Шефът на

Шефът на "Холдинг БДЖ": Намалихме недостига на локомотиви до 9 на ден

Въвеждаме допълнителни стимули за машинистите, по-сериозен е проблемът при служителите по поддръжката. Обсъждаме съвместна работа с „Български пощи“ и оператора „Фликс". Влакът до Одрин беше спрян, защото беше оценен като рисков от митниците, казва в интервю за "Монитор" Григори Григоров – председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ".

- Г-н Григоров, недоволството на пътниците към БДЖ е за липсата на локомотиви, а това води до закъснения. През 2019 г. отчетохте 1467 минути пасив на ден. Сега колко са?
- За изминалата година закъсненията са 1016 минути на ден или 450 минути по-малко на денонощие, което е 30% намаление спрямо година по-рано. Подобрението се дължи на факта, че през последните две години започнахме да обръщаме внимание на закъсненията. До преди две години се е отчитало закъснението, но не е било вменявано задължение да се взимат мерки за намаляването му. През 2020 година започнахме бавно да усещаме резултата от ремонтната програма за подвижния състав. За съжаление миналата година не беше добра и всички поддоставчици и подизпълнители започнаха да се оправдават за забавянията си с форсмажорните обстоятелства, причинени от пандемията. Но успяхме да подобрим услугата - недостигът на подвижен състав е бил 16 локомотива средно през 2019 г., през 2020 г. - 12, а през 2021 е 9.

- Добрите новини за нови локомотиви в БДЖ бяха често отразявани, но ремонтите също са важни. Докъде стигна изпълнението на двата договора за ремонт на вагони?
- Ремонтната програма е основна част от дейността на дружеството, тъй като работим със скъпа и специализирана техника и изисква постоянна поддръжка. Изпълняват се два тригодишни договора за ремонт на вагони, които стартираха през 2018 г. и приключват през тази година. За двете години от началото на договорите броят на вагоните в експлоатация се увеличи с 30%. Освен това работим в посока да намалим разнообразието на вагони до наистина необходимите при сегашните условия, от 14 вида да останем с 8 до 9 вида, което ще доведе до намаление на разходите за ремонт, поддръжка и експлоатация. Започнахме да съставяме влаковите композиции с еднотипни вагони, за да изглеждат хомогенно, а преди беше с каквото има. Успяхме също така да рециклираме 15 вагона, които са модерни – с нови климатици, интернет, италиански седалки. Те се движат по направленията София-Варна и София-Бургас.

- А така търсените спални вагони ще бъдат ли повече?
- Спалните вагони са най-търсената услуга на БДЖ, а особено през летния сезон остава най-удобната възможност хората да спестят времето от пътуване през деня. Половината от спалните вагони бяха спрени от движение заради елементарни липси на резервни части при електрониката. От 2013-2014 г. стояха в депата, а са практически нови. Нашата цел е да възстановим абсолютно всички вагони, които са 30, и да ги пуснем в експлоатация. Засега не предвиждаме покупка на нови, но обсъждаме възможностите за разширяване обхвата на тази услуга.

- В процес на договаряне е доставката и поддръжката на 16 нови електрически мотрисни влака за над 246 млн. лв. без ДДС. Кога ще се вземе решение кой ще е изпълнител?
- Поръчката е на финален етап, вероятно до края на месеца ще се вземе решение. Предложенията, които получихме, не отговарят изцяло на нашите изисквания. Така че внимателно ще обмислим решението си, защото става дума за голям публичен ресурс и перспектива за компанията.

- По Плана за възстановяване и устойчивост БДЖ прави заявка за подмяна на 50% от подвижния състав. Проектът включва покупката на 20 нови електромотрисни влака за 312 млн. лв. без ДДС. Срокът за усвояване е къс – това не крие ли рискове?
- Чрез Механизма за възстановяване и устойчивост на Европейския съюз ще кандидатстваме за закупуване на нов енергийно ефективен и комфортен подвижен жп състав в изпълнение на критериите и изискванията на ЕК за инвестиции в зеления и цифров преход. По този начин БДЖ за първи път ще получи възможност за закупуване на нови влакове с европейско финансиране. Проектът включва закупуване на 20-25 броя електромотрисни влакове за пътуване по дългите релации над 300 км. Смятам, че до края на 2024 г. е реалистично да приключим поръчката.

- Как БДЖ ще бъдат конкурентни след либерализирането на пазара след три години? Нови услуги може ли да предложите?
- Нашата цел е да върнем първо пътниците. Новите услуги са свързани с информационната обезпеченост. Мотрисите, които „Алстом“ ремонтира, ще бъдат оборудвани с нова информационна система и с безжичен интернет (бел.р. - компанията „Алстом“ спечели търг за ремонт на 22 дизелови и 24 електрически мотриси на БДЖ за 137 млн. лева). В момента подобряваме билетоиздаващата система, която пуснахме преди година. По последни данни с около 40 на сто са се увеличи продажбите на онлайн билети. Скоро ще заработят и билетоиздаващи автомати по големите гари. Така ще има няколко различни канала за продажба на билети.

