Школата в пустеещите райони най-богати (ТЕМАТА)

Анализ на делегираните бюджети посочи пробойните им

Школата в пустеещите райони най-богати (ТЕМАТА)

Училищата с над 1200 деца с най-големи проблеми с финансирането

Защитените училища, в които се обучават между 200 и 250 ученици от уязвими групи, са най-добре финансово. Това обясни председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България Диян Стаматов.

Анализът на делегираните бюджети показва, че най-богати са малките школа в пустеещите райони, в които често има малчугани от малцинствата и от социално слаби семейства.

Най-затруднени с баланса на училищния бюджет пък са директорите на гимназиите с голям брой ученици, които не са уязвимите групи. Дискомфортът за директорите на школа с над 1200 ученици идва от нарушения баланс на средства в делегираните бюджети и липсата на допълнителни компоненти на финансиране в училищата от 8-и клас нагоре, добави директорът на 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов”.

По думите му при въвеждането на делегираните бюджети през 2007-а те били направени така, че парите да следват ученика. Последните няколко години обаче са направени няколко промени.

„Днешните делегирани бюджети в образованието дават много повече сигурност и свобода за всички. Сериозното им надграждане ги прави по-добър финансов инструмент днес”, коментира Стаматов.

Първата промяна е свързана с целодневната организация.

Училищата със занимални получават допълнителни средства

над единния разходен стандарт за едно дете. За всяка група за децата от 1-ви до 7-и клас школата през 2021-ва получават по 2371 лв. Нормативът за ученик в група за целодневна организация на учебния ден пък е 927 лв.

През 2017-а пък са направени 3 стъпки – въведени са единни разходни стандарти за ученик, паралелка и институция. Така, независимо дали в един клас има 18 или 26 деца, то към училищния бюджет ще бъде добавена една и съща сума. Няма значение и дали в едно средно училище са записани 80 деца или над 1500. Те ще получат една и съща сума като образователна институция.

От следващата година пък

има и целеви субсидии за деца и ученици от уязвими групи,

които също водят към нарушаване на баланса на средствата, обясни Стаматов. Въведено и подпомагане на защитените паралелки или с очакван недостиг и училища. Школата с класове с по 7-8 ученици имат нужда от допълнително финансиране заради по-малкия брой обучаващи се в тях. Училищата със статут на защитени също получават бонуси към останалите стандарти от делегираните бюджети, защото ако бъдат закрити, децата от тях ще трябва да пътуват всеки ден по 20-30 км в посока, за да учат.

През 2019-а се разширява обхватът на средствата за школата с уязвими групи, като се включат и тези с гимназисти. От 2 години финансирането на дейностите по занимания по интереси на учениците вече се поема от държавния бюджет, тъй като европейският проект приключва. Така всяко школо с извънкласни кръжоци получава по 1900 лв. и по 30 лв. за всяко дете, записано в такива. Увеличава се и стандартът за учениците с профил „Изкуства” за неспециализираните училища, въведен е и допълващ стандарт за ученик от първи или втори гимназиален етап, както и допълнителни средства за стипендии за защитените паралелки.

От миналата година се увеличава допълнителното финансиране за защитените училища от 15 на 40% от стандарта на ученик,

увеличени са средствата за работа с уязвими групи

за трети път. Допълващият стандарт за ученик в първи и втори гимназиален етап е диференциран. Така за ученик в паралелки за профилирана подготовка в неспециализирани училища се получават по 85 лв., а за всички останали – по 50 лв. От 2020-а 100% от средствата за занимания по интереси минават към училищните бюджети.

„Тези четирите стъпки са довели до сериозна промяна в делегираните бюджети. Сега те дават свобода на ръководителите на училища с уязвими деца. Проблемът остава при големите гимназии, при училищата, които са само с гимназиален етап или с голям брой ученици. Еднакво дискомфортно са училищата със 100 и с над 1200 ученици”, коментира Стаматов. Затова според него трябва да се работи за лека корекция на финансирането към гимназиите, профилирани гимназии, допълнителен компонент за учебните заведения като природните математически гимназии, СМГ или училища с над 1200 ученици, както и малките с под 200 ученици, за да няма проблем с бюджета.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.