До дни се чака първият сняг, тръбят синоптици. И както винаги, ще ни свари неподготвени. Отсега е ясно, че при първите снежинки по проходите ще има закъсали тирове с гуми галоши, а пътните инциденти ще скочат рязко. Причината си я знаем отдавна – неподготвени возила, необработени шосета и шофьори, които не знаят как да карат на мокър и заледен асфалт.

Още по темата:

Един колега малко нелепо се шегуваше преди години, че няма по- страшно от това да те срещне пернишки „Голф“ с 6-7-годишни галоши и водач на 6-7 крепки напитки. Да беше само пернишкият „Голф“, с мед да го намажеш. Доказва го статистиката - 20 000 тира потенциални убийци дебнат по пътищата на страната. Лошото в случая е, че освен нашенски калпазани смут на пътя всяват братята македонци и южните ни съседи. За тях грайферът на гумата е последната грижа. И накрая резултатът е познатият рефрен: „ТИР ме гони, ТИР ме гази!" Страдат десетки невинни. Осакатени за цял живот или загубили живота си заради престъпното нехайство на други безотговорни люде.

На пръв поглед няма логика да притежаваш возило, за което си броил поне 200 бона, а да не можеш да платиш 15 000 лева, за да му купиш прилични гуми. За съжаление у нас това е масова практика. Защото собствениците знаят, че подобно провинение се наказва в най-добрия случай със 150 лева акт за шофьора.

Познавам поне 5-6 души, които пък си карат колите със зимните гуми и през лятото. Един - защото нямал пари за летни, друг – защото зимните и без това били в края на живота си и затова го мързяло да ги смени.

Най-абсурдният аргумент чух от побелял като мен чичко, който обобщи: „Абе, едно време не знаехме какво е това зимна гума, пък карахме като Илия Чубриков на рали и в най-дълбок сняг.“ Ама после реотанът му загря и се сети, че си е купувал „видинки“ за ладата със зимен грайфер. Не ми се мисли как държат пътя гуми, търкаляни и лете, и зиме. А ако се наложи да се спре по-рязко, в най-добрия случай това ще е в бронята на друга кола или в мантинела край шосето.

За разлика от България, където опитът зимните гуми да станат задължителни се провали, в Германия спират возилото от движение дори и да си със зимни гуми, но една от тях е различна марка от останалите. У нас не само че масово се кара с един комплект по 5-6 години, докато вдървеният от старост каучук се разпадне във всички посоки на пътя, ами и свалят гуми от един камион, за да "обуят" друг. В повечето случаи скъсаните от каране „сликове“ са напазарувани от „хотели“ за гуми. Където пък нито знаят годините им, нито навъртените километри.

Проблемът с камионите - потенциални убийци на пътя, може да се реши само по един начин, както е във Франция - със спиране от движение, ако са причинили задръстване или друг инцидент заради галошите, с които са обути.

Това трябва да важи в пълна степен и за останалите возила. Защото въведеното наскоро изискване през зимата те да се движат с поне 4-сантиметрови грайфери, без значение дали са летни, всесезонни или зимни, е врата в полето. Доказателството - не познавам нито един шофьор, глобен за износени гуми. Правилата в крайна сметка са, за да се спазват. В противен случай само ще броим катастрофите и жертвите на пътя.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Защо не знаем къде са парите от втората пенсия?

Вторият стълб, допълнителното задължително пенсионно осигуряване е създаден да осигурява втора пенсия в допълнение на пенсията от ДОО. Всеки работещ може да се осигурява само в един универсален фонд и в един професионален.

Неволята и водната криза

Поредните тревожни новини от Перник за липсата на питейна вода с дни, съобщени от кмета на града, повдигат не по-малко тревожният въпрос за бездействие на институциите. Пред угроза за режим на водата е и областен център като Варна.