Tри форми на обучение за новата учебна година (ОБЗОР)

Tри форми на обучение за новата учебна година (ОБЗОР)

Tри форми на обучение за предстоящата учебна година - присъствена, електронна и дистанционна, предвиждат от образователното министерство. Това стана ясно от думите на просветният министър Красимир Вълчев при представянето на мерките за работа в ситуация на коронавирус.

При присъствената форма на обучение ще се спазва принципът на невзаимодействие. между отделните класове. При начален етап учителят ще върви с класа, на който преподава. Ако един педагог преподава на повече от един клас, ще трябва да носи маска и да спазват дистанция. Ако училищата предлагат занималня, групите ще бъдат разделяни по класове или на етапи, ако записалите са в целодневно обучение са по-малко. Вълчев обясни, че вече да изпратени препоръките до училищата как да организират учебния процес, но списъкът ще остане отворен и директорите ще имат възможност да добавят мерки, подходящи за училищата, които ръководят. Задължителни ще бъдат единствено предписанията на здравното министерство. Родителите пък ще получават информация веднъж седмично информация за епидемичната обстановка в училище, както и, когато има случай на заразено дете или учител.

Обучението ще се извършва в електронна среда ще бъде за определен период от време в няколко случая. Ако в училището има случай на коронавирус и даден клас, випуск и цялото школо, трябва да превключи на онлайн уроци, докато трае карантината. Този вариант може да се прилага и за ученици, които поради здравословното си състояние не могат временно да се обучават в училище до 30 дни. Към обучение в електронна среда от разстояние може да премине и отделен ученик, който е карантиниран по решение на РЗИ в резултат на положителен PCR тест на член от домакинството му. „Това обучение ще е без смяна на формата, това е особена дневна форма на обучение, която съчетава присъствена и дистанционна форма. Тя може да се прилага по медицински причини и с разрешителен режим от Регионалните управления на образованието.“, обясни Вълчев. В тези случаи учениците ще мога да се включат в обучението в класните стаи чрез електронна връзка, ако училището има тази възможност. Ще се провеждат и допълнителни присъствени консултации с учителите.

От МОН предлагат и дистанционна форма на обучение, ако детето, родителите му или членове на семейството, живеещи заедно с хлапето, са от рисковата група или имат хронично заболяване. Преди да бъде разрешено на едно дете да мине в тази форма ще се проследи дали родителите са ангажирани, имат ли необходимата техника, дали е посещавало редовно училище. Министърът допълни, че тази възможност ще бъде предложена от народните представители следващата седмица, когато Народното събрание ще гласува промените в Закона за предучилищно и училищно образование, които регламентират възможността за дистанционно обучение. За да може да се прилага, ще бъдат избрани 15-20 училища центрове, като в тях могат да се обучават и деца от повече от една община. Смяната на формата обаче означава и включваме в друго училище и паралелка. „Практически няма голяма разлика. И в двата случая обучението се осъществява в електронна среда, но при електронното обучение ученикът запазва формата и класа си, а при дистанционното обучение избира друга форма и по този начин сменя класа си. Ученикът може да остане в училището А, но временно се обучава в дистанционния център в училището Б.“, обясни министърът. Този обаче няма да стартира първия учебен ден, а в края на септември или началото на октомври. Той може да се приложи само за деца от 5 до 12 клас.

Оценките и отсъствията също ще бъдат задължителни и при трите варианта. „Във всички случаи, когато целият клас преминава в електронна средата или е организирана дистанционна форма на обучение ще се пишат оценки и отсъствия. При синхронно обучение (в реално време) ще има оценки на учебен час, а при асинхронно ще има оценка от участие/неучастие“, обясни министърът. Ученикът обаче не подлежи на оценяване, ако преминава в електронно обучение в рамките на до 30 дни, става ясно от насоките на МОН.

Родителите, които не желаят детето им да посещава учители, въпреки че е здраво и в семейството няма рискови групи, пък могат да заложат и на самостоятелна или индивидуална форма на обучение, каквото право са имали и досега. В случаите, когато ученик се обучава в самостоятелна форма, е необходимо родителите да осигурят необходимите условия за самоподготовката му. Присъствието му в училище е необходимо за полагане на съответните изпити за срочна или годишна оценка. С учениците, които се обучават в индивидуална форма , учителите работят в индивидуални учебни часове в училище или вкъщи, като част от тези часове ще може да се осъществяват от разстояние в електронна среда. Обратната връзка за напредъка на учениците се отразява под формата на текущо оценяване или чрез полагане на изпити за срочна/годишна оценка.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.