170 хиляди чужденци ще ни посетят по Великден, коментира в интервю пред "Монитор" директорът на Института за анализи и оценки в туризма

- Г-н Драганов, къде предпочетоха да пътуват българите за 3 март и почивните дни?

- Около 280 000 са пътуванията общо. От тях 60 000 са излезлите в чужбина, главно в съседните страни Гърция, Македония, Сърбия, Румъния. Но голяма част са предпочели България, и то най-вече хотели в планинските курорти, които предлагат балнео, СПА и уелнес. Също така видяхте, че стотици хиляди българи заложиха на културен туризъм - близо до родните си места. Най-много се изкачиха на връх Шипка, като според данни на организаторите 50 000 души са посетили паметника. Много хора се събраха в големите градове - Плевен, Стара Загора, Бургас, Шумен, където се проведоха тържества. На Пампорово пък имаше 1500 души, които се спуснаха по пистите с националния флаг и носии. Там има 15 000 туристи, така че тази инициатива е била наблюдавана от многобройна публика. Теснолинейката от Септември до Добринище и Якоруда с увеличения брой вагони беше пълна с деца. 30 000 пък бяха посещенията в Националния военноисторически музей. Много други музеи и галерии бяха отворени през празничния ден. Така че беше изключително тържествено и прави впечатление, че много млади хора се включват в различни инициативи.

- Какви са предпочитаните пакети за почивките?
- Предпочитанията са най-вече за двудневни и тридневни пакети в планината и спа хотелите. Но предимство имат двудневните пакети. Средно около 260 лева е средната цена на продадените пакети.
- А какви са цените за чужбина?
- Има много интензивни пътувания през трите почивни дни. Много българи, които са близо до границата с Македония, Сърбия и Румъния, правят еднодневни излети. Сметките показват, че сме похарчили около 77 милиона лева за 3 март.

- Това включва пътуванията в страната и чужбина, така ли?
- Да, говорим общо.
- Как ще приключи зимният сезон, какъв е анализът ви?
- Както казахме още в края на миналата година, 2019-а се очертава като година на стагнация. Видяхме, че сложните метеорологични условия през януари, които затвориха някои пътища, намалиха броя на туристите. Общо взето, се движим в порядъка на миналата година. Но в същото време има раздвижване на някои пазари.
- На кои по-точно?
- Например Англия е с близо 10 000 туристи повече и това потвърждава тезата ни за Брекзит, че колкото повече обедняват англичаните, толкова по-добре за нас. Причината е, че търсят нискобюджетни дестинации.

- А има ли отлив от някои страни?

- Преди всичко отливът е от руския пазар и от някои европейски страни заради спад на нискотарифните полети. Миналата година имахме много добри резултати, председателството на ЕС също генерира повече туристи, така че сега няма как да се надяваме на голям ръст. По-скоро трябва да се радваме, ако задържим числата от миналата година. През януари тогава сме имали около 540 000 туристи, а сега имаме с 10 000 повече. Това е ръст с около 3%.

- Да разбирам, че Брекзит не ви притеснява?
- Не, видяхме обратната пропорционалност на пътуванията на британските туристи.
- А ако бъдат въведени краткосрочни визи, както се говори?
- Едва ли, ако бъдат въведени такива визи, това ще уплаши британските туристи. Те вече търсят ниската цена.

- Какви са очакванията ви за пролетния сезон?

- Пролетният сезон започва на Великден и очакваме да генерира 170 000 чуждестранни пътувания. С всяка изминала години се увеличава броят на туристите, които идват у нас точно по Великден.
- За поклоннически туризъм ли става въпрос?

- По-скоро за посещения при близки и приятели. Великден с неговата тържественост прави много силно впечатление на жители на Австрия, Германия, Италия, Испания, където се празнува много по-тържествено Рождество Христово, отколкото Великден. Затова и наблюдаваме доста посещения в този период.

- На културен туризъм ли залагаме по това време на годината?
- През пролетта имаме много тържества, отварят се и близо 1000 хотела повече. Тогава започват и пътуванията на Черно море - на румънци и на ранните туристи от Великобритания и Германия.

