Проф. Стоян Маринов: 1 млрд. евро ще са загубите от по-малкото чужди туристи

Проф. Стоян Маринов: 1 млрд. евро ще са загубите от по-малкото чужди туристи

Чартърите с поляци, чехи и германци са с 30% по-малко от миналата година

70% от гостите от чужбина по Северното Черноморие са румънци

- В началото на месец август, в средата на летния туристически сезон, каква е ситуацията с туристическия бизнес в условията на COVID 19?

- Четири месеца след обявяването на глобалната пандемия от COVID 19, туризмът в света продължава да изнемогва в условията на хаотична бизнес среда. Въпреки усилията на Световната здравна организация, на Световната туристическа организация, на Световния съвет за пътувания и туризъм, на Европейския съюз, липсват единни критерии за оценка, дори и за символно обозначение, на епидемичната обстановка по отделни държави. Липсва единомислие и координация между правителствата относно прилагането на анти-епидемични мерки – дали твърди или меки, дали затваряне или отваряне на граници, карантиниране на посетителите, изисквания за PCR тестове от пътуващите през граници и. т.н. Липса на единни протоколи за дезинфекция, дистанция и дисциплина в транспортните средства, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения. Всяка държава действа по собствено усмотрение и според институционалните си възможности. Хаотичността, неизвестността и прокобите за следващи вирусни вълни душат туризма по света и у нас.

- Все пак сезонът започна и как върви към момента?

- В началото на август сезонът по Българското Черноморие започна криво-ляво. След седмици на колебания, постепенно хотелите отвориха врати. Към момента над 90% от хотелите в к.к. „Албена“, к.к. „Св. Константин и Елена“ и к.к. Златни пясъци“ посрещат туристи. Качествените хотели на първа линия дори имат завидната заетост от 60- 70% и то почти при миналогодишно равнище на цените. Обектите с по-ниска категория на втора и трета линия се опитват да достигнат поне 50% заетост с изгодни цени чрез отказване от формулата „ол инклизив“, преминаване към оферти „нощувка със закуска“ и силно присъствие в електронните платформи за привличане на неорганизирани гости.

- От кои пазари са туристите по Черноморието ни?

- Засега България прилага меки анти-COVID мерки и благоприятства чуждестранните туристически посещения. Структурата на посетителите по морето ни се диктува основно от инцидентните анти-COVID политики на правителствата на основните ни емитивни пазари. Русия е транспортно затворен пазар за България. Великобритания практически също, поради изисквания за 14 дневна карантина на завръщащите се от България британски туристи. Украйна изисква от завръщащите се от България украински граждани PCR тест, струващ 45 евро. При тази ситуация над 70% от чуждестранните гости по Северното Черноморие са румънските автотуристи. Част от тях са фенове на Гърция и Турция, но това лято са предпочели нашето крайбрежие, поради нашите меки епидемични ограничения. За цвят пристигат с чартърни полети чехи, поляци, германци, но към момента техният брой е 30% от миналогодишния към същите дати. Българските туристи също се възползват от по-спокойната атмосфера и увеличено лично пространство в морските ни курорти. Поради ниските цени на плажните услуги, многократно се увеличиха еднодневните посетители на плажовете от близките до крайбрежието населени места.

- В предишни Ваши коментари сте били категоричен в експертната си оценка, че няма надежди за успешно туристичско лято. При сегашната ситуация запазва ли се прогнозата Ви?

- Няма как това лято да е успешно за туризма. Ако продължим със същите темпове през август и септември и не се случи някой епидемичен срив у нас и на горепосочените емитивни пазари ще постигнем максимум 30-40% от резултатите на предходния летен туристически сезон. Това означава 2 милиона по-малко чуждестранни туристи по морето, 12 милиона по-малко реализирани нощувки и близо 1 милиард евро пропуснати приходи от тези чуждестранни гости.

- Държавата предприе редица мерки за подпомагане на туристическия бизнес. Достатъчни ли са и ще го спасят ли от фалити?

- Да, макар и трудно, под натиск от браншовите организации, със закъснение, гледайки какво правят останалите европейски страни и конкурентите, правителството предприе мерки за подкрепа на туристическите предприятия: редуциране на плажни концесии за по-ниски цени на плажните услуги; прилагане на мярка 60:40, видоизменянето и в 80:20 и валидирането и за сезонни работници за запазване на работни места; разсрочване на кредити; намаляване на ДДС на 9% за храни, безалкохолни напитки, бира и вино в ресторантьорството и за маржа на туроператорите; субсидиране на чартърите с 35 евро на докаран турист, малки засега субсидии за изходящите туроператори. Но, все още се прехвърлят между инстанциите екскурзоводите, които са посланиците на България в страната. След като дори Албания осигури по 140 евро месечно на екскурзовод за периода на безработица поради забрана на пътувания, би следвало и България да може. Нуждаещите се са не повече от 1000 професионалисти, владеещи по няколко езика, с дългогодишен опит, работещи сезонно и то основно на граждански договори.

- Какви препоръки биха били полезни за хората от бранша, за управниците, за всички от които зависи сезонът да приключи възможно най-добре?

- Безспорно е, че този летен туристически сезон от всички ще се работи двойно повече за двойно по-малко пари. Държавните и общинските управници трябва да дават своевременни, бързи, точни, трайни и изпълними разпоредби и информация относно работата в условията на епидемична обстановка. Министърът на туризма да реализира на практика максимално бързо, без излишна бюрокрация, набелязаните на хартия мерки за подпомагане на бизнеса и привличане на туристи. Собствениците и мениджърите в бизнеса да не икономисват средства за създаване на безопасни условия на труд на персонала и здравословни условия за почивка на туристите. Когато осъзнаем и започнем да подаряваме филийките хляб, букета от български разядки и каната с вода като добавена стойност за госта ни, тогава и в стратегически план ще имаме и повече, и по-доволни, и лоялни български и чуждестранни туристи.

Визитка

Стоян Маринов е професор по икономика и управление на туризма в Икономическия университет-Варна.

Завършил е немската езикова гимназия в Ловеч.

Бил е изпълнителен директор на Слънчев бряг и директор на Колежа по туризъм-Варна.

Член е на Управителния съвет на Варненската туристическа камара.

Автор е на над 130 публикации в областта на туризма.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.