Родителските срещи (СБЛЪСЪК)

Родителските срещи (СБЛЪСЪК)

Трябва ли да отпаднат изцяло родителските срещи във формата, в който се провеждат в момента в училищата? Този въпрос дойде на дневен ред, след като директори на училища призоваха в социалните мрежи това да стане, тъй като са излишни и остарели в сегашния им вариант. Според тях това e възможно, след като вече има въведени електронни дневници, които подобряват комуникацията родител-учител. Дали това е така - представяме ви мнението на Яна Алексиева от асоциация „Родители” и Диян Стаматов-директор на столичното 119 СУ „Михаил Арнаудов.”

Яна Алексиева, асоциация „Родители: Добре е родителите в класа да се познават, това води до обща цел

- Г-жо Алексиева, трябва ли да отпаднат родителските срещи в сегашния им формат. Директори на училища вече призоваха за това след прилагането на електронни дневници?
- Вярно е, че сегашният формат на родителските срещи е безкрайно остарял и ненужен. Дори оставя повече усещане за губене на време, отколкото за добре свършена работа. За нас е важно тези срещи да бъдат смислени, да се дава обратна връзка на родителя как се развива детето му. Така че общностните срещи трябва да бъдат преосмислени. За мен ключовото е родителите в един клас да се познават, това води до обща цел. Да се изясни какво искат да постигнат децата им. Доказано е, че това сваля и напрежението при конфликт.
- Възможно ли е наистина тези събирания да отпаднат заради електронния дневник, който обаче не е въведен навсякъде?
- Тук говорим за бързо попълване на информация, в която родителят да знае в реално време какво се случва с детето му. Това обаче изисква промяна в нагласата в учителя, да осъзнае, че това наистина има смисъл. Все пак за един родител е важно да знае дали детето му е изпитано, какво е поведението му. Но това означава цялостна промяна. Защото няма никакъв смисъл от електронен дневник, който не се попълва редовно.
- Как може да се подобри комуникацията родител-учител?
- Тази комуникация трябва да се води индивидуално. Родителят да знае, че има конкретен формат, в който може да отиде и да получи обратна връзка за детето си от самия учител. Много добър вариант от практиката е да имаш обратна връзка за детето в някакъв час. Това е едната посока - индивидуалната работа. При сегашните срещи родителят не си тръгва много обогатен с информация за собственото му дете. Другият път е да има родителски срещи, които събират родителите в една нормална среда, а не да стоят на малки столчета, за да може хората да се опознаят, да кажат как си представят да протече учебната година. Така че има нужда от родителски срещи в широк формат с цел изграждане на общност, но и родителите да обяснят какво имат нужда от училището. Много често родителите искат тематични родителски срещи-например да си кажат какво е нормално да се случва на един тийнейджър.
- Доколко е възможно да има индивидуални консултации при условие, че в повечето класове има по около 24 деца?
- Със сигурност нещата трябва да се преорганизират и това отваря голям въпрос - че трябва да се отдели време на работата с родители, да има професионална подготовка за това. Също така учителят трябва да знае, че трудът му е зачетен и финансово. Ако това започне да се променя, ще е добре. В момента родители и учители не се срещат много да си говорят за такива неща. При един добър график и воля може да има редовна обратна връзка.


Диян Стаматов, директор на 119-то СОУ: Родителските срещи са отживелица

- Г-н Стаматов, заявихте, че според вас родителските срещи трябва да отпаднат. Защо?
- В учителската колегия отдавна се говори, че в този формат на родителските срещи са неползотворни и е крайно време да бъдат променени. Освен че са една отживелица, те нямат и никаква резултатност. Разумно е да продължи провеждането на т. нар. общи родителски срещи - в началото на учебната година, когато се опознават хората, и в началото на втория учебен срок, когато се проследява напредъкът на даден клас. През останалото време общият формат на родителските срещи трябва да се промени и да бъде заменен от консултативна среща между учителите, класните ръководители и родителя. Не е необходимо това да бъде както досега в точно определена вечер, час, стая, където се събират много хора. Сега учениците са силно стресирани преди родителската среща, какво ще се каже за тях, а родителите си тръгват неудовлетворени. В комуникацията с всички родители именно трябва да се направи промяна. Те са важен партньор и за да бъде резултатно всичко това, трябва да има комуникация между родителя и учителя, а не в присъствието на друга голяма група хора, които не се интересуват какво се случва с чуждите деца.
- По време на часовете, определени за консултация, за всеки учител ли трябва да бъдат тези срещи според вас?
- Срещите не трябва да бъда организирани от училищното ръководство, а да са двупосочни. Ако има изоставане на ученика, активността да е от страна на учителя и класния. Когато родителят вижда, че детето му има напредък, той също трябва да е активен и да се свърже с учителя за консултация. Всеки един учител има час за консултация и те не са само за децата, а и с родителя. Хубаво е обаче да има предварителен разговор, за да може и учителят да се подготви за въпроси. В сегашния формат учителят трудно може да е в готовност да каже позитивните неща за 1-2 минути за едно дете.
- Как процедирате във вашето училище?
Когато при нас има дете с проблеми, които са около 10-20% във всяко училище, каним родителя и учителя в удобно за тях време. Такива срещи понякога продължават 40-50 минути, за да се коментира проблемът и да се избере стратегия за разрешаването му. Сегашният формат не е добър, защото се губи много време на голяма група хора, която не остава доволна. Сега родителят идва запознат с графика на детето си, защото електронизацията позволява той да получи пълна информация за поведението, дисциплината, отзиви, отсъствия, оценки. Ще припомня, че ние не продаваме хартиени купони, а всичко минава по електронен път.. Събирането на средствата пък също не е най-разумният начин, защото родителските срещи се превръщат в един пазар, а това може да се извърши от касиера на класа. Консултативна среща е необходима само когато има завършен срок, клас или етап. Иначе е излишно загубването на толкова много хора.
- При вас колко родителски срещи се провеждат на година?
- Имаме 12 срещи – едната вечер е едната смяна, на следващата другата. Организираме ги обикновено по един и същ начин за двете смени. За разлика от при нас във Финландия родителските срещи не съществуват като термин. Те уреждат всичко на рецепция в училището, където се договарят всички важни неща. В Холандия има една родителска среща в началото на учебната година, а всичко останало е под формата на консултативни срещи. Ще дам пример. Когато един родител установи, че има проблем, звъни на класния, пишат ми на мен и очакват разрешаването му до час-два. Това е времето, в което живеем и учителят очаква бързо разрешаване на всеки един казус, а не на следващата родителска среща. Тя може да е след 2 месеца и той може или да не е актуален, или проблемът да е станал неразрешим.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.