Колата ми е като роден дом. Така казва една приятелка, която не слиза от автомобила. Тя дори не се дразни от задръстванията, защото слуша музика, хапва, пили си ноктите и така й минава времето, докато колоната на светофара се източи. Това обаче не важи за всички шофьори. Особено за тези, които бързат за някъде. И когато средната скорост е 5 км/час в пиковите часове, със сигурност, опашките на пътя опъват нервите на хората зад волана.

София не е единственият град със задръствания. Във всички големи градове това се случва. София, обаче не е проектирана за подобен трафик и такъв брой автомобили. Когато градът се е развивал, все още далеч не всяко семейство притежавало автомобил и логично улиците не са „измислени“ за по-интензивен трафик. В замяна на това градският транспорт е значително по-добре организиран от другите български градове.

Следва бум на продажбите на автомобили различни от лада и москвич и изведнъж столичните улици отесняха. Преди две години автомобилите със софийска регистрация са били 700 000, сега вероятно са поне със 100 000 отгоре. Не са малко семействата, които притежават по две коли и това е съвсем нормално.

Разширяването на основните пътни артерии обаче не е нито бърза, нито лесна работа, най-вече заради отчужденията. Южната дъга на околовръстното шосе се забави поне с една година по тази причина. В по-централните части на града пък изграждането на пробиви е едно от най-сложните неща, пак защото пътят трябва да мине през частни имоти или такива с различен статут и собственост.

Спомням си точно преди десет години имаше екцентричната идея да се пребори трафикът през Орлов мост, като колите слязат по отделни трасета в канала и минават под моста. Тя, естествено отпадна, защото генералната идея е организацията на движението да е такава, че да не се налага изобщо да пресичат центъра. Това, обаче касае и цялостното градоустройство на София, защото в миналото идеята не само на автомобилното движение, но и градския транспорт е да докарва хората от кварталите до центъра. Вероятно затова и допреди няколко години околовръстното шосе беше двулентов път (и сега има такива участъци).

В този ред на мисли, призивът към столичани да слязат от колите в момента е почти „мисия невъзможна“. Не може да се отрекат обаче усилията на Столичната община да модернизира градския транспорт, така че да стане по-привлекателен. А когато метрото заработи като система, тоест има изградени поне три линии, свързващи източните, западните и южните (за северните ще почакаме) части на града, тогава вече може да се говори за все по-удобен обществен транспорт. До метростанциите обаче трябва да има също толкова удобен довеждащ транспорт.

Между другото, освободените бус ленти дават предимство на рейсове и тролейбуси. За 7 минути рейсът взе разстоянието между Подуяне и Сточна гара (лично впечатление), а колоната от автомобили си стоеше още на кръстовището на гарата. Така, че посоката явно е правилна.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Панацеята е-здравеопазване

Електронното здравеопазване е нещо като извънземните. Всеки говори за него, но никой не го е виждал. Всъщност май го дискутираме през последните 10-15 години.

Защо не знаем къде са парите от втората пенсия?

Вторият стълб, допълнителното задължително пенсионно осигуряване е създаден да осигурява втора пенсия в допълнение на пенсията от ДОО. Всеки работещ може да се осигурява само в един универсален фонд и в един професионален.

Неволята и водната криза

Поредните тревожни новини от Перник за липсата на питейна вода с дни, съобщени от кмета на града, повдигат не по-малко тревожният въпрос за бездействие на институциите. Пред угроза за режим на водата е и областен център като Варна.