Финансовото поощряването на изрядните и наказания за джигити трябва да се изчислява спрямо щетите, които са причинили на пътя, предлага новата агенция за безопасност на пътя, начело с Малина Крумова.

Агенцията съвместно със застрахователите и експерти са подготвили модел, който е предложен на Комисията за финансов надзор. „За да има превантивен ефект „малусът“ в системата трябва да се чувства, но целта

не е да се увеличат средствата от „Гражданската отговорност“

а в рамките на събираните пари да има преразпределени спрямо рисковите водачи“, уточни пред „Монитор“ Малина Крумова. По думите й не трябва да се допуска „малус“ на колата, защото превозните средства не причиняват катастрофи, а техните водачи.

Щетите трябва да бъдат основание за промяна на класовете и процента на „малуса“ и ако се въведе критерии за поведението на водача без щети, те трябва да са силно ограничени до малко на брой и високо рискови. Това са употреба на алкохол, висока скорост и други, които трябва да се уточнят от КФН.

Въвеждането на новата система трябва да е по етапно

считат от агенцията за безопасност, за да се проследи ефективността й. „Не може всички да сме на нула, защото нарушения и досега е имало. Обективно е да се въведе на база на щетите, защото този критерий е обективен и безспорен“, уточни Крумова. И няма за едно и също нарушение да бъдат наказва по няколко пъти, както предвиждаше предложената система от предишното ръководство на регулатора. Крайната цел на системата „бонус-малус“ е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя и да възпита във водачите на автомобили чувство за отговорност. Като резултат ще се подобри пътната безопасност и респективно целта е намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания.

През есента ще бъде готово новото предложение

за въвеждането на „бонус-малус“ системата за застраховката “Гражданска отговорност”. В момента работи нова международна работна група, която да създаде система, при която шофьори без нарушения на пътя ще плащат по-евтина полица, а за водачите с много провинения цената ще е много по-висока.

„Бонус-малус“ е система, прилагана в много страни в Европа, която персонализира премията, платена от застраховащия/потребителя, като взима предвид поведението на пътя и историята на претенциите. Миналата година бе представен вариант, но той срещна остро обществено недоволство.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

България може да влезе в „чакалнята“ на Еврозоната до юни 2020 г.

България може да се присъедини към валутно-курсовия механизъм ERM II през първото или през второто тримесечие на 2020 година. Това заяви ръководителят на Европейския съвет по банково преструктуриране Елке Кьоних пред БНР.