*ЧСИ-та събраха 190 млн. лв. борчове към гражданите и 285 млн. лв. към бизнеса
*Продават годишно по един кораб на търг заради кредити

Схема с БГ номера за коли, които се карат в Румъния, жили стотици годишно със запорирани автомобили. Това съобщи за „Монитор“ частният съдебен изпълнител Иван Хаджииванов.

От преди няколко години в Северна България е много разпространена схема, при която малоимотен български или румънски ром регистрира у нас фирма, на чието име започва да пазарува коли втора ръка. След това возилата се продават на румънци, които ги карат в родината си с пълномощно, за да избегнат плащането на местни данъци и застраховки „Гражданска отговорност“. Оказало се обаче, че често собственикът на возилата задлъжнява или към държавата, или към кредитна институция и няма как да плати борча си. Затова българските

ЧСИ-та запорират автомобилите,

които се водят актив на фирмата му

„Има много фиктивни фирми, които са дали пълномощни на румънци да карат български коли в Румъния. Тези физически лица обаче трупат огромни задължения като местни данъци и такси“, обясни Хаджииванов. Той разказа, че след като се установи дългът, се образува изпълнително дело срещу длъжника и започва масов запор на коли.

„Например по едно дело имам 700 автомобила запорирани. Има и по 300-400 коли запорирани по едно дело. Тези коли са много евтини там. Голямата беля за България е, че когато стане произшествие, българските застрахователи плащат, а там постоянно стават произшествия“, допълва русенският съдебен изпълнител. Оказва се обаче, че тези коли представляват един параграф 22, защото няма кой да плати дълга на толкова много коли.

„Другият голям проблем е, когато някой, дори румънската държава, иска да купи такъв автомобил – не може да го регистрира, защото има запор в България. Не може и да плати дълга, защото да платиш дълга на толкова автомобили, за да вземеш един, е безумно“, категоричен е Хаджииванов. Той обясни, че

има списъци от общините, които

си търсят местните данъци и такси

„Те трябва да бъдат информирани за тези коли, ако минат границата, но те изобщо не се прибират в България. Карат се в Румъния с пълномощно и това няма начин да се спре. Още преди години евтини коли внос втора употреба заминаваха с пълномощно за Румъния. Това са хиляди коли, които се водят на малоимотни хора. По цялата северна граница това е бизнес – в Румъния се кара колата, без да се плащат застраховка, нито местни данъци и такси. Всички колеги имаме такива дела. Наричаме ги „румънските”, по тях няма събираемост, защото няма имущество в България“, обяснява още Хаджииванов.

Схемата е един от десетките проблеми и тенденции при събирането на дългове, които бяха обсъдени по време на годишния доклад за дейността на Камарата на частните съдебни изпълнители у нас. Отчетът бе представен от ръководството на камарата, начело с председателя й Георги Дичев. Статистиката показва, че се запазва тенденцията държавата, общините и гражданите да търсят помощта на ЧСИ за събиране на своите вземания. Както винаги

най-много са новообразуваните

дела в полза на бизнеса – 105 000

на следващо място са държавата и общините със 71 000 дела, гражданите с 22 000 дела и банките също с толкова. През 2017 г. се промени подсъдността и делата вече се образуват там, където е адресът на длъжника или на седалището, ако е търговец. С това рязко се е променила картината на делата в София – от 89 000 вече са 51 000. Така за длъжника е по-лесно да се защити, защото делото е там, където е той, не се налага да пътува, за да се запознае с едно изпълнително производство.

Сред интересните търгове, които са провеждани от ЧСИ-тата у нас, са продажбите на кораби. Данните показват, че поне един кораб годишно сменя собственика си заради неплатени кредити.

„Повече от един кораб на година продавам. Понякога по няколко кораба на година, и то различни – влекачи, тласкачи, танкери. Миналата година продадох бункировчик. Купиха го румънци. Бункировчикът е кораб, който зарежда други кораби с гориво. На него има цистерни. Румънците го купиха, за да го използват за екологични цели – където има замърсяване, да го изпомпват. Фирма, която се занимава с екология, го купи“, разказа Хаджииванов. Той обясни, че причините за тези търгове са сериозните проблеми, които има корабоплаването у нас.

„Лятно време по реката има прагове, корабите не могат да бъдат натоварени, защото потъват, опират дъното и засядат. Деформират се, повреждат се. Нашият бряг на реката не е укрепен, както в Германия и Австрия. Постоянно има наноси от тиня, не се поддържа плавателният път както трябва. Освен това, стокооборотът намаля. Индустриалните райони, които изнасяха много стоки, които се превозваха с кораби, сега стокооборотът намаля. В тази връзка много кораби задлъжняват. Корабособствениците им правят ипотеки, за да теглят пари, но проблемите се задълбочават. Така по инициатива на банки или неплатени заплати на екипажите се стига до налагането на морска възбрана, описва се корабът и се продава. Процедурата е както при недвижимите имоти – описва се корабът и се продава при явно наддаване. Цените не са високи. Има пазар. Реката е сладководна, корабите и морално да остареят не са разядени от сол и служат десетилетия. Досега в моята практика съм продал само един кораб, който го нарязаха, всички останали работят“, допълва Хаджииванов.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

По 7 неосигурени се лекуват във ВМА и „Пирогов“

Касата плаща 650 лв. за лечение на коронавирус

По 7 неосигурени се лекуват във ВМА и „Пирогов“

650 лв. ще изплаща Националната здравноосигурителна каса на болниците за лечението на инфектирани с коронавируса COVID-19, съобщиха от там.

Сачева: Социалната система ще издържи натиска до 13 май

Системата за социално подпомагане, за обезщетения при безработица, пенсионната система, са системи, които съществуват от години и са готови да издържат на натиска. „Нямам съмнение, че ще направим всичко за да минем заедно през кризата“. Това Заяви Деница Сачева пред Нова.