- Г-жо Алексиева, идната седмица ще се проведе форумът „Училището - зона за родители”. Разкажете ни какво ще се случи по време на събитието?

- На 13и октомври в кино „Люмиер“ организираме първия по рода си форум, свързан с темата за партньорството между родителите и училището. Ние, от Асоциация „Родители“, като организация, заета с темата от години, силно вярваме, че ако училището и родителите си партнират, можем да постигнем далеч по-добри резултати от настоящите. Събитието е е разделено на две части - дискусионна и презентационна.

- Какво включва всяка една от тях?

- Родители, учители и всички заинтересовани от темата в първата част ще чуят конкретизирани пет ключови теми. Те са свързани с общуването между родители и учители и как то да стане по-ефективно. Ще обсъдим качественото образование, какво е състоянието в момента и какво си го представяме да бъде. Причината е, че за нас като организация е проблем сегашният начин, по който протичат учебните часове и начинът, по който образователните теми се предлагат на децата. Ще обсъдим и темата за здравословна среда и хранене. Средата в училище е ключова за развитието на младите хора и всеки в нея е важен, независимо дали има някакво затруднение или е надарен. От Асоциация „Родители“ ще представим и едно изследване, което направихме миналата година. То е за родители от София, техните нужди и какво искат повече от училището.

Във втората част каним родителите и учителите в нещо много предизвикателно – една дискусия, наречена „Работилница - моите стъпки за мечтаното училище“. Надяваме се в рамките на два часа да успеем да обсъдим ключови неща, които бихме направили в нашето училище.

- Споменахте за дискусията и начина на протичане на учебните часове. Как трябва да изглежда според вас една образователна институция?

Така поднесена класно-урочната система кара децата да се демотивират. Не вярвам, че проблемът е в децата и че те не искат да учат, както понякога се твърди в обществото. Те учат по начина, по който и ние сме учили, а той е остарял. Учителят е единственият източник и има много голяма роля, той и е безкрайно важен, ценен и уважаван. Неговата роля сега обаче е различна – той е фасилитатор и модератор на разговора, дава информацията, той знае как един клас следва да работи. В момента децата ни са поставени в една доста пасивна ситуация, те слушат и учат само когато някой им го е казал, както ние сме учили. Новото време обаче предполага толкова много форми – има възможност за проектобазирано учене, дигитално- медийна грамотност, която е важна и също ще засегнем като тема по време на форума. Средата в училище и двусменния режим не предполагат повече свобода. Има ред проблеми, върху които да сложим акцент през деня.

- Засегнахте учебното време. То ли е ключово за здравословната учебна среда?

- Това е едно от нещата. От Асоциация „Родители“ от 5-6 години се борим и застъпваме идеята, че за да подобрим образованието на децата и средата да стане по-човешка, трябва да минем на едносменен режим. Когато имаме училище с 1000 човека няма как да направим нещо по-различно от това, което е в момента. Ние не подкрепяме идеята, че трябва да има камери в училище, пропускателен режим на вратите. По този начин ние като възрастни им изпращаме послания, че живеем в една изключително стресирана и насилствена среда и затова после не трябва да се чудим защо те реагират така остро след това.

- Комуникацията учител-родител е много важна. Кое е най-важното според вас, за да се води активен диалог?

- В сравнение с години назад има подобрение, но диалогът не е никак активен, за съжаление. В ситуацията, в която са поставени тези взаимоотношения, те често са съревнователни, конкурентни, неуважителни. Освен това липсва пространство, в което трябва да се изговорят какви трябва да са отношенията с родителите и това често води именно до избягването на такива разговори. Диалогът обаче трябва да е партньорски. Родителите да вярват, че учителите са техните съмишленици в израстването на децата им, но и преподавателите да вярват, че родителите са ангажирани с децата си и знаят най-добре нещата от тяхната гледна точка. Когато двете гледни точни се съберат, ние виждаме от изследвания, че това води до качествено развитие на децата. Трябва да спрем да подценяваме учителите като професионалисти. Често ставаме свидели на конфликти между родители и учители, но училището тук трябва да покаже лидерската си позиция и да покани родителите с ясни граници и правила. Според изследването на нашата асоциация, родителите все повече имат нужда от обратна връзка как се развива детето им, както академично, така и емоционално. Затова е ролята на учителите.

