Режат налучкването на матурите по БЕЛ

Режат налучкването на матурите по БЕЛ

  • В новия формат на изпитите ще има повече отворени въпроси
  • Съчинението и есето по различна тема, зрелостниците умуват върху няколко текста

В матурата по български език и литература ще бъдат включени по-малко задачи с избираем отговор, на които учениците могат да налучкат правилния. В същото време се увеличават упражненията, изискващи мислене от децата и проверяващи умението им да извличат и обработват информация. Това става ясно от примерни задачи по новия формат на държавните зрелостни изпити през 2022 г., който ще покаже какво е научил първият випуск по новите учебни програми.

Задължителната матура по български език и литература отново ще бъде с 41 упражнения

Тези със свободен отговор обаче вместо 30 ще бъдат 22. Задачите със свободен отговор пък вече са два вида – с кратък и дълъг, и ще проверяват по-голям набор от уменията на децата. Например на изпита може да се провери дали зрелостникът не просто разпознава литературни похвати, тропи и фигури, но и умее да обяснява значението им за специфични интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби. В публикуваните материали е дадена за пример следната задача: „В текст от 4 – 5 изречения обяснете каква е ролята на повторението „Сега съм у дома“ в стихотворението „При Рилския манастир“. Освен това в някои от литературните задачи

може да се формулират и върху невключени в учебните програми откъси от художествени текстове

като зрелостниците ще разполагат със самите текстове. Например с 4 – 5 изречения зрелостниците ще трябва да съпоставят интерпретациите на темата за любовта във „Во стаичката пръска аромат“ на П. П. Славейков и „Аз искам да те помня все така“ на Димчо Дебелянов. Идеята е да се провери дали умеят да съпоставят интерпретации на някоя от посочените теми в художествени творби и да конструират връзки между тях.

В задачите с разширен свободен отговор, които носят най-много точки, пък могат да бъдат включени диаграми, от които зрелостниците трябва да успеят да извлекат необходимата информация, за да се справят с въпросите към нея. В примерните задачи е представена

диаграмата с данни от представителна анкета за проучване на езиковите нагласи

на българските граждани. Виждайки степента на спазване на писмените книжовни правила при общуването в чатове според възрастта на анкетираните, зрелостниците трябва не само да посочат коя възрастова група е най-критична, но да напишат защо смятат така. С друг въпрос към задачата те трябва да обяснят към кое от мненията на най-младата възрастова група бихте се присъединили.

С новия формат на матурите интерпретативното съчинение и есето ще бъдат по две различни теми, а не както досега – върху една. Зрелостникът сам ще избира по коя от тях да създаде аргументативен текст в обем до 4 страници. Новост е, че на съчинението зрелостниците може да умуват по проблем върху няколко художествени творби, а не само върху една. Например да напишат интерпретативно съчинение на тема „Езикът на природата в „При Рилския манастир“ и „Спи езерото“. При писането на есе пък могат да се позовават на текстовете пред тях.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.