Ренесансова картина чака 15 години реставрация
4

Ренесансова картина чака 15 години реставрация

До момента по неизвестни причини безценното платно на Лудовиго Чиголи все още не част от фондовете на НХГ

Изключително ценна картина от епохата на Ренесанса  със сюжет от Стария Завет вече 15 години чака ред за да бъде реставрирана и показана пред обществеността в Националната художествена галерия, установи репортерска проверка.

Платното, известно като „Жертвоприношението на Исаак от Авраам“ бе открито  на 13 октомври 2004 година в хода на специализирана акция на тогавашното регионално звено за борба с организираната престъпност при ОД на МВР-Стара Загора след сигнал, че е направен опит то да бъде изтъргувано  срещу 20 000 лв на местен колекционер.

При обиска в жилището на тогава 24-годишния Георги Иванов на улица „Беласица“ в ромската махала „Лозенец“  картината е намерена сгъната на 4 под едно от леглата.

Варварското отношение към произведението наскоро завърналият се от гурбет в Кипър Иванов обяснил, че „така беше по-лесно да я пренесем през границата“. По думите му картината му  била подарена от собственика й, кипърския гражданин Йоргос Киридис, при когото работел младият мъж и баща му.

Иванов обяснил на антимафиотите, че кипърецът я изпратил в България по свой познат, който пристигнал на летище София и я донесъл  в Стара Загора. Идеята била тя да замине за  Англия, където да й търси добра цена, защото бил пред фалит.
"Йоргос много пъти ми звъня по джиесема и искаше да намеря купувач.Разговарях с разни хора, които предлагаха фантастични пари за платното. Аз обаче не съм давал съгласието си за продажба, защото Йоргос лично щеше да докара от Англия оценител", обяснява тогава младият мъж, който живял в дома на  Киридис от 1996 г. до лятото на 2003-а . Чужденецът го имал за свой син. В дома му имало над 50 старинни картини и десетки антични предмети.
Ден по-късно директорът на старозагорската художествена галерия проф. д-р Марин Добрев ще обясни, че платното е изключително ценно, възможно било да е излязло от ателието на Тициан или негови ученици, при продажба на аукцион никой не можел да прогнозира какъв таван ще стигне цената й. Образувано е било досъдебно производство под ръководството на районната прокуратура, на Георги Иванов е наложена мярка за неотклонение „парична гаранция“ от 1 000 лв. Обвинението е било за незаконен внос на произведение на изкуството.

На 20 октомври  картината е изпратена с въоръжен ескорт до Галерията за чуждестранно изкуство в София, където експертите буквално ахкат. Въпреки варварските поражения върху платното /на места лененото платно е било буквално счупено по ръбовете/ при подходящ начин на реставриране картината е можело да бъде експонирана и да се превърне в бисер за всяка една колекция. Досъдебното производство е било прехвърлено в Софийска градска прокуратура, платното е оставено на временно съхранение в едно от депата на ГЧИ.Изказано е било аргументирано предположение, че става въпрос за копие на картина , рисувана от флорентинеца Лудовико Карди да Чиголи /1559-1613/, но че при всички случаи тя е от епохата на Ренесанса и е изключително ценна.Това предположение на родните реставратори и изкуствоведи е потвърдено, макар и неофициално и от италиански изследовател на Чиголи, припомня реставраторката Кристина Белева.Тя е категорична , че и до момента картината се съхранява в депото при оптимални условия, които не позволяват допълнителното й увреждане.

В края на 2004 г. в Стара Загора пристига от Кипър Йоргос Киридис, който успява да даде няколко телевизионни интервюта, като всеки път по различен начин разказва историята на платното. Във всички обаче настоява, че то е семейна собственост и че никога не е било проучвано от експерти и съответно не е било застраховано.Обяснява, че възнамерявал да я предложи на Сотбис , като очаквал да получи поне 5 млн евро, защото смятал, че е нарисувана от Микеланджело Меризи да Караваджо /1571-1610/  макар да нямал официален сертификат. Така и не става ясно защо след като не била открадната от Интерпол са започнали да я издирват от 7 май  2003 година и то по негов сигнал.

В началото на 2005 година чужденецът умира в хотелската си стая, според старозагорските съдебните медици – нямало данни за насилие. Смъртта била в резултат на алкохолна пристрастеност.

Междувременно, малко преди кончината си  Киридис „подарил“ на Георги Иванов нов-новеничък джип „Хамър“, с който мургавият младеж няколко месеца джитка по улиците, припомнят запознати. Никой няма спомен кога и къде е било погребано тялото му и дали въобще някой се е заинтересовал от съдбата му.

През 2012 година кметът на Стара Загора Живко Тодоров изпраща официално писмо до тогавашния министър на културата Вежди Рашидов. В него се отправя искане платното да бъде върнато в Града на липите и да стане част от активите на местната галерия. На 23 май с.г.пристига отговор , подписан от тогавашния зам. министър арх. Георги Стоев с отказ да бъде върната. Мотивът е че:“с постановление на ВКП картината „Жертвоприношение Авраамово“, оригинално копие от неизвестен автор на творбата на италианския художник Лудовико Карди да Чиголи, е разпоредено да бъде приета от Националната галерия за чуждестранно изкуство за завеждане във фонд и извършване на реставрационно-консервационни работи.“

Отказът е на основание постановлението на прокурор Николай Соларов от ВКП, в което пише:“Намирам, че изключителният обществен интерес на казуса, значението му за съдебната практика и особената фактическа и правна сложност на случая (трикратното му преквалифициране и връзката му с Конвенция UNESCO 1970) обуславят задължителното му вземане на Специален надзор по смисъла на т.4, б.а от Указанието, прието със Заповед No 455/2011 г. на главния прокурор, поради което разпореждам наблюдаващият прокурор от СГП да направи предложение за вземането му на Специален надзор пред главния прокурор на Републиката, и за произнасяне с оглед чл.112, ал.1 НПК, след приключването на производството.“.

В разговор по телефона прокурор Соларов изрази учудване, че и до ден днешен съдбата на това произведение на изкуството продължава да бъде „висяща“. По думите му производството, наблюдавано от СГП  отдавна би трябвало да е приключило и картината да отиде в НХГ.Той окачестви появили се в публичното пространство съобщения, че същото платно е било търгувано на Запад като спекулации.

От Министерството на културата също изразиха недоумение защо и как  нещата са „увиснали във времето“. Според директора на главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ Александър Трайков  при тях нямало писмо от НАП, че картината е конфискувана в полза на държавата и че министърът на културата трябва да издаде заповед за заприходяването й в една или друга институция.

„Не зная кога и как е приключило досъдебното производство, нямаме документи от прокуратурата, няма писмо от НАП и това не е дало възможност на реставраторите да започнат работа по картината. Започнали сме проверка, надявам се да стигнем до истината…“, коментира Александър Трайков.

„Реставрацията няма да бъде евтина и бърза, но по-голямата част от административния път е извървян, има пълна документация още от онези години, а междувременно науката напредна още повече и сега разполагаме с много по-съвременни методи“, обясни Кристина Белева.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.