Само 4 камери да дебнат за джигити по АМ „Тракия“ (ИНТЕРВЮ)
2

Владимир Тодоров, председател на асоциацията на пострадалите при катастрофи:

Само 4 камери да дебнат за джигити по АМ „Тракия“ (ИНТЕРВЮ)

  • За Гърция колите да минават през Гоце Делчев, за да избегнат задръстванията

  • Дрогираните шофьори се преместиха от големите градове в морските курорти

 - Г-н Тодоров, каква е обстановката с трафика в момента, настъпват ли повече катастрофи от обичайното?

- За съжаление, имаме ръст от началото на годината и то немалък. Освен това влизаме в най-кървавите месеци. През юли, август и септември загиват около 70-80 души месечно. Сами разбирате, че до края на лятото 200 души ще загинат при катастрофи, това е гарантирано, за съжаление.

- Помага ли по-засиленото полицейско присъствие на по-опасни места?

- Според мен трябва да се промени подходът, пътищата трябва да са осеяни с камери, които да засичат скоростта, трябва да се внедрят в системата на МВР камерите на тол системата. Няма смисъл навсякъде да има полицейски екипи, защото това е много скъп ресурс. В нормалните държави са го решили с камери, преди години имаше друг подход, например за оказване на спешна помощ линейките бяха разположени на определени места извън градовете, но това също е скъпо мероприятие. България продължава да бъде единствената държава без хеликоптерни линейки, което съответно коства живота на хора, защото когато не може бързо да се превози тежко ранен до лечебното заведение, този човек умира. Този проблем остава.

- На коя граница трябва шофьорите да се заредят с най-много търпение? Къде трафикът е най-интензивен?

- В общи линии се пътува най-много за Гърция. Мисля, че те отвориха втория изход на Гоце Делчев, не знам дали при Златоград са го отворили. Моят съвет е хората да минават през Гоце Делчев, ако ще ходят към Халкидики или Кавала също. Допълнителните тестове, които се правят там, забавят движението.

- Как трябва да се подготвят шофьорите, преди да тръгнат на дълъг път?

- Трябва да заредят резервоарите, защото ако попаднат в задръстване, трябва да имат достатъчно гориво. А по възможност да пътуват в не толкова натоварените часове. Добро време за път са сутрешните или вечерните часове. Много е важно да няма вътре в купето свободно стоящи предмети. Имаше смъртен случай преди време – един човек беше набил рязко спирачки и лаптоп, който стоеше на задното стъкло, беше прелетял през цялата кола и уби шофьора, удряйки го в главата. Такива предмети не трябва да има и задължително пътниците и на задните седалки да са с колани. Хубаво е на всеки час, час и половина да се правят някакви кратки почивки. Хубаво е хората да пият течности и тонизиращи напитки, за да не губят концентрация. Трябва добре да работят климатиците. Лошото е, че България е с много стар автопарк и голяма част от автомобилите не разполагат с климатици, а високата температура понижава концентрацията. При дъжд шофьорите трябва да спазват по-голяма дистанция, да не са залепени за предния автомобил. Много е важно никога да не си поставяме час за пристигане. Нека да не си фиксираме – сега тръгваме от София и след 3 часа и половина трябва да сме на морето. Слагайки си такъв краен час, хората се изнервят, правят нарушения и всъщност при влизането на една колона и задръстване кара хората да компенсират. Това обикновено се случва с висока скорост и с нарушение на правилата, а това не трябва да се случва. Тръгнали сме на почивка, спокойно, морето няма да избяга. Имаше и такъв плакат – морето няма да избяга, бирата ще бъде пак студена, цацата ще бъде пак топла, така че съвсем спокойно, да не се напрягаме и да не нарушаваме правилата.

- Горещото време, трафикът и чакането водят ли до повече случаи на агресия на пътя?

- Винаги когато има много трафик е възможно да се стигне до агресия на пътя. Ключово е да не отвръщаме на агресията с агресия. Ако някой ни святка отзад с фарове, е по-добре да го пуснем, да минем отдясно, да му дадем път. Хубаво е хората да бъдат с видеорегистратори, това е моят съвет. Един видеорегистратор възприема всичко, което се случва на пътя и, ако имаме после спор било пред КАТ, било пред застраховател, този запис спокойно би могъл да бъде представен като доказателство. Хубаво е да имат такива устройства и да използват записите, ако се наложи.

- Къде се наблюдават най-много случаи на агресия на пътя? В градска или в извънградска среда?

- Повечето са в градска среда, но това, което се наблюдава, е, че вече се случва и на магистралите. Някой като се залепи зад нас, ние караме с допустима скорост, той започва да мига, почва да изпреварва в аварийната лента. Сега лятото навсякъде се наблюдава агресия, което не е добре.

- Трябва ли да сигнализираме на телефон 112?

- Да, ако виждаме груби нарушения, трябва да се обадим на 112, трябва да запишем регистрационния номер на колата, трябва да опишем точно къде се е случило, какво се е случило. Това е добре, защото често има патрули и могат да го спрат този човек и да вземат отношение.

- Споменахме за усиления трафик към морските ни курорти. Какви са опасностите, които дебнат в самите курорти?

