Проф. Любомир Стойков: COVID-19 разрушава, но и радикализира модния свят

Проф. Любомир Стойков: COVID-19 разрушава, но и радикализира модния свят

В България все по-успешно навлизат презентационните дигитални технологии, каза пред "Монитор" председателят на Академията за мода

Пандемията се настани трайно в живота ни и се отразява във всяка една сфера. Последиците от коронавируса се усещат сериозно и в модната индустрия. Отпаднаха редица ревюта, а световноизвестните брандове търсят спасение в дигитални презентации. Положението в България не е по-различно, а по темата пред "Монитор" говори председателят на Академията за мода проф. Любомир Стойков.

- Проф. Стойков, по какъв начин пандемията влияе на модната индустрия в България, а и в световен мащаб?

- Кризата, произтичаща от COVID-19, се отразява катастрофално на модната индустрия в целия свят, в т.ч. и в България. Много са посоките и измеренията на това неблагополучие. Първо, от спиране или драстично намаляване на производството на облекло и текстил. Второ, жесток спад в продажбите на дрехи и допълнения (включително и в онлайн пазаруването). Трето, загуба – пълна или частична, на интерес към потребяването на модни артикули в условията на изолация и карантина. Факт е, че е налице шокиращо намаляване на онлайн продажбите: 80% е техният спад в сферата на услугите. Един от най-големите търговци на модни артикули, отчете за месец март близо 50% намаляване на продадените облекла и други модни стоки. От всички бизнеси пораженията върху модната търговия са сред най-големите. В САЩ спадът през месец март в приходите на бутици и магазини за облекла е 50 %  (за сравнение този спад в ресторантите е 27 %, а в универсалните магазини – 20 %). „Адидас“ отчетоха за първото тримесечие 93% спад в печалбата си, а „Гап“ предупредиха, че са пред закриване.

 - Дизайнери като Томи Хилфигър работят върху дигитални модни ревюта. Дали и у нас би било възможно модата да се прехвърли онлайн по подобен начин?

- В България все по-успешно навлизат презентационните дигитални технологии в модното творчество и в модния бизнес. Миналата година български бранд ефектно реализира първия у нас 3D моден спектакъл. Годишната церемония „Златна игла 2020“ бе предавана в цял свят чрез лайв стрийминг платформа. Все по-често дизайнерите – особено от новата генерация, използват дигитални форми и техники за модни презентации, като например 3D Model Viewing, Facebook Watch Party, Livestreaming, Facebook Live, Instagram Live и др.

 - Седмиците на модата също ли ще станат виртуални?

- В световната практика модният дизайн и модната индустрия правят голям завой към виртуалните и онлайн изложения, панаири, ревюта и пр. Както съобщи Би Би Си, обмисля се кардинална реформа в провеждането на седмиците на модата и обединяването им по подобие на модела на олимпийските игри. Съвсем наскоро се състояха дигитални седмици на модата в Шанхай и в Москва. Накратко: в резултат на COVID-19 модният свят радикално цифровизира своите презентации и публични комуникации. Тази тенденция е валидна и за нас, макар и в по-скромни мащаби.

 - Имате ли данни как успяват да се справят с трудностите в този момент родните дизайнери и собственици на модни къщи?

- С трудностите родните дизайнери и собственици на брандове у нас се справят трудно. Повечето от тях спират дейността си, а това означава и спиране на приходите им, но продължават да плащат разходите и по този начин заплахата от фалит и закриване на компанията става все по-реална. Други се опитват да компенсират спада в търсенето и поръчките чрез преориентиране към производството на защитни и предпазни облекла, маски и други актуални за кризата принадлежности. Трети все още продължават работа, но с намалени темпове и неясно бъдеще. Съветът ми към всички тях е да проявяват гъвкавост и находчивост към ресурсите, производството, пазара, пласмента и особено към персонала си, за който е особено важна и хуманността, и съпричастието. И още нещо: да не спират информационната си дейност и публичната си комуникация. В моменти на криза тъкмо комуникациите са един от най-важните лостове за справяне с неблагополучията  и за откриването на новите възможности.

 - По какъв начин може да им се помогне?

- Редица дизайнери и модни къщи са подали и продължават да подават документи за запазване на заетостта на своя персонал (имам предвид правителствената мярка по схемата 60/40). Те, обаче, са притеснени дали ще бъдат уважени техните молби. Модни предприемачи и дизайнери ми споделят, че за тях би била ценна помощ еднократното и безвъзмездно отпускане на една минимална заплата на работник или служител в тяхната фирма или пък временно освобождаване от ДДС. Не знам доколко са реалистични подобни идеи, но знам със сигурност, че модният бранш е от най-потърпевшите в тази криза и, че би било справедливо да му бъде отделено повече внимание и оказана по-голяма помощ, за да може той да оцелее. Става дума за огромен сектор в структурата на модната индустрия (за сведение над 100 000 души работят в областта на текстила, кожите и изделията от тях). И нещо много важно: всеки един от нас може да помогне на дизайнерите и собствениците на модни къщи да оцелеят в условията на пандемия като закупува техни стоки, като потребява българска продукция – облекло и допълнения...

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.