Първи успешен тест на  кораба на Мъск за Марс
4

„Спейсшип“ летя 45 секунди и кацна невредим

Първи успешен тест на кораба на Мъск за Марс

НАСА може да го ползва за полети до Луната

Първи успешен полет извърши прототипът на космически кораб за мисии до Марс "Старшип Ес Ен 5" на американската компания "Спейс Екс".

Корабът бил изстрелян от полигона Бока Чика, щата Тексас, издигнал се на височина 150 метра и кацнал меко, сочат кадри, публикувани на сайта Space.com.

"Перспективите за полет до Марс изглеждат реални", коментира собственикът на "Спейс Екс" Илон Мъск. Изпитанията на Ес Ен 5 са първи успешен тест на прототипите на "Старшип". Предишните четири теста през ноември миналата година, през февруари, април и май тази година приключиха неуспешно, отбелязва ТАСС.

Мъск неведнъж е казвал, че през 2002 г. е основал "Спейс Екс" с цел да помогне на човечеството да колонизира планетата Марс. Затова компанията разработва кораба "Старшип", с който могат да пътуват сто души. Според плановете на НАСА първите пилотирани полети до Марс трябва да започнат в средата на 2030 г.

Поредица

150-метровото издигане бе извършено с пълни резервоари и се очаква то да сложи началото на продължителна поредица от тестове с все по-увеличаваща се височина. Крайната им цел е „Старшиш Ес Ен 5“ да бъде изстрелян в орбита и да може да доставя големи космически товари, сателити, телескопи и научно оборудване. Всичко това ще бъде „вдигано“ в Космоса чрез мощната изстрелваща ракета Super Heavy.

Орбита

В дългосрочните цели на „Спейс Екс“ е и презареждане в орбита, което да направи пътуването до Луната възможно. Сред разглежданите от НАСА кораби за осъществяване на тези пътувания са „Старшип“ на Мъск, както и
„Блу Ориджин“ и „Дайнетикс“. Те ще могат да приютят на борда си човешки екипаж, който НАСА планира да изпрати до спътника на Земята до края на десетилетието. „Старшип“ е ключов за визията на основателя на „Спейс Екс“ Илън Мъск, чиято мечта още от началото е да изпрати хора на Марк. Според него бъдещите модификации на „Старшип“ ще могат да пътуват двупосочно до Марс с до 100 души общо екипаж и пътници на борда си. „Марс изглежда все по-достижим. Прогресът се ускорява“, написа Мъск в Туитър след тестовия полет.

Сред основните цели на полета е било да се тества насочващата система на космическия кораб, структурната здравина на горивните резервоари от неръждаема стомана и редица други системи, за да се пристъпи към следващи тестове на по-голяма височина.

Програма

Тестът на „Старшип“ ознаменува поредица от доста натоварени дни за компанията „Спейс Екс“. В неделя първото й космическо превозно средство с човешки екипаж „Дракон“ се завърна успешно на Земята с прецизно „цопване“ в Мексиканския залив. С него след 64-дневна мисия до Международната космическа станция кацнаха космонавтите от НАСА Дъг Хърли и Боб Бенекен.

Точно в 17:57 ч. местно време (1:57 ч. българско време в сряда сутрин) един от двигателите „Раптор“ на „Спейс Екс“, захранван с метан и течен кислород, издигна кораба на 150 м височина. Двигателят с регулируема мощност „Раптор“ генерира 1,95 меганютона тяга по данни на „Спейс Екс“ и е най-мощният метанов ракетен двигател в историята.

Живи видеа в мрежата за споделяне YouTube показаха как ракетата бавно, но стабилно се отделя от стартовата площадка в Бока Чика, Тексас, която е разположена недалеч от Браунсвил на брега на Мексиканския залив в близост до границата на САЩ с Мексико. Малко по-късно мощността на двигателя бе намалена, корабът достигна максималната си желана височина, след което започна приземяване, отвори наземните си стойки и плавно докосна земята, като за 45-секундния полет измина около 200 метра наземно разстояние.

Височина

Космическите кораби „Старшип“ на „Спейс Екс“ се произвеждат в центъра в Бока Чика и се очаква при следващия полет да се достигне височина от 20 километра. Към този момент графикът за този полет обаче не е уточнен. „Ще направим още няколко тестови полета, за да изгладим до максимум процедурата по излитане и кацане, а след това ще увеличим височината“, написа още Мъск в Туитър. За следващите тестови полети „Спейс Екс“ се очаква да оборудва космическия кораб с аеродинамичен коничен нос, както и допълнителни „перки“ и други аеродинамични елементи, които да намалят силата на триене при излитането. По-високите полети ще изискват и добавяне на още два двигателя „Раптор“. За окончателната орбитална конфигурация космическият кораб ще бъде снабден с шест двигателя, които да осигурят движението му в орбита и открития Космос в следващите стъпки. Тогава „Старшип“ ще бъде снабден и с топлинен щит за пробива през земната атмосфера при бъдещото кацане от орбиталната мисия.

Размери

С добавянето на коничния нос „Старшип“ ще достигне дължина от 50 метра. Диаметърът на кораба е девет метра, или 1.5 пъти по-малко от диаметъра на „Боинг 747 Джъмбоджет“. Качен на мощната ракета Super Heavy целият комплекс преди излитане ще бъде с дължина 120 метра. Самата Super Heavy ще бъде задвижвана от над 30 двигателя „Раптор“, което ще бъде най-мощната изстрелваща ракета в историята на космонавтиката и ракетното дело – 71 меганютона тяга. В крайния си вид „Старшип“ ще може да транспортира над 100 тона товари до ниската земна орбита, информират от „Спейс Екс“.

„Спейс Екс“ планира да пенсионира настоящите си превозни средства – „Фалкон 9“, „Фалкон Тежки Ракети“ и „Дракон“, с новия „Старшип“. Това обаче ще се случи едва след като новият кораб мине успешно всички тестове, включително и първия си успешен орбитален полет и докаже потенциала и издържливостта си.

Правителство

След теста в Туитър поздравления за успешния тест публикува началникът на дирекцията на НАСА за космическите мисии Томас Цурбухен. НАСА гледа на „Старшип“ като бъдещо превозно средство за транспорт на космонавти от лунната орбита до повърхността на Луната. Собствените планове на НАСА за възобновяване на човешките полети до Луната до края на десетилетието са свързани с нейната програма за развитие на космическа изстрелващата система плюс човешката капсула „Орион“. Тя се очаква да транспортира космонавтите до лунната орбита, където те да се прехвърлят на „Спейсшип“, който да ги свали на лунната повърхност и после да ги върне обратно до „Орион“, с който да се върнат на Земята. Принципно планът на НАСА е изстрелващата система и „Орион“ да са готови до 2024 г., какъвто е и обявеният лично от президента Доналд Тръмп график. Всичко това обаче може да се промени, ако тестовете със „Спейсшип“ се окажат изненадващо успешни и той е готов за цялостни двупосочни полети Земя-Луна далеч по-рано. През април шефът на НАСА Джим Бридънстийн призна, че „Спейсшип“ може да промени всички планове за бъдещите космически експедиции. „Ето защо ние не го подценяваме изобщо. В същото време ние влагаме пълна мощ в развитието на нашите собствени програми. Ако „Спейсшип“ се окаже успешен проект, ние сме готови да споделим този успех със „Спейс Екс“, добави Бридънстийн.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.