- Бихте ли обяснили повече за това изследване. Какво включваше то?

- То беше онлайн, с различен брой анкетирани. За нас най-важно беше, че голяма част от родителите искат системна връзка. Не един път в година, а регулярна. Тя трябва да съдържа информация как се развива детето цялостно като личност, какво трябва да се доразвива и в какво се справя добре. Искат да има прозрачност в отношенията родител - учител, искат да знаят какво се случва в училище, а не да се спират пред табелата „Родители до тук“. Не само да отидат някъде на празник или да дадат сума пари. По-голямото изследване ще бъде представено в началото на форума.

- Електронните дневници ще помогнат ли за по-регулярна връзка?

- В нашия живот всички нови технологии ни помагат, стига да ги използваме качествено. Ако се използват както трябва, дали ще е електронен дневник или онлайн платформа, ще се подобри и улесни комуникацията. Това обаче означава да е желано, да се попълва достатъчно регулярно. Има дневници, които не се попълват с всички данни, в тях има само оценки. Ключово е да вярваме, че училището и учителите са партньор, но за да искаме от тях да работят с родителите, не трябва да очакваме, че ще го правят просто така. Учителите трябва да бъдат потърсени, да знаят как да го правят, ако трябва и чрез обучения. Да бъдат и подкрепени с време, трябва да бъдат и финансово обезпечени, защото работата с родители не е по-малко трудоемка и не е по-малко качествена от тази работа, която те извършват всеки ден с децата. Не трябва просто да хвърлим вината върху учителите.

- Обученията между учители и родители ли са една от стъпките, с които може да се подобри тази комуникация?

- По-скоро говорим за обучения и тип надграждане, говорим за работа на учителите. Мога да дам един пример - форматът на родителските срещи, който безкрайно уморяват учители и родители. И двете страни имат едни и същи проблеми.

- Какъв трябва да е форматът им?

- Сегашният формат на родителските срещи е безкрайно изтощение. Никой родител не е казал, че стоенето в училище от 17 до 21 ч. му харесва, както и на учителите не им харесва да обикалят различни класни стаи. Има различен вид родителски срещи – едни трябва да се правят в началото на годината, например. Те трябва да имат общностен характер, да си припомним правилата, да се опознаем още веднъж, защото през лятото сме се забравили. Целта би трябвало да бъде да си кажем какво се стремим да постигнем като клас, родители и учители с децата си. Например да се обсъди могат ли децата да отидат на театър или да дойде някой интересен човек в клас. Има и тематични родителски срещи, защото и учителите понякога имат нужда от информация. В тях може да се сподели как да помогнем да учи детето по-добре. Вече има всякакви комуникационни технологии, по които да се каже от какви учебници и помагала има нужда едно дете - това не е необходимо да се съобщава на родителски срещи. От години вече информация за конкретно дете не се казва на родителски срещи, а на индивидуална среща между конкретния родител и учителя.

- Всеки присъстващ на форума ще получи наръчник „Училището и родителите. Митове и истини“. Какви са те?

- За нас е щастие, че успяваме да обобщим опит, трупан от последните години. Темите са фокусирани, посочени са някои митове за отношенията с учителите, съвети и предложения, като примера с родителската среща. Наръчникът ще бъде показан за първи път на форума, а след това ще може да бъде и достъпен на нашия сайт, ще имаме и тираж на хартия.

ВИЗИТКА:

- Завършила е СУ „Св. Климент Охридски“ със степен магистър по детско-юношеска и училищна психология

  - Член е на Дружеството по психология и Дружеството по позитивна психотерапия

 - Сертифициран треньор е по родителска програма „Трениране на успешни родители“, Томас Гордън

 - Била е част от екипа на френския лицей „Виктор Юго“, който е част от мрежата на международни училища. След това продължава като училищен психолог в 22-ро СОУ „Г. С. Раковски“

 - От 2009 година е част от екипа на Асоциация „Родители“

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини