Първият сняг пак ни изненада

Първият сняг пак ни изненада

Първият по-сериозен сняг, паднал по шосетата, пак ни изненада. На теория всичко е тип-топ – 2500 машини готови да ловят снежинките във въздуха. Но един румънски ТИР с гуми галоши беше достатъчен, за да блокира движението по автомагистрала „Хемус“ в посока София часове наред вчера. Историята с непроходими шосета у нас при сняг от 2-3 сантиметра се повтаря като в стар филм на ужасите – неподготвени возила, необработени шосета и шофьори, които не знаят как да карат на заледен или наводнен асфалт.

В кръга на шегата градската легенда гласи, че няма по-страшно от това да те срещне „Голф“ с 6-7-годишни галоши или водач от Пернишко на 6-7 крепки напитки. За тировете пък да не говорим. Лошото в случая е, че освен нашенски калпазани смут по шосетата всяват както братята северномакедонци и съседите от Турция и Румъния. За тях грайферът на гумата е последна грижа. За съжаление от това нехайство страдат десетки невинни. Осакатени за цял живот или загубили живота си заради безотговорни люде.

На пръв поглед няма логика да си собственик на возило, за което си броил поне 300 бона, а да не можеш да платиш 15 000 лева, за да му купиш прилични гуми. За съжаление у нас това е масова практика. Причината – собственици на транспортни фирми са наясно, че подобно провинение се наказва в най-добрия случай със 150 лева акт за шофьора. Или колкото за едни 60 -70 литра нафта по сегашните солени цени.

Проблемът с камионите през зимата може да се реши лесно с крути мерки, както е във Франция например - със спиране от движение, ако са причинили задръстване или друг инцидент заради галошите, с които са обути.

Но не само камионите с „галоши“ са проблем. Защото не бива да забравяме и за българския „патент“ да се карат колите със зимните гуми и през лятото. Оправданията са повече от абсурдни. Един - защото нямал пари за летни, друг – защото зимните и без това били в края на живота си и затова ги мързяло да ги сменят.

Най-невероятният аргумент, че гумите не са от значение, чух от побелял като мен чичко, който злорадо обобщи: „Абе едно време не знаехме какво е това зимна гума, пък карахме като Илия Чубриков на „Монте Карло“ и в преспите.“ После обаче изведнъж си припомни, че е купувал „видинки“ със зимна шарка за москвича още по соца. Не ми се мисли как държат пътя гуми, търкаляни и лете, и зиме. А ако се наложи да се спре по-рязко, в най-добрия случай това ще е в бронята на друга кола или в мантинела край шосето.

За разлика от България в Германия няма прошка. Там спират возилото от движение дори и да си със зимни гуми, но една от тях е различна марка от останалите. У нас не само че масово се кара с един комплект по 5-6 години, докато вдървеният от старост каучук се разпадне във всички посоки, ами и свалят гуми от един камион, за да "обуят" друг. В повечето случаи скъсаните от каране „сликове“ са напазарувани от „хотели“ за гуми. Където пък нито знаят годините им, нито навъртените километри.

Похвално е, че напоследък КАТ следи по-яко грайферите на гумите да са поне 4 милиметра, но за съжаление в епизодични акции като прословутата „Зима“. Доказателството - не познавам нито един шофьор, глобен за износени гуми. А правилата нали са за това да се спазват. А не да са врата в полето за десетки хиляди шофьори. Докато не научат по трудния начин, че не може да са изключение от правилото, само ще констатираме, че катастрофите и жертвите на пътя се увеличават.

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.