ВЕРСИЯ: Боеприпас може да е свалил изтребителя МиГ-29 (ОБЗОР)

Една от версиите на разследващите

ВЕРСИЯ: Боеприпас може да е свалил изтребителя МиГ-29 (ОБЗОР)

Дрон откри отломки и спасителната жилетка на летеца, търсят черната кутия

Дефектен боеприпас може да е причината за трагичния инцидент с изтребителя МиГ-29. Това е една от версиите, по която работят разследващите, научи „Монитор“.

Летателната машина падна в морето по време на международното тактическо учение „Шабла 21“ в нощта срещу 9 юни, а до редакционното приключване на броя продължаваше издирването на пилота – майор Валентин Терзиев.

Във фаталната нощ летецът е извършвал упражнение – стрелба по „светеща цел“. След като пилотът улучва целта обаче, изчезва от радара, радиовръзката с него се губи, а самият той е в неизвестност.

"При изпълнение на тренировъчна задача над морската акватория на Република България самолет МиГ-29 от състава на българските Военновъздушни сили е изгубил радиовръзка и е изчезнал от радарите в 00:45 ч.", бе първата официална информация, публикувана часове по-късно на сайта на военното министерство. Веднага е започнала операция по търсене и спасяване, която продължава и в момента.

Към мястото бяха изпратени кораби на ВМС

корветите "Бодри" и "Решителни", минният ловец "Цибър", спасителен кораб 224 "Протео" и водолазен катер. Провеждането на тактическото учение с бойни стрелби „Шабла 21“ пък бе прекратено. В учението с бойни стрелби са участвали военни от България, САЩ и Сърбия. Учението е включвало стрелба с артилерийско, бомбово и ракетно въоръжение, както и отстрели по светещи парашутни мишени.

Премиерът Стефан Янев и министърът на отбраната Георги Панайотов отпътуваха към района на инцидента (виж карето). Причините за падането на военната машина засега остават неясни, като от държавното обвинение обявиха, че се разследват всички версии. Успоредно с издирвателните мероприятия по случая са сформирани 2 работни групи за разследване на инцидента – едната е от Военноокръжната прокуратура в Сливен, а другата е от специализираното звено за разследване на авиационни инциденти във Военна полиция. Двете групи работят паралелно и съвместно. Работи се по всички версии.

„Военноокръжната прокуратура в Сливен ръководи досъдебно производство за издирване на причините, довели до инцидента“, заяви полковник Христо Тинев, административен ръководител на структурата. Извършват се всички необходими процесуално-следствени действия – преглежда се необходимата документация, разпитват се свидетели, предстои извършването на експертизи. Действия по разследването на случая текат и в авиобаза „Граф Игнатиево“. Тинев обяви, че е образувано досъдебно производство за престъплението е по чл. 343, ал. 1 от Наказателния кодекс -

допуснато произшествие при управление на бойна техника

при което са причинени значителни имуществени вреди.

Шефът на ВВС генерал-майор Димитър Петров подчерта, че проверката на техниката е постоянна и минава през различни етапи. По думите му това е всеобхватен процес, който се контролира на различни нива.

Министърът на отбраната Георги Панайотов пък заяви, че Терзиев има опит с нощните полети, и добави, че жизненият цикъл на самолетите МиГ- 29 е до 2030 г.

Началникът на отбраната Емил Ефтимов даде да се разбере, че операцията продължава, докато не се загуби последна надежда. По думите му той поддържал връзка с началниците на отбраната на съседните държави. Според него до дълбочина до 100 метра може и сами да извадим останките на самолета без помощ на съюзниците.

„Спряна е плановата летателна дейност в Българската армия с изключение изпълнение на специални задачи, ако се наложи. Това каза на брифинг във Варна началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов.
„Военноморските сили продължават операцията по издирването на самолета и същевременно

операцията по търсене и спасяване, докато не загубим последна надежда

Всички възможни средства на ВМС са в района. Във връзка съм с началниците на отбраната на съседните страни. Когато локализираме и уточним на каква дълбочина са останките на самолета, да планираме и проведем издирвателна операция“, коментира адмирал Ефтимов. По думите му ВМС не разполагат с такава техника, но фирмите от бранша разполагат.

„На дълбочина до 100 м можем да изкараме останките на самолета“, уточни още той. Командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров обясни, че проверката на техниката е постоянен процес, която се прави периодично и преминава през различни етапи - подготовка за полет, предполетна подготовка, следполетна подготовка, подготовки, които се изпълняват на определени периоди с различна дълбочина.
"Това е наистина един всеобхватен процес и освен това това е процес, който се контролира на много нива от различни хора, тъй като техниката е много сложна, процедурите са много и всеки човек трябва да бъде контролиран в действията си, като по този начин минимизираме шанса човешка грешка да бъде причина за неизправност", допълни генералът.

