднася изненади. Звукоизолацията е добра, особено при шофиране по магистрала с високи скорости.

Новата Skoda Scala G-TEC не се различава от стандартната версия нито отвън, нито отвътре. Версията CNG е също толкова елегантна, просторна и пъргава като модела с бензинов двигател. Интериорът е абсолютно същият. Единствената разлика от стандартния модел е липсата на резервно колело, което е заменено от комплект за ремонт на гуми. Резервоарите за метан са разположени под багажника на колата и заради тях обемът му е намален до 339 литра. При сгъване на задните облегалки, товарното пространство нараства до 1282 литра.

Салонът на Skoda Scala G-TEC е много просторен и функционален. Кормилната колона се регулира в дълбочина и височина, а седалката на водача се регулира на височина още в базовия вариант. Предните седалки са много удобни и поддържат добре гърбовете. Тънките стойки на покрива осигуряват добра видимост във всички посоки. В ниша под шофьорската седалка е скрита светлоотразителната жилетка. На втория ред има много щедро пространство както за краката, така и за главите на пътниците. Отзад седят удобно двама човека, но за кратки разстояния могат да седнат и трима пътници.

Стандартното оборудване на Skoda Scala G-TEC включва частични LED предни и задни светлини, а изцяло светодиодните светлини се предлагат срещу доплащане. В базовото ниво има асистент за предупреждение при напускане на лентата и система за аварийно спиране при опасност от челен сблъсък, електрически прозорци и огледала за обратно виждане, климатик и аудиосистема. Предлагат се 6 въздушни възглавници и електронна стабилизираща система.

На борда на Skoda Scala G-TEC има и над 30 интелигентни решения от фирмената гама Simply Clever, като чадър във вратата на шофьора, двоен гумиран под на багажника, подвижни маси в облегалките на предните седалки, мрежи и куки за закрепване на багажи, джобове, ниши и USB портове за всички пътници. На капака на резервоара за гориво е закрепена ярко жълто-зелена стъргалка за лед.

Новата Skoda Scala G-TEC се предлага у нас в четири нива на оборудване – Selection, Ambition, Edition и Style с дискови спирачки на предните и задните колела. Цените започват от 32 460 лева.

Безспорно новата Skoda Scala G-TEC е идеалният автомобил за екологично чистите пътешественици, които едновременно пестят и пазят околната среда. С оглед на ниския разход на метан и цената му, покупката на Skoda Scala G-TEC е много обоснована, особено за хората които пътуват често на дълги разстояния.

Технически характеристики

Skoda Scala G-TEC 1.0 CNG TSI

1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател

6-степенна механична скоростна кутия

90 к.с. максимална мощност при 4000-5500 об/мин

160 Нм максимален въртящ момент при 1800-3000 об/мин

12,4 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

182 км/ч максимална скорост

3,4 кг/100 км среден разход на метан

95 г/км емисии на СО2

32 460 лева базова цена на модела