Пловдив ще се разширява, а важни за града решения, като намаляване на данъците, ще бъдат взимани след обществено обсъждане, казва в първото си интервю за в. „Телеграф” на кмета на Пловдив.

-Г-н Димитров, какво бе първото управленско решение, което взехте като новоизбран кмет на втория по големина град?

-Съставих екип и то доста добър екип, който вчера (б.р. –на 12 ноември 2019г.), го представих пред медиите, за да могат да се запознаят и гражданите. Много балансиран, екип от специалисти. Екип, който ще работи всеотдайно, така че Пловдив да се превърне в едно още по-добро място за живеене. С високи доходи, с разтоварен трафик, с ефективен градски транспорт,  с чист въздух, с нови детски градини и ясли. Всичко това, което сме си го говорили по време на преизборната кампания, трябва да започнем лека-полека да го изпълняваме. Бих искал специално да благодаря на г-н Бойко Борисов, защото подкрепи моята кандидатура за кмет на Пловдив. След събранията и след решенията на Изпълнителната комисия имаше възможност пак да избира, но той ми гласува доверие. Това е огромна отговорност и тежи наистина. Аз ще оправдая това доверие.

-Вярно ли е, че увеличавате с двама бройката на заместник-кметовете?

-Има такава вероятност. Ресор „Транспорт“ е много тежък. По време на кампанията нямаше среща, на която пловдивчани да не поставяха проблемите с натоварения трафик, задръстванията и паркирането. Необходимо е да има ресорен заместник, който да отговаря персонално и да решава проблемите решително и бързо. Поверих тази задача на Тодор Чонов (б.р. – бивш директор на Областната дирекция на МВР в Пловдив). Пловдив ще продължи да се развива като културна столица на Европа, защото това е много силен туристически бранд, който ние успяхме да наложим. Затова е редно да има заместник-кмет по култура, археология и, може би, туризъм. Пловдив има нужда от това. Пловдив вече е разпознаваем и е поставен на картата на Европа и света. Досега работихме за културна столица, но нека този продукт да продължи да работи и в бъдеще за Пловдив, през следващите години.

- Ще си вдигате ли заплатата?

- Трябва да видим и какво е финансовото състояние на общината, но от 8 години заплатите в общината не са пипани. Това за мен не е нормално. Заплатата на кмета на Пловдив е 1300 лева. Мисля, че на колегата от Карлово, е 2 600 лева. Не казвам, че той не заслужава тези пари. Проблемът не е в моята заплата, а защото е база за формиране на възнагражденията в цялата администрация. Председателят на Общинския съвет взима 90 % от моята заплата, на по 80% са заместник-кметовете. Как да мотивираме хората да работят за гражданите с тези ниски заплати? Как да привличаме качествени специалисти, юристи, архитекти, ако им даваме заплати по 600 лева? Все пак минималната заплата от 1 януари догодина се вдига на 610 лв. Ще има обсъждане по този въпрос, естествено. Аз не мога да го реша еднолично.

- Досега пловдивчани на шега казваха „Тотев е виновен” за всеки проблем, а сега ще казват „Зико е виновен”.

- Ами „Зико е виновен” – нормално е. (смее се).

- Как го приемате?

- За загубите имат един виновник, а бащите на победата са много. Нормално е да бъде кметът виновен. В края на краищата аз съм поел този кръст, тази тежест. Ако наистина съм виновен – да! Приемам!

- Няма да Ви тежат подобни „обвинения”?

- Сигурно ще има обвинения. Който не работи, той не греши. Но това няма да ме откаже да си върша работата.  Това е истината.

- Обявихте амбициозна предизборна програма за справяне с проблемите на Пловдив. Откъде ще започнете?

-Трафика. Вече го започнахме. Оказа се, че в Центъра за управление няма хора. Ей това е най-новото.

- Как така няма хора?

- Напуснал е единственият човек, който наблюдава трафика. Но не само това е проблемът. Светофарите, десните завои, циклограмата на левите завои. Регулирането на транспортните потоци е наука. Има си специалисти, ще ги поканим да обсъдим настоящата ситуация. Ще разговаряме и с хората, които всеки ден се сблъскват с проблема – таксиметрови шофьори, превозвачи, за да кажат и те своето мнение. Тогава ще вземем решение.

- Тоест, предвиждате да има обсъждане?

- Да, задължително. За всяко едно важно решение за града, ще има обществено обсъждане. Това съм го гарантирал. А и кой по-добре ще ми каже от таксиметровите шофьори и от превозвачите, които постоянно са на улицата, къде е проблемът.

- Вие казахте, че „кметът трябва да усеща пулса на града, да предусеща проблемите и да намира решенията”. Това са силни думи. Но как на практика ще ги реализирате?

- Когато си близо до хората. Като мина по улицата, пловдивчани ме спират и споделят с мен градските проблемите, с които се сблъскват ежедневно. Мислите ли, че някой ще ми спести нещо нередно? Казват ми го веднага! И като областен управител, и като районен кмет. Мен не ме е страх да бъда сред хората. Аз ползвам понякога и градски транспорт, таксита. Готов съм, вслушвам се, слушам всеки един от тях.

- Казахте, че предвиждате да намалите местните данъци и такси, малко в противовес с позицията на г-жа Менда Стоянова?

