Грантове за стотици хиляди левове вземат знайни и незнайни сайтове в страната, бранещи не интересите на обществото, а на олигархията. Спонсорът в много от случаите е фондация „Америка за България“, а парите, чийто произход реално е от джоба на американските данъкоплатци, се дават, за да бранят тези интернет издания законността у нас уж с качествена журналистика.

Вместо това обаче сайтовете

заливат публичното пространство с фалшиви новини, обслужващи интересите на олигархичните кръгове в страната –


„Капитал“ на Иво Прокопиев и ортаците му подсъдими и обвиняеми босове като Цветан Василев и Огнян Донев например.

Въпросните интернет-страници про форма са независими един от друг, но по-внимателно проучване на връзките им показва, че всички минават под общ знаменател – следите им водят все към „Икономедиа“ на Прокопиев. Това далеч не е изненада, предвид факта, че самият подсъдим разградски бос призна преди няколко години, че държи „мейнстрийма“ у нас и през него се опитва да подмени дневния ред на обществото с теми, удобни за него и партньорите му. В огромния случай – чрез фалшиви новини.

Последният подобен пример е с адрес в Благоевград. „Благоевград нюз“ - местен регионален сайт, пусна в началото на седмицата напоителен материал със заглавие „ОLAF влиза в община Петрич, ще разследват поръчка за реконструкция на несъществуваща сграда“. Изданието обаче използва информационния повод, че Европейската служба за борба с измамите ще разследва измама в размер на 1,4 лева, за да навърже към него откровена лъжа. Изпълнител на разследвания проект е фирмата ВДХ АД (бившият Водстрой 98), която според сайта била свързана с депутата и издател на „Телеграф медиа“ Делян Пеевски.

Цитираната лъжа е разпространявана вече в продължение на години без грам доказателства именно от медиите, финансирани от Прокопиев, Огнян Донев и Цветан Василев. Тя е опровергавана десетки пъти, защото няма нищо общо с истината, както е видно и от всички изцяло публични регистри в страната. По прозаичната причина, че няма доказателства, които да могат да подплатят манипулацията, и „Благоевград нюз“ не дава такива. За да запълни липсата на факти и да замаже клеветата, вместо това сайтът посочва като свои източници не друг, а авторите на лъжата – флагмана на манифактурата за клевети на Прокопиев - „Капитал“ и подсъдимия за източването на милиардите от КТБ Цветан Василев, бягащ вече над пет години от правосъдието у нас и възмездието за престъплението си.

Не по-абсурден от впечатляващата „достоверност“ на източниците, които „Благоевград нюз“ ползва, е фактът, че сайтът разпространява въпросната лъжа и не само нея с пари, дошли от джоба на американските данъкоплатци. Както е видно от информацията, дадена от самата интернет медиа, „Благоевград нюз“ е издание на сдружение, наречено „Асоциация за свободни медии“. През 2018 г. сдружението е получило грант на стойност 163 340 лева от Фондация „Америка за България“, като мотивът за отпускането на средствата е, че ще предоставя на читателите си „качествена разследваща и независима журналистика“. От вече описания пример е видно

точно колко „разследваща“, „независима“ и фалшива като източниците му е журналистиката, предоставяна от изданието на читателите му,

но това също не е изненада предвид факта, че както сме описвали вече в множество материали, подобни сайтове са важна част от манифактурата за лъжи на Прокопиев и сие. Олигархичният кръжец разчита именно на ветрило от десетки знайни и незнайни страници в мрежата, за да разпространяват в интернет лъжите, бълвани от ефира на „мейнстрийма му“. Парадоксалното в случая е, че този мейнстрийм също се ползва от спонсорства за милиони, отпуснати му от фондация „Америка за България“. През 2018 г. „Икономедиа“ е получила 1 500 060 лева също под претекста, че ще защитава качествената журналистика. Грантът е до 20121 г., а точно кое и и кого защитават изданията „Дневник“, „Капитал“ и присъдружните им медии е пределно ясно и лъсна преди няколко години от изтекло съдържание от хакнатия мейл на Прокопиев. А именно- опорките му. Пак през февруари 2018 г. грант по същата линия и пак до 2021 г. е получила и фондация „Инфо спейс“ - издателят на сайта „Медиапул“. Финансирането е на стойност 1,36 млн. лева. 120 000 лева за периода от юни до октомври 2018 г. е получила фирмата „Зебра.БГН“, през която Огнян Донев издава „Клуб З“.

Пари от фондацията е взела и bTV, която играе все по-отявлено ролята на пето колело в машината на олигархията.

Това са все средства, които са били отпуснати, за да се брани законността у нас и да се прокламират евроатлантическите ценности. Вместо това обаче ползвателите им ги използват, от една страна, за да бълват манипулации срещу враговете си - основен сред тях именно Пеевски заради законодателните промени, с които беше спрян вторичният грабеж на КТБ и върнат над милиард в масата на несъстоятелността на фалираната от Цветан Василев банка. А от друга – за да бълват проруска пропаганда.

Показателното е, че в лансирането на пропагандата същите тези издания не спестиха и разпространяваните в световен мащаб опорки срещу президента на САЩ Доналд Тръмп.

В неделя те прозвучаха и в родния ефир – от трибуната на bTV, където в свое интервю бившият посланик на Щатите у нас Джеймс Пардю обяви Тръмп за „голяма риба“, която е трябвало да бъде наказана от Сената. Пардю остана в историята на страната ни като посланика, по време на чийто мандат Прокопиев завзе пула „мечта“, но не обели и дума за криминалните практики, чрез които това се случи. Нито тогава, нито сега. Вместо това използва родния ефир, за да изговори поредните тезиси, обслужващи интереси, но не на българското общество, а на задкулисните кръгове, които вече десетилетия грабят и парите, и здравето му. При това го прави от трибуна, финансирана от джоба на американските данъкоплатци. Пари, дадени целенасочено за защита на законността и евроатлантическата ни ориентация, но отиващи за разпространение на фалшиви новини и руска пропаганда и е крайно време US-институциите да си дадат сметка как се харчат грантовете им.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Огнян и Огнян: Залп с фейкове по Пеевски

Огнян и Огнян са като две капки вода. Съвпадението на малките им имена не е никак случайно. И двамата са агенти на тоталитарната Държавна сигурност. Огнян Стефанов, създателят на сайта „Фрогнюз“, който заработва финикийски знаци като пресцентър на банкера беглец Цветана Василев, си е избрал агентурния псевдоним Академик. Впечатляващо, може би академик по фейкове.

Райчев се провали, изтупаха от нафталина Евгений Дайнов

След като тази неделя олигархичният кръг на подсъдимия Иво Прокопиев пусна червения шаман Андрей Райчев да брани парите му, от нафталина беше изтупан и друг виден представител на света на великите духове - синият му побратим Евгений Дайнов. Той ни се представя като политолог и бард с китара, а в главата му бушуват революции.

„Капитал“ шие лъжи за Пеевски

Денонощни шивашки услуги – това предлага цехът на „Капитал“. След като се пробва като погребален агент - да подкара хората към гробищата, защото важна му била икономиката, олигархът Прокопиев реши да се захване с нещо по-лесно и раздаде надомна работа на подчинените си.