Работили сме с 70 часа повече в сравнение със Скандинавия

Работили сме с 70 часа повече в сравнение със Скандинавия

8.2% ръст на дигиталната икономика у нас

Работили сме с 70 часа повече отколкото страните от Скандинавия. Това показват данни на консултантската компания McKinsey & Company за 2017 година. Основните точки на доклада са свързани с нивото на безработица, с производителността, БВП, както и дигитализацията.

Докладът разделя Стария континент на 3 региона: този на Голямата 5-ца в Европейския съюз, който обхваща страните от Западна и Централна Европа, този на Дигиталните лидери, включващ Скандинавския полуостров, и този на Дигиталните страни, които настигат останалите. България попада в последната категория и изостава по редица показатели. Преди 2 години българите сме отработили 1 643 часа, докато страните от Севера имат 1 573 отработени часа.

Въпреки това производителността у нас за един час е била едва 22 евро, докато за дигиталните лидери е 64 евро.

По ниво на безработица пък се нареждаме малко след Белгия, Дания, Естония, Финландия, Холандия, Ирландия и Норвегия с 6.2% през 2017 г., когато в другите страни цифрата е била 6.1%. Според доклада изоставаме от другите европейски страни и по отношение на студентите, завършили математика, инженерство или специалности, свързани с точните науки. На 100 хил. души едва 166 или 3.1% от всички студенти са успешно завършилите у нас през 2016 г., докато във Великобритания и Испания цифрите са 3.6% (303) и 3.9% (226). Най-висок е процентът в Германия – 4.5%.

Положителна тенденция обаче е бързият растеж на дигиталната икономика у нас – за периода 2012-2016 г.

тя се е разширила с 8.2%,

което е на крачка от дигиталната икономика в Швеция (9.9%). За дигитално изоставащите страни, сред които Полша, Чехия, Унгария, Латвия, Литва, Румъния, Хърватия, този процент е 6.2%. Затова и от консултантската компания препоръчват България да се възползва от бързия си растеж, за да настигне Скандинавия. За последните 5 години пазарът у нас е нараснал с близо 2.5 пъти повече отколкото в 5-те най-големи пазара на Европейския съюз (ЕС), заради което

България може да претендира за титлата „Дигитален конкурент“.

За да може да настигнем Севера, от компанията препоръчват да се фокусираме върху 5 основни сектора като подобряване на дигиталната инфраструктура и умения, повече инвестиции в дигиталните и „меките“ (бел. авт. като комуникационни, социални умения, работа в екип и емоционална интелигентност) умения на населението. Други важни точки са използването на по-модерни инструменти в частни и публичния сектор, както и подкрепа на развитието на българската предприемаческа екосистема.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.