„Когато намерим черната кутия на самолета

ще имаме повече информация за падналия самолет в Черно море“, заяви служебният министър на отбраната Георги Панайотов. Няма констатиран опит от страна на пилота да установи радиовръзка около времето на инцидента, каза още той.

„Всичко, с което разполагаме, е включено в операцията по търсене и спасяване на пилота. Няма сигнал от него, внезапно е изчезнал от радарите“, каза Панайотов. Служебният министър на отбраната заяви, че не иска да спекулира с възможните причини за инцидента и иска да станат ясни фактите, преди да коментира.

„В района на инцидента има две фрегати, един миночистач, на неговия борд има уред за измерване на дълбочината и съответно за търсене на останки от машината. Все още не е локализирана. Участват и хеликоптери от ВВС и ВМС, включително и дрон“, обясни ресорният министър.

Малко по-късно бе съобщено, че безпилотен летателен апарат Aerosonde Mk 4.7 на Съвместното командване на специалните операции (СКСО) е локализирал района, където снощи, малко след полунощ, е паднал изтребителят МиГ-29 на родните ВВС. Дронът открил маслени петна в морето на 11 километра от брега край Шабла. Впоследствие натам е насочен вертолет AS565MB Panther, който открива парчета от самолета и спасителна жилетка.

Пилоти обясниха пред "Монитор", че когато се пилотира изтребител нощем, поради отраженията на звездите във водата е възможно пилотът да загуби пространствено ориентиране.

*По темата работиха Мария Кадийска, Лозан Руменов, Борислава Алексова, Ива Костадинова

Премиерът: Надеждите за намирането му не са големи

Издирвателните операции продължават, но надеждите за намирането на пилота не са големи. Днес до края на деня ще бъде взето решение как да продължи операцията. Това заяви премиерът Стефан Янев, който даде брифинг във Варна по повод падналия изтребител на ВВС МиГ-29 в Черно море. По думите му черната кутия не е намерена, но са намерени материали, които са обект на разучаване. След това подчерта, че операцията ще продължи и в следващите дни.

"Едно от местата, където може да са останките на самолета, са на около 70 метра под водата. Може да участват и съюзни сили, за да бъдат извадени", добави той.

"По време на полета майор Валентин Терзиев е изпълнявал задача "светеща цел". Летящата цел се е отворила и е започнала с голяма вертикална скорост да пада. При извършване на маневрата Терзиев е поразил целта и е докладвал. Малко след това връзката е нарушена", обясни още Стефан Янев. Той бе категоричен, че състоянието на самолета е било добро. "Причината може да бъде всякаква. Към майор Терзиев няма забележки по работата му", добави премиерът.

Румен Радев: Призовавам за сдържаност

Призовавам за сдържаност за разбилия се МиГ-29. Най-важното в момента е съдбата на пилота. Това заяви президентът Румен Радев по време на среща с представители на синдикатите. По думите му всички налични средства са мобилизирани в акцията по търсене и спасяване.

"Познавам го като прекрасен човек и много добър професионалист. Надявам се да имаме в най-скоро време резултат", каза Радев. Той обясни, че в момента се извършва издирване и за черната кутия.

Георги Панайотов: Случило се е нещо внезапно

Когато се случи подобен инцидент, обикновено пилотът предприема действия. Той се катапултира. Нямаме информация пилотът да се е катапултирал. Това коментира служебният военен министър Георги Панайотов, който веднага отпътува за мястото на инцидента.

„Освен това катапултът, след като бъде задействан, се задейства един радиосигнал и той излъчва едни радиосигнали, за да бъде локализиран, да бъде открит по радар, да могат да го намерят къде е. Не се прихващат такива сигнали от катапулта. Това означава, че е станало нещо внезапно, тъй като пилотът, тъй като е бил опитен пилот, той знае, че трябва да информира, трябва да докладва за катапултиране. Не е докладвал за такова нещо, не е търсил радиовръзка с базата. Значи се е случило нещо внезапно", заяви още Панайотов.

Красимир Каракачанов: Упражнението е било изключително сложно

"Доколкото имам информация не става въпрос за техническа неизправност на самолета". Това заяви бившият министър на отбраната и лидер на ВМРО Красимир Каракачанов пред БГНЕС по повод инцидента с изтребител на ВВС. Той подчерта, че упражнението, което е изпълнявано от пилота - нощни стрелби над морско пространство, е изключително сложно. Каракачанов не изключи пилотът да е загубил ориентация, но бе категоричен, че разследването, което вече е в ход, ще установи причините за инцидента.

