От началото на новата изкупна кампания за овчето мляко цената му се срина от 1,25-1,30 на 1,00-1,10 лв. На места цената е дори под себестойност. Най-голям е сривът на цените в Северозападна и Североизточна България. Това съобщи за „Монитор“ Симеон Караколев, съпредседател на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация.

Караколев каза още, че основният внос на овче мляко в България идва от Румъния. Импортират една-две големи наши мандри, защото съседите го доставят у нас на по-ниска цена. Делът му на нашия пазар обаче не е повече от 20 на сто.

„С наша суровина се правят над 80% от продуктите

от овче и козе мляко“, уточни браншовикът. „Козето мляко в момента се изкупува за 50-55 ст. за литър, през миналата година цената му бе с около 10 ст. по-висока. Наистина то и продуктите от него не са търсени в България, но към тях има голям интерес в чужбина. Въпреки това цената му ниска, дори и при липсата на конкуренция от внос, каквато има при овчето. Подобно намаление е необяснимо, защото в магазините крайният продукт не е поевтинял, а напротив. В случая потърпевши са производителите на мляко и крайните потребители. По-скъпите млечни продукти в магазините водят до намаляване на потреблението. Метална кутия с килограм овче сирене в магазините в страната не пада под 18 лв.. За производството на

кило сирене трябват 4 литра мляко“,

обясни Караколев.
Симеон Присадашки от Асоциацията на млекопреработвателите обясни по-ниската изкупна цена на овчето и козето мляко с намалял интерес към продуктите от козе и овче мляко в цяла Европа. По думите му дори в съседна Гърция консумацията им е паднала.
Симеон Караколев пък смята, че един от другите големите проблеми на сектора е липсата на държавна реклама на традиционните български млечни продукти. Той припомни, че гърците харчат за популяризиране на фетата си всяка година по 10 млн. евро.
Караколев смята, че разрешението да се ползват хидрогенизирани растителни мазнини нанася щети не само на вътрешното търсене, но и на продажбите в други страни. По думите му износ, реализиран от отделни фирми на млечни продукти със съдържание на такива добавки, е довел до компрометиране на експорта на качественото наше сирене и кашкавал в Европа и страни от арабския свят. „В резултат

губим традиционни пазари,

които сме имали от десетилетия. В Йордания допреди 8-10 години са купували немалки количества българско сирене и кашкавал. След като хванали една партида с палма, се отказали и започнали да купуват основно от Унгария и Кипър. Преди 2-3 години имаше върнати партиди от Германия. Най-лошото е, че така спрямо всички наши производители и износители чуждите търговци започват да изпитват недоверие“, поясни браншовикът.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

eMAG разкрива 6 продукта, включени в офертите за Black Friday

Тази година Black Friday на eMAG започва сутринта на 22 ноември и ще продължи до 01:59:59 ч. на 23.11.2019 г. За дългоочакваното шопинг събитие от платформата за електронна търговия са осигурили 220 000 продукта на склад.

А1 започва да предлага смартфона Lenovo A6 Note

Новият смартфон Lenovo A6 Note вече е наличен в търговската мрежа на А1. Моделът може да бъде закупен в магазините на телекома или онлайн на a1.bg за 1,99 лева на месец или за 29,99 лева в брой с план A1 One Unlimited 5XL.