0

В ечната война между гърци, румънци и българи е на път да приключи с библейски хилядагодишен мир. Така трите страни, които са във вековен спор чие е саламуреното сирене, се обединиха и ще работят заедно за това да го направят известно из цял свят.

Вечната война между гърци, румънци и българи е на път да приключи с библейски хилядагодишен мир. Така трите страни, които са във вековен спор чие е саламуреното сирене, се обединиха и ще работят заедно за това да го направят известно из цял свят.

Този грандиозен акт се случи по време на международния форум в Разлог миналата седмица. Събитието събра за няколко дни местните инициативни групи от целия Европейски съюз. Те споделяха опит как малките хора в земеделието от Общността се справят с малкото пари, които им се полагат по една от най-интересните програми на ПРСР - ЛИДЕР.
Подписите
Едно от най-интригуващите събития, които се случиха, разбира се, бе подписването на договор между Гърция, Румъния и България за промотиране на марката „Балканско сирене“. В интерес на истината идеята е възникнала на предишния международен форум, който се е провел в Албена миналата година. Тази есен обаче беше финализиран, като към основните страни ще се присъедини и Молдова като типична балканска страна, в която сиренето е неразделна част от трапезата. В интерес на истината подписването буквално взриви цялата зала от присъстващи, защото даде надежда на всички, че когато малкият народ се обедини, става голяма сила, коментираха присъстващи чужденци.


Мотото
Проектът беше представен от Гърция, в лицето на Панайотис Патрас. Мотото е повече от вдъхновяващо: „Кажи сирене! Балканско сирене!“ Така вместо балканските субекти да се карат дали фетата или саламуреното сирене е по-важно, решиха да се обединят, за да получат всички заедно пари. Тържествено бе обявено, че Европейският съюз подкрепя със 700 хил. евро идеята на предприемачите от трите страни. Те са за съвместни продажби и популяризиране на различните видове сирена и кашкавали в нашия регион.
Бактерии
Уникалният вкус и полезност на млечните продукти на Балканите се дължи на специфичните микрооганизми в региона. Те са нашето балканско съкровище, вдъхнови присъстващите Панайотис Патрас. Най- важното е, че производството на млеката и сирената може да осигури достоен живот на хората, които ги създават, допълни той.
Това съкровище трябва да излезе на пазара, за да носи просперитет на неговите производители. Гръцкият представител заяви, че особено е важно да се поощряват именно чрез местните инициативни групи и проектите по тях производството на неиндустриалните сирена и продукти въобще. Защото те дават цвета на регионите, задържат малките хора по селата. Според него този тип продукти, а особено сирената, са ценен туристически продукт. Затова в промоционалната програма ще се представи връзката между ценната храна и продукта и региона. Всяко сирене си има своята история. Защото то се прави на място, където има своите легенди и митове. А те чакат да бъдат разказани.
Марка
От България ще участват четири местни инициативни групи. Те са Раковски, Балчик, Троян-Априлци-Угърчин, Сливница и Драгоман.
Предвижда се да бъде регистрирана самостоятелна търговска марка „Балканско сирене“. На етикета на продуктите ще се отбелязва задължително регионът, от който произхожда. Целта е да се запази и подчертае уникалният произход на сиренето и да постигне повече почитатели по света.

Венета Нанева, шеф на местната инициативна група в Разлог Проектите отвориха 45 работни места 

С проектите по ЛИДЕР към Програма за развитие на селските райони от нашата местна инициативна група от миналия период се създадоха 45 работни места. Това каза пред Телеграф Венета Нанева, която е изпълнителен директор на местната инициативна група МИГ по ЛИДЕР в Разлог. Общият бюджет на МИГ-а е 1,5 млн. евро за целия програмен период. Особено голям интерес има към мярката за неземеделски дейности. С тези пари в града НПО е изгради информационен туристически център, какъвто не е имало до този момент в града. Интересът на чужденците към него е огромен и очевидно от голяма полза. Друг интересен проект е изграждането на химическо чистене. Проектът се оказал толкова полезен и устойчив, че били назначени още двама души допълнително към първоначалните пет, каза Нанева. В типично земеделските дейности с проекти към МИГ-а малки фермери са успели да си закупят техника, с която да си обработват нивите, като особено полезна е била тя за животновъдите. В преработвателната индустрия пък проекти спечелили малкото месопреработвателно предприятие Сарай. Те са закупили автобуси за транспортиране на продуктите си. В него работят 50 души.