„Нека компетентната комисия, назначена от ВВС, да си свърши работата, защото всичко останало са предположения. Пилотът не е човек без опит, но самата нощна стрелба над морето е изключително трудно упражнение“, каза Каракачанов. Той обяви, че България в момента разполага с 8 изтребителя МиГ-29, които са преминали ремонт. Имаме и още, но те се нуждаят от съответния ремонт на двигателите, доставка на агрегати и т.н.

Ген. Константин Попов: Да се търси лична вина е меко казано погрешно

Да се търси лична вина от някого в този казус, е меко казано погрешно. Това написа във Фейсбук бившият председател на комисията по отбрана в НС и началник на ВВС ген. Константин Попов.

"Сега най- важното е да не губим вяра и спасителната операция да бъде успешна, защото говорим за човешки живот, за колега, за приятел", написа още Попов.

Тодор Тагарев: Армията ни разчита на стари бойни платформи

Армията и авиацията ни вече 32 години разчитат на стари бойни платформи от съветско време, коментира пред bTV бившият военен министър Тодор Тагарев. Той поиска да бъде създадена анкетна комисия в следващия парламент по темата.

„В продължение на 10 години с различни доводи сме отлагали процеса за придобиване на нов боен самолет, преди да купим F-16V Block 70 и в този период и годините до придобиването на новите бойни самолети ще продължим с МиГ-29, който не е модернизиран“, каза той.

Руските самолети имат ресурс за експлоатация до 2029 г.

„Въпреки сключения за близо 100 млн. лв. с ДДС проект за поддръжка на самолетите МиГ-29 с РСК МиГ, то летят само 5-6 самолета. При 5-6 самолета няма как да очакваме нашите пилоти да бъдат добре тренирани. Като вземем предвид и това, че два от тях стоят на дежурство за контрол на въздушното пространство. Самолетите са произведени 80-те години, ние не сме ги модернизирали, не са оперативно съвместими с тези на нашите съюзници и това ни създава перманентни проблеми“, обясни Тодор Тагарев.

Майор Терзиев водил изтребители на парада

Изчезналият пилот Валентин Димитров е водил изтребителите на последния въздушен парад на 6 май тази година в София. Тогава майор Терзиев бил във втората кабина на изтребителя МиГ-29УБ – водач на групата от самолети. Те прелетяха в боен ред „Клин“ със скорост 600 км/ч на височина 600 метра над храма.

Майор Терзиев е военен летец-пилот, началник-щаб на ескадрила, със степен за класна специалност „Военен пилот 1-ви клас”. Бил е старши помощник-началник на отделение „Планиране и отчитане на летателната дейност” в авиобаза Граф Игнатиево. Роден е през 1974 година в Асеновград. Той е един от най-опитните летци в авиобазата, като зад гърба си има над 700 пролетени часа. Летял е на самолети Pilatus PC-9M, L-29, L-39ZA, МиГ-21 и на МиГ-29. Той е бил сред най-опитните асове в авиобазата на Граф Игнатиево с много летателни часове.

Изчезналият пилот на МиГ-29 майор Валентин Терзиев е учил в ОУ „Христо Ботев“ в Асеновград. Училището се намира непосредствено до река Чая и в района, в който е жилището на летеца. Терзиев учил в него от 3. до 8. клас. На метри от него е рибарски магазин, от който Терзиев често си купувал стръв. Запознати твърдят, че той е запален рибар и прекарвал свободното си време край гьоловете.

134 смъртоносни авиокатастрофи от 1952 до 1991 г.

През всяка година от периода от 1952 до 1991 г. в българските Военновъздушни сили са станали 134 катастрофи, при които загиват летците, а самолетите са напълно разрушени. Само през 1973, 1984 и 1990 г. няма катастрофи. От 1994 г. нататък авиоинцидентите драстично намаляват, като инциденти с МиГ-29 са само два.

29 септември 1994 г. - при изпълнение на тренировъчен полет с МиГ-29 - пилотаж на малка и пределно малка височина, загива командирът на авиобазата в Равнец полковник Иван Даев.

26 април 2012 г. - в района на с. Царимир по време на българо-американското учение "Тракийска звезда 2012" пада изтребител МиГ-29 - спарка. Двамата пилоти майор Илия Дойчинов и капитан Петър Методиев катапултират, а машината се взривява на земята.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.