0

В началото на годината се състоя европейската премиера на новата Mazda 3. Четвъртото поколение на модела дебютира с новия 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател Skyactiv-G с мощност 122 к.с., допълнен от мека хибридна система, както и с новия 1,8-литров турбодизелов мотор Skyactiv-D със 116 к.с. Още година преди дебюта на новата „тройка”, от Mazda обявиха появата на нов иновативен двигател, който да съчетава предимствата на бензиновата и дизеловата технологии. Този нов двигател носи обозначението Skyactiv-X и идва с обещанието за технически прогрес.

В началото на годината се състоя европейската премиера на новата Mazda 3. Четвъртото поколение на модела дебютира с новия 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател Skyactiv-G с мощност 122 к.с., допълнен от мека хибридна система, както и с новия 1,8-литров турбодизелов мотор Skyactiv-D със 116 к.с. Още година преди дебюта на новата „тройка”, от Mazda обявиха появата на нов иновативен двигател, който да съчетава предимствата на бензиновата и дизеловата технологии. Този нов двигател носи обозначението Skyactiv-X и идва с обещанието за технически прогрес.

Новият мотор е с работен обем 2,0 литра и развива максимална мощност от 180 к.с. Той не е напълно хибриден, нито е с малък работен обем и турбокомпресор. Двигателят от ново поколение комбинира различни технологии, за да му позволи да работи максимално със смес, която е два до три пъти по-бедна. В резултат разходът на гориво е на нивото на дизелов двигател. Огромно предимство е, че е естествено чист и отговаря на най-новите европейски стандарти Евро 6, без да се нуждае от допълнителни почистващи системи.

Докато при бензиновия двигател горивната смес се възпламенява в камера с помощта на свещ, то при дизеловия мотор това става при високо налягане. Дизеловият мотор има нужда от по-голямо количество нагорещен въздух в цилиндрите, който да предизвика възпламеняването на горивната смес, която се нарича „бедна” заради повечето въздух отколкото при конвенционалната смес. За да комбинират предимствата на бензиновата и дизеловата технологии, инженерите от Mazda са увеличили коефициента на сгъстяване до 16,3:1, като по този начин новият двигател Skyactiv-X работи контролирано от искра компресионно възпламеняване, наречено Spark-Controlled Compression Ignition (SPCCI).

Когато двигателят е студен или работи на високи обороти, свещите възпламеняват сместа по конвенционалния начин, както е при бензиновите двигатели. В режим на максимално натоварване, двигателят започва да работи със стандартното за бензинови агрегати съотношение на сместа въздух към бензин от 14,7:1. Така този двигател съчетава бензиновата експанзивност при високи обороти и по-чистите емисии на отработени газове, с икономия на гориво, характерна за дизела.

Сложната технология е определяна като революционна за двигателите с вътрешно горене. Нейната цел е намаляване на разхода на гориво и на вредните емисии. Инженерите от Mazda твърдят, че този двигател е с между 20 до 30% по-икономичен от аналогичен бензинов мотор. Разходът, който японците обещават, е едва 4,5 л/100 км в комбиниран цикъл за версията хечбек, а отделените емисии на СО2 са само 103 г/км СО2. Същевременно производителите гарантират, че новият двигател постига и по-добра динамика в сравнение с атмосферния бензинов двигател Skyactiv-G.

Революционният двигател харчи под 5 литра бензин на 100 км при галене на газта

Под предния капак на новата Mazda 3 се намира новият 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател Skyactiv-X със 180 к.с. При стартиране новият мотор по нищо не се отличава от вече познатия бензинов агрегат Skyactiv-G със 122 к.с. И двата двигателя звучат абсолютно еднакво. Това се дължи на пълното капсулиране на блока, което се прави главно за поддържане на най-добрата работна температура. Над от 80% от пътуването може да бъде направено в ефективния режим SPCCI, който се показва като графика на информационния екран. Ако не газите педала на газта и не искате да достигнете максималната мощност от 180 к.с. при 6000 об/мин, новият 2,0-литров двигател почти винаги е в идеалния си работен режим, като имате на разположение максималната тяга от 224 Нм едва при 3000 об/мин.

Бензиновият двигател се подпомага от работата на малкия електромотор на меката хибридна система, който помага при достигането до 3000 об/мин и при смяна на предавките. Новият двигател е особено гъвкав и с него можете да шофирате на шеста предавка при 1500 об/мин. Бензиновият двигател се предлага в комбинация с 6-степенни механична или 6-степенна автоматична скоростна кутия. На водачите с бензин в кръвта, повече ще се хареса 6-степенната ръчна скоростна кутия с къси ходове на компактния лост, при който смяната на скоростите напомня на роудстъра Mazda MX-5. В града по-удобна за шофиране е Mazda 3 с 6-степенна автоматична скоростна кутия, която превключва предавките неусетно, не отстъпва по динамика на ръчната трансмисия, а в същото време разходът на гориво е незначително по-висок.

Разходът на гориво наистина може да бъде много нисък, характерно за дизеловите двигатели. При шофиране по пътя около Искърското дефиле, консумацията падаше под 5 л/100 км при леко натискане на газта, но при наистина агресивно шофиране достигна до 10 л/100 км, възобновявайки работата на нормален бензинов двигател, с много фази извън принципа на SPCCI. На магистралата при скорост около 120-130 км/ч, разходът варираше между 6 и 7 л/100 км, което също може да се приеме за близко до дизеловите агрегати. За компактен бензинов двигател със 180 к.с. тези стойности на потребление са отлични, но нямаме търпение да потвърдим тези резултати при тест-драйв с по-дълъг маршрут, който ще бъде и по-достоверен.

Поглеждайки ценовата листа се вижда, че новата Mazda 3 Skyactiv-X 2.0 със 180 к.с. не се предлага в базовото ниво Comfort, нито в средното Plus, така че ако искате колата с новия революционен двигател, ще трябва да изберете високото ниво GT, където стартовата цена е почти 48 000 лева за варианта с предно предаване и 6-степенна механична скоростна кутия. Освен с предно предаване, новият двигател се предлага и със задвижване 4х4 задвижване, което е изключителна рядкост в този сегмент. Също така като опция се предлага и 6-степенна автоматична трансмисия.

С разработката и представянето на новия агрегат Skyactiv-X 2.0, компанията Mazda доказва, че двигателят с вътрешно горене още има бъдеще. Въпреки че днес всички производители са се втурнали да правят коли с електрическо задвижване, по-голяма част от превозните средства на пътя са с бензинови или дизелови двигатели. През следващите години със сигурност ще се повиши мощността, но конвенционалните двигатели ще останат по-голямата част и ще стават все по-чисти и икономични. С новия бензинов двигател компактният модел харчи колкото с дизелов агрегат. Зад волана на новата Mazda 3 удоволствието от шофирането среща здравия разум.

Технически характеристики

Mazda 3 SkyActiv-X 2.0

2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател

6-степенна механична скоростна кутия

180 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

224 Нм въртящ момент при 3000 об/мин

8,2 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

216 км/ч максимална скорост

4,5 л/100 км среден разход на гориво

103 г/км емисии на СО2

47 980 лева базова цена на модела