Симулации в PISA 2022 оценяват и творческото мислене на учениците
3

Симулации в PISA 2022 оценяват и творческото мислене на учениците

В изследването ще се включат 8000 15-годишни от България

Международното изследване PISA 2022 ще оценява нова област - творческо мислене. Това съобщи за „Монитор“ Наталия Василева, главен експерт в Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование. Тя допълни, че с международното изследване ще се проверява способността на 15-годишните за творческо мислене при решаването на различни всекидневни задачи. Оценяването включва няколко типа задачи, включително изискващи писмен отговор, визуален отговор и базирани върху симулации.

В сайта на международното изследване са дадени 7 примерни задачи. Една от тях илюстрира използването на компютърни симулации. В случая той е за спестявания. Учениците трябва да използват симулатора, който е с четири променливи – период на спестявания, месечен депозит, годишна лихва и общо спестявания. Избирайки желаната от тях симулация и прилагайки различни стойности на променливите, те например ще трябва да отговорят колко месеца трябва са необходими, за да бъдат спестени 6000 лв. при депозит 100 лв. на месец и лихва 10%. 15-годишните трябва да отговарят и на твърдения, като използват симулатора. В друга от задачи пък ще се прилагат възможностите на компютърно базираното оценяване и по-специално използването на таблици с данни за сортиране и други дейности. В примера е дадена таблица с четири колони, свързана с използването на смартфоните. На учениците са дадени държава, нейното население и брой хора, които работят с такива. С един от въпросите към задачата например от децата ще се изисква да посочат каква операция трябва да извършат, за да получат отговора на четвъртата колона – част от хората, които използват смартфони. След като вече я попълнят, пък трябва да сортират данните, за да могат да посочат дали дадената им информация е вярна или не е. Възможностите на компютърно базираното оценяване могат да бъдат проверени и чрез аргументиране в геометричен контекст. На симулатора е представена карта със сиви линии (улици) и сини площи (блокови пространства). Целта на задачата е да се търсят стратегии за придвижване от една точка от друга във виртуалния град. В един от въпросите към нея трябва да посочат защо три от тях имат една и съща дължина.

„В PISA 2022 под творческото мислене се разбира умението да участваш продуктивно в генерирането, оценяването и усъвършенстването на идеи, което може да доведе до оригинални и ефективни решения, до генериране на ново знание и значими проявления на въображението“, обясни още Василева. Творческото мислене ще се изследва чрез оценка на уменията в четири области: писмено или визуално изразяване, както и решаване на обществен или научен проблем. То ще се оценява чрез три способности. Първата е умението на децата да генерират множество различни и уместни идеи. Втората способност ще проверява могат ли 15-годишните да измислят креативни идеи или подходи, които не биха хрумнали на много хора. Третото умение е свързано с оценката и усъвършенстването на идеи. Това е способността да се оценят вече съществуващи идеи и да се усъвършенстват или доразвият по начини, които не биха хрумнали на много хора. Василева добави, че чрез оценяването на творческото мислене целта е да се насърчи обществен дебат както за важността, така и за подкрепата на по-широкото включване на тази важна компетентност в различните образователни програми.

Международното изследване PISA оценява уменията на 15-годишните в три области - функционална грамотност при четене, математика и природни науки. Изследването се провежда през три години и всеки път се акцентира върху различна темата. В PISA 2022 учениците ще демонстрират знанията си по математика. Около 8000 българчета ще се включат в изследването догодина. То ще се проведе от март до май. В момента се извършват дейностите по избор на училища. „Извадката е случайна, стратифицирана по определени критерии, така че да е представителна за българската образователна система. Поради факта, че извадката за България е представителна на национално равнище, резултатите от PISA не се използват за оценка и сравняване на отделните училища или ученици“, уточни Василева. Извадката на PISA се прави на две стъпки. Първо се избират се школата. От всички училища в България, в които се обучават 15-годишни ученици, се прави извадка от Westat, САЩ. Обикновено броят на училищата, които трябва да се включат в изследването за нашата страна, е около 200. Втората стъпка е изборът на учениците. На случаен принцип от всички 15-годишни ученици от всяко училище се избират не повече от 53-ма, които да участват в изследването.

Новият момент в изследването е, че цели да разгледа и намери място на математиката в развиващия се свят, воден от нови технологии и развитие, в който гражданите правят нови преценки за себе си и за обществото, в което живеят. Затова фокусът на PISA ще е способността да се мисли математически или способността на децата да разсъждават логично и да представят аргументи по честен и убедителен начин. Изследването ще проследи умеят ли учениците да използват математическия език, за да разрешат проблем от реалния свят. През 2022-ра ще се използват четири области от съдържанието на предмета - функции и отношения; пространство и форма; количество; вероятност и данни. Те отговарят на четири теми – явления, свързани с нарастване/намаляване, геометрични апроксимации (пространство и форма); компютърни симулации и условно вземане на решения. Според математическата грамотност в PISA 2022 математиката се използва за решаване на проблем в зададен контекст. В случая задачите могат да бъдат в личен, професионален, социален и научен. Изборът на подходящи математически стратегии и представяния често зависи от контекста, в който възниква проблемът.

Обучават 350 педагози за

принципите на изследването

До края на годината са планирани обученията на общо 350 учители на тема „Методи за оценяване в международното изследване PISA 2022“. Целта е педагозите да се запознаят с това какво се оценява в PISA, с принципите и механизмите, които стоят зад тези оценявания, обясни Василева. По този начин ще се представят допирните точки между PISA и различните учебни програми, с които работят педагозите, за да могат да използват наученото при ежедневната си работа в клас. Центърът за оценяване в предучилищното и училищното образование провежда такива обучения от няколко години и в тях са участвали около 1000 учители от цялата страна. За тази година са предвидени осем. Те са отворени за всички учители по математика, български език и литература, химия и опазване на околната среда и биология и здравно образование, преподаващи от 5-и до 12-и клас. Голяма част от обучението е предвидено да протече в лекционна форма. На обучаемите ще бъде представено международното изследване, какво се оценява и как, ще бъдат предоставени и коментирани различни задачи от PISA, които са разсекретени. Всеки обучител ще постави задачи, които трябва да бъдат изпълнени от обучаемите. Целта е да съставят тестови задачи, които да следват механизмите и принципите, върху които са изградени задачите, които се използват в PISA. След това тези задачи ще бъдат представени пред цялата група и обсъдени. „Надявам се да слушат лекциите, да инициират дискусии по теми, които са ги впечатлили и да участват активно в тях. Чрез примери, взети от нашите учебни програми (по различните предмети и за различните класове), се стремим да покажем, че нещата, които се преподават в българското училище, не са толкова различни от това, което се оценява в PISA. Разбира се, без да се омаловажават разликите в самата философия, стояща зад българската образователна система и зад PISA“, сподели Василева.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.