- А какви приходи се очаква да генерираме по великденските празници или все още е рано да правим такива прогнози?
- По Великден се движим в рамките между 80-100 млн. лева.

- А има ли нови тенденции?
- Трябва да отбележим, че много нови балнео, спа и уелнес комплекси отвориха врати и те са изключително търсени. Това се наблюдава и сега по 3 март. Много бързо набраха популярност места като Старосел, Огняново и др. Така че като тенденция се очертава най-търсени да са местата с топли води. Общо взето, българите свикнаха на краткосрочния отдих.
- Продължават ли да са търсени къщите за гости, домашно приготвената българска кухня?
- Вече не можем да кажем, че тази тенденция е някаква новост, нито че има разширение на сегмента. Бих казал, че се получи едно засищане от гледна точка на предлагането. Модата сега е топли минерални води и калий в новоизградени туристически комплекси.

- Не мога да не попитам за ранните записвания за летния сезон. Какво сочат данните?
- Ранните записвания вървят много слабо. Имаме голямо изоставане на руския пазар в рамките на 25%. Общо европейските пазари вървят между 8-12%. А в предишни години бяхме стигнали 14-18% реализирани продажби от заявеното от туроператори. Това се дължи отново на Турция, Египет, Тунис, които отново излязоха на преден план и се намесиха интензивно с рекламна кампания. За това помагат чартърните полети. Тук е разликата между тези курорти и България. Страната ни не признава, че е собственик на туристически атракции. Тя делегира само на кметове на общини да участва в рекламни кампании и привличане на туристи чрез чартърни полети. Турция спонсорира с по 6000 евро всеки полет с туристи. Същото прави и Гърция, Кипър. Те дори са уредили възможността да приемат със зелени паспорти турски граждани на тяхна територия без виза. Има и доста облекчения за руски туристи, а Турция изцяло е отменила визите за тях. От тази гледна точка губеща е нашата страна. Отсъствието на консолидиран туристически бранш, който не излиза с обща позиция, не е добре за нас и доведе поединично за увеличение на цените с между 7-11%. Това беше наблюдавано 2016-2017 година. 2019-а също се движи с един ръст между 8-12%. В същото време виждаме рязък спад на заявените чартърни полети на летище Варна и Бургас и на руския пазар, които са драматични. Все пак за нас не е без значение дали ще влязат 440 000 руснаци, колкото са били миналата година, или 322 000, колкото се очертава да бъдат тази. Затова изтъкнах, че липсата на единна политика не е добре за нас. Министерството на туризма има много добра инициатива „Повече българи в България“, но в същото време няма да намерите никъде данни колко сънародници са пътували у нас през конкретна година, за да направим мониторинг. Вече тече трети месец от старта на тази кампания, но никъде няма реклама, която да подканва туристите да почиват на Черноморието ни. Обиколете европейските страни и ще видите, че навсякъде се рекламира вътрешният туризъм. Според нашите данни миналата година сме имали 18 млн. пътувания на българи у нас и очакваме тази година да се увеличат с 10-12%. Но никъде другаде няма такава статистика.

 

Визитка:
 
Работи в сферата на туризма повече от 30 години
Завършил е Техническия университет в София и УНСС
През годините е заемал различни длъжности в сферата на туризма – екскурзовод, туристически представител, офис директор в международната търговска организация “Балкантурист”, изпълнителен директор на капитала на холдинга Balkan Holidays international, президент на клоновете на Balkan Holidays в Лондон, Ню Йорк, Рим, Москва, Кайро и др.
Взема участие в работата на много неправителствени организации – Българската асоциация на туристическите агенции, Българската асоциация за екотуризъм
До 2006 г. е председател на Съвета по туризъм и член на Българския туристически борд

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Лъчезар Борисов: Имаме капацитет да посрещнем голям производител на автомобили

България заема лидерско място на инвестиционната карта, като има капацитет да посрещне големи автомобилни производители със своите специалисти и предлага уникална бизнес среда с конкурентни оперативни разходи, цени на електричество, работна ръка и най-ниските данъци в Европа. Това каза в интервю за "Монитор" зам.-министърът на икономиката Лъчезар Борисов.