Само 1 на 10 педагози в яслите под 30 години, повечето без диплома

Само 1 на 10 педагози в яслите под 30 години, повечето без диплома

Само 9,5% от педагозите в детски ясли или 1 на всеки 10 от тях е под 30 години. Само 12,8% от младите училите пък са завършили „Предучилищна и начална училищна педагогика“ и имат необходимото образование. Това показва изследване на фондация „За Нашите Деца” относно действащите у нас политики за професионално развитие и условията на труд на специалистите, работещи с деца в ранна детска възраст.

От там посочва, че са необходими целенасочени политики за формиране на компетентности за ранно детско развитие на професионалистите, които работят с деца 0-7г. в секторите образование, здравеопазване и социални услуги. Според фондацията първоначалното университетско образование, така и продължаващото професионално развитие на специалистите трябва да включват знания и умения за различните аспекти от детското развитие и за съвместната работа на професионалисти от различни сфери. „Инвестицията в тяхното обучение и професионално усъвършенстване носи сериозни ползи както за децата в ранните и най-важни години на тяхното развитие, така и за цялото общество”, смятат авторите на проучването. Експертите, участвали в изследването, изтъкват необходимостта от подготовка за работа с деца в уязвими ситуации, изграждане на умения за работа с родители и оценка на семейната среда.

Важен извод от изследването е препоръката в работата на специалистите, работещи с деца между 0 и 7 години да навлязат съвременни методи за продължаващо професионално развитие, които освен обучителни програми, включват надграждане на уменията на работното място. Това е непрекъснат процес на професионално развитие в общности от специалисти в различни сфери. Важен е диалогът и периодичната обмяна на знания и опит в рамките на отделната професия и между специалисти от различни професии – социални работници, лекари и медицински специалисти.

Необходимо е професионалното развитие да бъде интегрирано в практиката на педагозите, да включва взаимно наблюдение и анализиране на педагогическата дейност, взаимодействие с колеги от други сектори, както и взаимодействие с родители. Трябва да се постави по-силен фокус върху приобщаващото образование, което навлиза в университетските програми едва преди две години. Една от най-ясно изразените нужди сред работещите с деца в сектор образование е нуждата от знания и умения за работа с деца със специфични потребности.

Създаването на на подкрепяща работна среда за младите учители в детски градини и ясли също е важна, подчертават от фондацията. „Важно е да са налице  политики за кариерно ориентиране на гимназистите към работа с деца в ранна възраст, както и активно привличане на студенти към работа в детски градини от страна на общините”, посочват от там. Интегрирането на детските ясли в предучилищното образование ще създаде по-добро взаимодействие между специалистите, работещи в тясна връзка с децата, и ще гарантира по-плавен преход за детето между отделните етапи на обучение и развитие.

Изследването е част от инициативата “България расте с децата си”, с която Фондацията насочва вниманието на обществото към ролята на професионалистите, работещи с деца в ранна детска възраст за повишаване качеството на образованието и услугите за деца. То се фокусира върху социалния, образователния и здравния сектор, като очертава насоки за необходимите обществени политики за издигане качеството на образованието и грижите за деца в ранна възраст.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.