Модата на Черния петък вече не е новост и у нас. Отвъд Океана тя обикновено се проявява като диво пазаруване почти на каквото и да е, само да е на промоция. Сериозно погледнато обаче, там потребителите отдавна имат изградена култура на покупки на редовна стока на намалени цени и си правят добре сметката.

По този показател - не само по стандарта на живот, все още сме далеч от янките. Откакто падна Желязната завеса, все още обичаме да залитаме на промоциите. Така в супера ни пробутват парено жълто сирене за кашкавал на промоция, в който може да има и палма. Мобилните оператори пък ни предлагат на промоция какво ли не, включително и модерните напоследък електрически тротинетки. Постепенно и у нас промоцията се превръща в цар на пазара. И не само на Черен петък, преди Коледа, Нова година и Великден. Поводи за прилъгване на клиенти винаги се намират. Правилата на пазарната икономика го изискват.

Важното в случая е каква е нашата реакция като потребители и как ще защитим интересите си и ще проявим благоразумие. Дали, виждайки нещо на ниска цена, да се юрнем да го купуваме и после да се чудим къде да го сложим вкъщи. С навлизането масово и у нас на кредитните карти и отпускането на заеми от търговците, дето се вика, направо на щанда, нещата станаха почти неконтролируеми. Нямайки визуален контакт с банкнотите в портфейла и не забелязвайки как те намаляват, се отпускаме в мола или в интернет и после се чудим защо не ни остават кинти да си платим сметките за телефона, парното, водата и другите задължителни такси към узаконените монополисти.

Дядо ми обичаше да разправя как неговият дядо го съветвал: „Като вземеш парàта, показваш я на слънцето да я види, след това я скриваш в джоба и гледаш скоро да не излезе от там“. Във времената, когато хората са се връщали на село от пазара, където са продали и купили това-онова, може би е било по-лесно да се спестява по нещо. А и е било задължително да се прави. Нали и за това се казва „бели пари за черни дни“. Сега излиза, че въпросните финанси се пазят донякъде за Черния петък. Така де, нали трябва да сме в крак с модата на консуматорския глобализиран свят.

От друга страна, в условията на конкуренция постепенно и родните търговци се научават, че не бива да си задръстват щандовете със стока на безбожни цени и да чакат тя да се разпродаде бързо. Все пак трябва да се съобразяват и с доходите ни, които все още са най-ниските в Евросъюза. Кръвта обаче вода не става и нашенските търговци се опитват да прилагат различни мошенически трикове. Или ще „забравят“ да напишат старата цена, а само новата - на промоцията, и някакъв процент на намалението. На хора, влизащи рядко в голям магазин, може да им се види изгодна, но дали наистина е така? Затова и предварителната подготовка за атаката на магазините на Черния петък става задължителна, но е друг въпрос дали ни остава време за това.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Зам.-председателят на ПГ на ДПС Йордан Цонев за субсидиите: Моделът не е демократичен, убива малките партии

Разчитаме това, което се разигра в залата, като задкулисни договорки между БСП и ГЕРБ. За пореден път коалиционният партньор на ГЕРБ – патриотите, им извиха ръцете. Тази сценка се разиграваше в продължение на няколко дни, даже седмици, в които те сключиха тази задкулисна сделка.

По дипломите няма да ги познаете