Много шофьори искат летните им гуми да изглеждат по-атрактивно, отколкото зимните. Поради това за лятото обикновено се избират широки и нископрофилни гуми, докато тесните по-често се използват през зимата. Изборът на гуми влияе на облика на автомобила, комфорта при шофиране и на много други характеристики. В Централна и Източна Европа собствениците на коли често имат два комплекта джанти - един за през лятото и друг за зимата.

Разпространен избор измежду шофьорите е да използват малко по-големи и съответно по-скъпи джанти за летните гуми. Когато си купувате гуми е нужно да следвате препоръките на автомобилния производител. Можете да проверите документите на колата си, включително ръководството на автомобила, където е записан препоръчителният размер на гумите, както и възможни алтернативни размери.

Правилната ширина на гумата също така се влияе от характеристиките, които са предпочитани от собственика, и които той иска да открие в своя автомобил и в управлението му. Широчината на гумата ще се отрази на цената, както и на някои други характеристики, като сцепление, ниво на шум, комфорт при шофиране и външен вид. Смяната на тесни гуми с по-широки обикновено увеличава съпротивлението при търкаляне и съответно малко увеличава разхода на гориво.

При летните гуми, размерът е също така и въпрос на естетика, тъй като се смята, че по-широката гума изглежда по-добре от тясната. Ако човек иска да премине към по-голям диаметър на джантата, профилът на гумата трябва да се намали. Това позволява външният диаметър да остане в законовите граници и гумите ще продължат да разполагат с достатъчно място, за да се въртят. Профилът на гумата се отнася за съотношението между височина и широчина на гумата. Тъй като най-разпространените размери са тесни с висок профил, те се произвеждат в повече бройки от широките гуми с нисък профил. Това е една от причините тесните гуми обикновено да бъдат по-евтини от широките.

Обемът на въздуха в гумата се отразява най-вече на комфорта, който осигурява при шофиране. Колкото по-широк е диаметърът на джантата, толкова по-малко въздух ще се побере в гумата. Високопрофилните гуми имат много място за въздух и са по-комфортни от широките, нископрофилни гуми. От гледна точка на безопасността и двата вида имат своите силни страни. На суха настилка широките гуми предоставят повече сцеплението от тесните, но рискът от аквапланинг е по-висок с широките. През зимата тесните гуми се представят по-добре при екстремни ситуации, тъй като оказват повече натиск върху повърхността на пътя. Тесните гуми също така са по-добри за мек сняг и киша. Широкият вариант от друга страна предоставя повече сцепление на твърди повърхности.

Ето какво означава гума с маркировка 205/55 R16 94V XL:

205: Широчината на гумата в милиметри при нормално налягане. Широчината на протектора винаги ще бъде по-малка, но ще варира спрямо модела на гумата и нейния производител.

55: Профилът на гумата или съотношението между височина и широчина. Например числото 55 означава, че височината е 55% от широчината. Колкото по-малко е числото, толкова по нисък ще бъде профилът на гумата.

R: Структурата на гумата. С R се обозначават радиалните гуми, които се използват при всички леки автомобили в България.

16: Диаметърът на джантата в инчове.

94: Индексът за натоварване на гумата. Числото 94 означава, че една гума може носи максимална тежест от 670 кг при нормално налягане. Колкото по-малко е числото толкова по-малък е и капацитетът за товар.

V: Индексът за скорост на гумата, или максималната допустима скорост. Например V означава, че колата не може да бъде карана с над 240 км/ч.

XL: Ако маркировката завършва с XL (допълнително натоварване), това означава, че гумата може да носи по-голям товар от стандартната гума в съответния размер.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Второто поколение на компактния SUV идва у нас с модерни технологии и двигатели

Новият Range Rover Evoque е еволюция на оригинала

Второто поколение на компактния SUV идва у нас с модерни технологии и двигатели

Още с появата си на пазара през 2011 година, Range Rover Evoque се превърна в първият луксозен компактен SUV. За това време моделът спечели над 220 международни награди и реализира над 800 000 продажби на автомобили в световен мащаб. В края на миналата година Land Rover представи новия Range Rover Evoque, който е усъвършенствана еволюция на оригинала. Той отговаря на потребностите на съвременните клиенти, благодарение на съчетанието между славното наследство на легендарната британска марка и свръхмодерните технологии, използвани в колата.

Новият френски турбодвигател „мирише” нафтата и харчи 3,2 литра на 100 километра

Peugeot 301 получи най-икономичния дизелов мотор

Новият френски турбодвигател „мирише” нафтата и харчи 3,2 литра на 100 километра

Французите от Peugeot винаги са правили модерни и иновативни автомобили, но в същото време са поддържали в гамата си и един бюджетен модел. От няколко години това е Peugeot 301. Успехът на седана се дължи на стилния външен вид, просторния салон и огромния багажник, надеждните двигатели, както и на специално подсилено окачване. Отскоро Peugeot 301 е оборудвано с новия турбодизелов двигател 1.5 BlueHDi с мощност 102 к.с., комбиниран с 6-степенна механична скоростна кутия.

Кросоувърът получи двойно предаване и се зарежда напълно за 1 час и 50 минути

Opel Grandland X стана хибрид и тръгна на ток

Кросоувърът получи двойно предаване и се зарежда напълно за 1 час и 50 минути

Opel представи изцяло новата хибридна версия на Grandland X, наречена Hybrid4. Моделът с plug-in хибридно задвижване PHEV и двойно предаване на Grandville X поема ролята на флагман във високопроходимата гама на Opel, включваща Crossland X и Mokka X. Новият модел може да се поръча по желание с черен преден капак и съчетава силата на 1,6-литров бензинов турбодвигател с два електромотора, достигайки системна мощност до 300 к.с. Предварителните данни за разхода на гориво сочат средно 2,2 л/100 км и емисии на CO2 от 49 г/км.