Обсъждаме съвместна работа с „Български пощи“, с оператора „Фликс“ също водим разговори за партньорство да предлагат на своите клиенти комбинирано закупуване на влакови билети от Централна гара-София. Това са част от опциите за увеличаване на възможностите за продажба, но и удобство на пътниците.

- Кога ще пътуваме по-бързо до Варна и Бургас?
- Само с влакове не става, трябва да има къде да се движат. Закупихме 15 локомотива „Сименс“, които може да се движат със 160 км/час, така че да използват максималните възможности на инфраструктурата. Имаме и няколко вагона за същата скорост, които също са за дългите маршрути. Обсъждаме още един проект за 15 вагона за движение по скоростните жп трасета. Те ще бъдат изцяло нови, изработени от жп завода в Дряново на базата на номерата и шаситата на съществуващи вагони. Цената на един такъв вагон е около 40% от стойността на един чисто нов вагон, като експлоатационният му срок е 30 години. Разбира се, тук трябва да споменем и бъдещите мотриси, които ще поръчаме и чиято доставка се очаква да съвпадне със завършването на модернизацията на основни железопътни трасета.

В момента тече реновирането на пътя между столицата и Пловдив, което е част от жп магистралата между София и Бургас. До Варна се предвижда да се ползва трасето до Карнобат и после пътуването да е по скоростно трасе в участъка Карнобат-Синдел-Варна. Това е по-близка перспектива, отколкото да се модернизира цялото северно трасе. Ако до три години приключи трасето от Елин Пелин до Септември и междувременно трасето Карнобат-Варна стане по-бързо, трите часа и половина, които толкова се обсъждат, ще станат възможни за пътуване от София до Варна и до Бургас.

- Има ли шанс да бъдат възстановени спрените влакове до Солун и Истанбул? Както и пуснатият за кратко до Одрин?
- Международните влакове са обект на съгласуване между отделните железопътни администрации. От началото на епидемичната ситуация точно преди една година беше прекратено движението на влаковете през турска и гръцка граница като мярка за ограничаване разпространението на COVID-19.
До този момент няма изгледи за желание от съседните железопътни администрации движението на тези влакове да бъде възстановено, въпреки отправените запитвания от наша страна още през летния сезон. На този етап от лятото беше възстановено единствено движението през границите с Румъния.

За възстановяване на международното движение на влакове ще може да говорим отново, когато има стабилни решения срещу разпространението на вируса. Искаме да имаме връзка с всички балкански столици. Но трябва да имаме предвид, че подвижен състав, закупен с капиталов трансфер от държавата, не може да се използва извън границите ни.

Влакът до Одрин беше спрян, защото беше оценен като рисков според митническите разпоредби. Шанс влакът да пътува има, стремим се да го направим да бъде приемлив пред контролните органи.

- Има ли кадрова криза в държавните железници? Каква е средната възраст на машинистите и служителите по поддръжката?
- Средната възраст е над 40 години, но за кадрова криза е прекалено силно да се говори. По-сериозен е проблемът при служителите по поддръжката, тъй като училищата и университетите не създават достатъчно такива кадри, за да отговорят на потребностите на работодателите, тъй като подобни професии не са привлекателни за младите хора. По тази причина работим съвместно със специализирани професионални гимназии и висши учебни заведения, като е разработена програма за дуално обучение на учениците, както има и стипендиантски програми, с което се цели привличане на повече млади хора към железопътния транспорт.

Създаваме нови условия с модернизиране на ремонтните депа, също така преструктурираме цялата ремонтна дейност и провеждаме обучения. Голямо предимство при нас е, че разполагаме със собствен Център за професионално обучение, където освен че се обучават външни на железницата лица, се извършва и преквалификация на кадрите.

С подновяването и модернизацията БДЖ ще става все по-атрактивен работодател, като това се наблюдава и в момента, след като имаме все повече млади хора, желаещи да се обучават и да практикуват професията машинист. За да бъде още по-атрактивна професията чисто от финансова гледна точка, въвеждаме допълнителни стимули за машинистите, а допълнително поощряваме и машинистите на новите локомотиви „Смартрон“, тъй като за тяхното управление се изискват по-специфични умения и познаване на електрониката на локомотива, за което локомотивният персонал преминава допълнително обучение. Като цяло с поетапното модернизиране на материалната база смятам, че ще се повиши и интересът на висококвалифицирани кадри за работа в компанията.

ВИЗИТКА:

Григори Григоров е председател на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" от края на 2018 г.

Има значителен професионален опит в телеком индустрията в развиващи се пазари в Източна Европа и Азия

Завършил е Техническия университет в София, има и MBA степен от City University, Seattle.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.