Skoda Octavia iV прави прехода към електрическото бъдеще
9

Skoda Octavia iV прави прехода към електрическото бъдеще

Новият зареждащ се хибрид изминава до 60 километра само на ток и над 740 километра на бензин

Безспорно новата Skoda Octavia е автомобилът, който предлага най-много варианти на задвижване. Четвъртото поколение на бестселъра на чехите дебютира у нас през 2020 година с няколко бензинови и дизелови двигателя, както и със задвижване на природен газ (метан) и на пропан-бутан.

Според мнозина експерти обаче, бъдещето е на електрическите автомобил и Skoda също се подготвя за прехода, като представя Octavia iV Plug-in хибрид. Новият модел се предлага във варианти лифтбек и комби, и има способността да изминава до 60 км изцяло на ток и над 740 км на бензин.

Новата Skoda Octavia iV се задвижва от 1,4-литров 4-цилиндров бензинов двигател с турбокомпресор 1.4 TSI с мощност 150 к.с. и електрически мотор с мощност 116 к.с. Трифазният електромотор с постоянен магнит е вграден в 6-степенната автоматична скоростна кутия с двоен съединител DSG. Трансмисията разполага с технология за електронно превключване на предавките и ги сменя прецизно.

Комбинираната мощност на хибридната система е 204 к.с., а комбинираният максимален въртящ момент е 350 Нм. С бензиновия резервоар с обем 40 литра и напълно заредена акумулаторна батерия, новата Skoda Octavia iV може да измине общо около 800 км.

Новата Skoda Octavia iV разполага с високоволтова литиево-йонна батерия с капацитет 13 кВтч. Тя позволява автономен пробег от 60 км според цикъла WLTP изцяло на електричество и с нулеви емисии. Батерията може да се зарежда удобно чрез стандартен домашен контакт или с помощта на стенна точка за зареждане.

От домашен контакт с 230 волта, зареждането на батерията от 0 до 80% отнема около 3 часа и 45 минути, а за пълното зареждане на 100% са необходими около 5 часа.

При използване на стенна точка за зареждане с мощност 3,6 кВт, пълненето на 80% от капацитета на батерията отнема около 2 часа и половина, а пълното зареждане изисква около 3 часа и половина. Входът за зареждане е разположен под капачката на предния калник от страната на водача, която се отваря с бутон на панела на вратата. Освен основната батерия, новата Skoda Octavia iV има и акумулатор от 12 волта в багажника за захранване на електрическите системи.

Новата Skoda Octavia iV предлага на водача избор от няколко режима на шофиране - Eco, Normal, Sport и Individual, както и опция Comfort, ако автомобилът е оборудван с динамичен контрол на шасито. Тези режими позволяват на шофьора да регулира настройките на кормилното управление, на двигателя и на предавателната кутия.

Водачът може да превключва между изцяло електрически режим Е-Mode и хибриден режим Hybrid от централния дисплей за избор на режим на шофиране. В режима Е-Mode новата Octavia iV се задвижва единствено от електрическия мотор, което я прави идеална за градския трафик. Ако батерията е достатъчно заредена и външната температура е над минус 10 градуса, автомобилът се задвижва от електричество от момента, в който се стартира.

При изцяло електрическото задвижване максималната мощност е 116 к.с., а максималната скорост достига 140 км/ч. В електрическия режим на шофиране при скорост до 50 км/ч се активира звуков синтезатор, поставен в предната дясна част на автомобила, който възпроизвежда специфичен шум и предупреждава пешеходците и велосипедистите, като им помага да чуват приближаването на Skoda Octavia iV по-рано и по-отчетливо.

В режим Hybrid електронният блок за управление непрекъснато оценява текущата ситуация на движение на автомобила. От момента на потегляне взаимодействието между бензиновия двигател и електромотора се регулира автоматично. Те или се допълват, когато се използват едновременно, или електронно се активира само един от тях.

Режим Hybrid предлага също възможност батерията да се зарежда чрез рекуперация от двигателя, докато автомобилът се движи, като водачът може сам да избере желаното ниво на зареждане на батерията. По този начин контролният блок решава кога да използва енергия от батерията и кога да я зарежда, използвайки регенерираната енергия, според конкретната ситуация.

В режим Hybrid автомобилът разполага с мощност от 150 к.с. по всяко време. Максималната мощност от 204 к.с. се достига, когато педалът на газта е натиснат докрай или е избран режима Sport.

На ток в града, на бензин по магистралата

Новата Skoda Octavia iV Plug-in хибрид ще се хареса на хората, които пътуват активно и искат час по-скоро да се присъединят към модерната тенденция на електрификацията. Колата ще предложи на бъдещите си собственици и добавена стойност от приятно изживяване зад волана.

В града Skoda Octavia iV може да се движи изцяло на ток, като за целта батерията трябва да бъде заредена. В същото време на извънградски път или на магистрала, хибридът може да е доста динамичен, благодарение на комбинацията от бензинов турбодвигател и електромотор. В режим Е-Mode новата Octavia iV изминава около 50-60 км на ток според стила на шофиране и външната температура.

В режим Hybrid заедно с електрическия мотор работи и 1,4-литровият бензинов турбодвигател, като предава тягата от 350 Нм към предните колела чрез 6-степенна автоматична скоростна кутия. При спускане в града често се използва движението по инерция и се акумулира енергия за зареждане на батерията.

На магистралата в един момент зарядът в батерията свършва, след което започва да работи бензиновият двигател. Ако искате пъргаво ускорение, трябва само да активирате режима Sport. Тогава бензиновият агрегат и електромоторът дават системна мощност от 204 к.с. и ускоряват Octavia iV от 0 до 100 км/ч за 7,8 секунди.

Новата Skoda Octavia iV стои солидно на пътя, а добавеното тегло от разположените под задните седалки батерии са понижили центъра на тежестта и са подобрили много стабилността. Когато енергията в батерията свърши, разходът на бензин в комбиниран цикъл е 5,4 л/100 км, а на извънградски път е 4,5 л/100 км.

Новата Skoda Octavia iV вече се продава у нас и цената на модела започва от 59 890 лева за нивото на оборудване Business, а в ниво Edition струва 62 240 лева. На фона на конкурентните Plug-in хибриди, това е най-изгодното предложение на пазара и е съвсем разумна цена за начало на трансформацията към електрическото бъдеще.

Технически характеристики

Skoda Octavia iV 1.4 TSI PHEV

1,4-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател + електромотор

6-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител DSG

204 к.с. системна максимална мощност

250 Нм системен въртящ момент

7,8 секунди ускорение от 0-100 км/ч

220 км/ч максимална скорост

13,0 кВч/100 км консумация на ток

1,5 л/100 км среден разход на бензин

34 г/км емисии на СО2

59 890 лева цена на модела Business

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.