- В морските курорти има сериозен проблем с паркирането, често има паяци, които вдигат колите. Друг проблем е, че има много пешеходни зони, има много деца и майки с колички, велосипедисти и там трябва да сме изключително внимателни и в никакъв случай да не караме с висока скорост, защото там е оживено. Някои се изкушават да карат вечер след дискотеките почерпени и след употреба на наркотични вещества. Да имат предвид, че drug тестовете за изключително чувствителни и в обши линии хващат много широк спектър на наркотици. Дори да са минали няколко дни от употребата на дрога, също могат хората да бъдат заловени с наркотици. Друго важно, което трябва да имаме предвид в курортите, е, когато колата, като се оставя на слънце, в никакъв случай да няма малки деца или кучета в нея, защото температурата скача до 60 градуса на пек. Имало е смъртни случаи на забравени деца, на забравени бебета, на животни – на кучета и котки.

- През лятото увеличават ли се случаите на пияните и дрогираните шофьори?

- Те просто се пренасят от големите градове в курортите. Знаем, че Слънчев бряг е европейска столица на лятната фиеста, където всички забранени и незабранени удоволствия разцъфтяват, но нека хората да знаят, че могат да бъдат спрени, могат да бъдат тествани и това може да доведе до много тежки последици, включително и лишаване от свобода. Могат да бъдат обвинени в дилърство, ако у тях има намерени забранени субстанции. Призовавам да не се употребява, да не се шофира след употребата на алкохол или наркотици. Сега се свалят и регистрационните номера, независимо чия собственост е колата. Много по-добре е човек да се прибере с такси, с Drink&Drive, пеша, но да не се качва пиян дори и за 100-200 метра.

- Последният случай е отпреди няколко дни. Жена блъсна няколко коли. Оказа се, че тя е без книжка и е карала след употреба на алкохол и тежки наркотици. По чудо нямаше тежко пострадали. Често ли има подобни инциденти?

- Често срещано е, но това може да доведе не само до провал на почивката, но и да провали живота на някого. При един такъв инцидент, не дай си боже, ако има загинал или тежко пострадал, виновният отива със сигурност в затвора. Вече има ефективни присъди след употреба на алкохол и наркотици.

- Коя грешка на шофьора води най-често до фатални инциденти?

- Най-често срещаната грешка у нас, ако вярваме на статистиката на Пътна полиция, това е превишената скорост, неправилното изпреварване, навлизането в насрещното и след това употребата на алкохол и наркотици.

- Как си обяснявате – защо хората не си взимат поука?

- Специално за скоростта не си взимат поука. Давам пример - на АМ „Тракия“, която е 360 километра, има само 3-4 камери. Всички знаят къде са, там намаляват скоростта. Обаче ако имахме 40 или 50 камери, а не 4 на тези километри, тогава щяха всички да се движат с по-ниска скорост. Тези камери в общи линии ги има, защото там са камерите на АПИ – така наречените броячки, там са камерите и на тол системата. Всички тези камери могат да се използват за контрол на скоростта. Тоест тук проблемът е нежеланието на администрацията да включат всички устройства да следят за скоростта. Другото е, че пътната безопасност трябва да има политика. Трябва да има политическа воля и орган, който наистина да бъде модератор и да бъде органът, който задава добрите практики и настоява за въвеждането им. От 3 години има държавна агенция, но тя трябва да бъде по-целеустремена, по-фиксирана, по-настойчива и убедителна в провеждането на тази политика. Когато кажеш на АПИ, че имат 50 участъка, които трябва да обезопасят в рамките на 2 години, да заявиш: „Дайте ми план, дайте ми цена и Министерството на регионалното развитие трябва да подкрепи тази политика“, това ще доведе до по-голяма пътна безопасност. Този държавен орган трябва да провежда тази политика, подкрепен от правителството. Тези неща в България се случват, за съжаление, с пожелателен характер.
Проблемите при шофирането след употреба на алкохол и наркотици са, че не се разполага с достатъчно drug тестове и лаборатории. Проблемът с лабораториите наистина е страшен, защото в цялата страна има само 4-5 лаборатории, в които се правят изследвания за наркотици. Това със сигурност затруднява, а в същото време влизат стотици милиони от глоби и те не се използват по предназначение, а потъват в бюджета на МВР. Всички тези процеси трябва да се проверяват от контролния орган, който трябва да е много по-настойчив.

- Смятате ли, че едно бъдещо правителство ще наблегне повече върху пътната безопасност?

- Ние направихме преди предните избори на 4 април дискусия с колеги от НПО-та, с които събрахме всички политически партии, които влязоха в предишния и в настоящия парламент. Те се обединиха около 9-10 точки, които приехме като декларация и когато се състави правителство, ние ще напомним какво са обещали да направят, за да намалят катастрофите. В една единствена партия бяха заложили в програмата си мерки за намаляване на катастрофите и това беше „Демократична България“. Тази декларация, която приеха, ще настояваме да бъде и изпълнена, защото това е едно предизборно обещание, което беше подкрепено от всички 6 партии, които влязоха в парламента.

Визитка:

Роден е на 26 октомври 1972 година
Завършил е английска гимназия в Пловдив, след това право в Софийския университет „Св. Климент Охридски” и застраховане във ВУЗФ

Носител е на голямата награда „Достоен българин” за 2009 година и на голямата награда „Златен ритон”

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