Само далаверите у нас са вечно млади

Само далаверите у нас са вечно млади

Цели 5 години строяхме новото летище на София, а се оказа, че след 2 години то вече ще е безвъзвратно остаряло. Тогава капацитетът му от 2,6 милиона пътници годишно вече ще е запълнен. И къде ще посрещаме останалите? На старото?


Не ни ли стига, че от аерогарата до центъра, гостите на България виждат какви ли не трагични картинки - разбит път, недовършени строежи, мърсотия, сиви и олющени 40-годишни панелни катакомби.
Излиза, че у нас само далаверата не остарява и естествено стремежите да се влезе в нея. Преди десетина година, когато проектираха новото летище, не се ли сетиха да го направят по-голямо и да не се налага след 2-3 години да търсим пари за ново. Най-вероятно това е част от далаверата. Цаката е да се строи, но не както трябва, а обратното. Нали всяка поръчка носи шанс за тлъсти комисионни. Ако бяхме построили летище, което да ни върши работа поне 15-20 години напред, щяхме да оставим на сухо доста държавни чиновници.
Изграждането на новата писта също се вписва в сценария за вечните поръчки. Според специалисти писта от железобетон издържа най-малко 25 години и без поддръжка. Новата писта на софийското летище е асфалтова, което предполага, че след някои и друга година ще се наложи да бъде изкърпвана. Прехваленото полимерно покритие, предпазващо я от проникване на вода, която да замръзва и я напуква, рано или късно ще остарее и ще се наложи да бъде правено наново. Ще се прави нов търг, в който чиновниците ще решават кой да вземе поръчката.
Типично по нашенски се оказва, че новото и вече остаряло летище, няма и връзка с външния свят. Освен по въздуха разбира се. В скоро време не се очаква до него да бъде построен нормален път за автомобили. Засега до него се стига или през пистите за маневриране на самолетите на аеродрума или с автомобил с повишена проходимост през нивите.
Толкова ли 7 години не се намери някой кмет или държавен чиновник на място, който да реши проблема. Сега тепърва ще се отчуждават терени, за да може да се изгради път. Всяко съдебно оспорване носи риск от многогодишно забавяне. И в крайна сметка новият терминал на летището може и да не заработи въобще и така да си остане вечно млад и непокътнат. Направо сме рекордьори по брой на построените, но неизползвани големи обекти. Няколко такива мастодонта ни останаха от соцвремената - край Русе, Радомир и Белене.
Както е тръгнало, след някое и друго десетилетие може да обявим търг за довършване на летището, подобно на втората АЕЦ. И участващите в наддаването фирми ще пишат в офертите си, че може да използват вече доставеното оборудване.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.