- И с Влади Горанов, и с премиера дори.

- Но нашите данъци са по-високи от тези в София?

- Така е. Но не трябва да се гледа едностранно. Аз също плащам данъци тук. Но и държавата трябва да има приходи, както и общината. Също трябва да има обсъждане, да се изкажат и специалисти, финансисти. Ако може, казвам пак. Винаги съм казвал – ако може. Не може да намалим данъците на всичко, а после ще искаме инвестиции в инфраструктурата, за строителството на нови детски градини и ясли, за нови паркове и и места за спорт и отдих.

- Но пък от друга страна големи автотранспортни фирми се пренесоха в съседни общини и там си плащат данък МПС.

- Така е и от това хазната на града губи милиони левове приходи. Ще разговарям с тях дали са склонни, ако данък МПС бъде редуциран, да се върнат като данъкоплатци в Община Пловдив. Убеден съм, че дори и с малко да се намалят ставките, тези фирми ще се върнат, ще се вдигне и събираемостта, а оттам и приходите.

- Какво представлява концепцията Ви за зелен град?

- Естествено, много повече паркове. Тя преминава и през идеята градът да се разшири. Иначе се презастроява. Градът се задъхва в рамките на своите граници.

- За това разширение ще срещнете страшна съпротива от съседните общини.

- При една добра разяснителна кампания, смятам че хората, които живеят там ще разберат ползите от това присъединяване. Те така или иначе ползват здравеопазването, училищата, инфраструктурата на Пловдив. Работят в Пловдив. Така че, трябва да се регулира този процес, защото те ползват нашите пътища, а не си плащат тук данъците.

- Говорил ли сте с кметовете на тези общини?

- Кметовете се сменят и те винаги имат интерес да запазят статуквото. Но ние трябва да надскочим собственият си интерес и като граждани и като управленци. Защото  Вековният Пловдив и неговото опазване, е по-важно от всичко. Този град е един от най-древните живи градове в света, не ще позволим ли да го презастроим, да го блокираме, да направим непривлекателен за гражданите му, за гостите и туристите?! Градът е преживял толкова хилядолетия, ние трябва да сме отговорни към историята и към бъдещите поколения. Трябва да се гледа напред, да имаме визия за следващите 20-30, че дори и 50 години. Това нещо ще стане. Колкото по-рано стане, по-добре.

- Имаше ли политическа договорка с г-жа Дани Каназирева да заеме Вашия предходен пост като областен управител?

- Здравко Димитров не влиза в договорки. И като спортист не съм влизал в договорки, и като политик. Хората ме познават. Ако е имала разговори с г-н Борисов, аз не съм присъствал на тях.

- Ревизия на общинската фондация „Пловдив 2019” ще има ли?

- Нормално е да има.

- Ще станете ли председател на фондацията „Пловдив 2019”?

- Нямам намерение да ставам председател на фондацията. Ще сложа някой по-достоен за този пост от мен.

- С какво спортът помага в политиката? Един традиционен въпрос.

- Предизборно „уморих“ двама шофьори  (смее се). Не издържаха на темпото ми. Срещнах се с над 20 000 души. Имах около 360 срещи. Даже колегите от екипа се сменяха. Това са официалните срещи, а имах и много неофициални. Променях често календара, за което те ми се сърдеха много често. Но това е. На война като на война. Казах още в началото, че ще дам всичко от себе си и ще победя. В началото им казах, че ще имаме 6 районни кмета, те наведоха глави. Не ми повярваха, защото и резултатите в началото бяха по-колебливи. Но аз съм такъв – давам всичко от себе си и ако ме победят, значи този човек е по-добър от мен. Стискам му ръката и продължавам.

 

Визитка:

- роден на 22 май 1963 година в Пловдив.

- бакалавър по спортна педагогика, две магистратури по психология и по публична администрация в ПУ ”Паисий Хилендарски”, магистър по финансов мениджмънт в Стопанска академия”Д. А. Ценов” – гр. Свищов.

- тренирал лека атлетика и баскетбол,

- състезател на ССК Академик Пловдив и ЦСКА. Участвал е в националния отбор по баскетбол, носител на международни и национални награди.

- от 1994-а до 2007 г. е президент на Баскетболен клуб „Академик“ – Пловдив. Член е на УС на БФБ и УС на ЛЗД „Сокол“ – Пловдив.

- бил е кмет на район „Западен” в гр. Пловдив с мандат 2007 – 2011г.

- С Решение № 824 от 14 ноември 2011 година на Министерски съвет на Република България с министър-председател Бойко Борисов е назначен за областен управител на област Пловдив.

- Народен представител в 42-ото и 43-ото Народно събрание.

- семеен, с две дъщери

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Тир мина на червено и размаза лека кола на кръстовище в Пловдив

Тежкотоварен камион мина на червено и се вряза в лека кола на възлово кръстовище в Пловдив, съобщиха от полицията в града. Пътното произшествие станало между улица „Ландос” и бул. „Цариградско шосе” минути след полунощ във вторник. Камионът, каран от водач на 72 години, отнел предимството на лек автомобил „Ауди”.

Нощен бой в Пловдив завърши с инфаркт

Масов бой през нощта срещу събота в квартал „Капана” в Пловдив завърши с починал от инфаркт мъж и с друг арестуван, съобщиха от полицията в града.