0

Пандемията се настани трайно в живота ни и се отразява във всяка една сфера. Последиците от коронавируса се усещат сериозно и в модната индустрия. Отпаднаха редица ревюта, а световноизвестните брандове търсят спасение в дигитални презентации. Положението в България не е по-различно, а по темата пред "Монитор" говори председателят на Академията за мода проф. Любомир Стойков.

Пандемията се настани трайно в живота ни и се отразява във всяка една сфера. Последиците от коронавируса се усещат сериозно и в модната индустрия. Отпаднаха редица ревюта, а световноизвестните брандове търсят спасение в дигитални презентации. Положението в България не е по-различно, а по темата пред "Монитор" говори председателят на Академията за мода проф. Любомир Стойков.

- Проф. Стойков, по какъв начин пандемията влияе на модната индустрия в България, а и в световен мащаб?

- Кризата, произтичаща от COVID-19, се отразява катастрофално на модната индустрия в целия свят, в т.ч. и в България. Много са посоките и измеренията на това неблагополучие. Първо, от спиране или драстично намаляване на производството на облекло и текстил. Второ, жесток спад в продажбите на дрехи и допълнения (включително и в онлайн пазаруването). Трето, загуба – пълна или частична, на интерес към потребяването на модни артикули в условията на изолация и карантина. Факт е, че е налице шокиращо намаляване на онлайн продажбите: 80% е техният спад в сферата на услугите. Един от най-големите търговци на модни артикули, отчете за месец март близо 50% намаляване на продадените облекла и други модни стоки. От всички бизнеси пораженията върху модната търговия са сред най-големите. В САЩ спадът през месец март в приходите на бутици и магазини за облекла е 50 %  (за сравнение този спад в ресторантите е 27 %, а в универсалните магазини – 20 %). „Адидас“ отчетоха за първото тримесечие 93% спад в печалбата си, а „Гап“ предупредиха, че са пред закриване.

 - Дизайнери като Томи Хилфигър работят върху дигитални модни ревюта. Дали и у нас би било възможно модата да се прехвърли онлайн по подобен начин?

- В България все по-успешно навлизат презентационните дигитални технологии в модното творчество и в модния бизнес. Миналата година български бранд ефектно реализира първия у нас 3D моден спектакъл. Годишната церемония „Златна игла 2020“ бе предавана в цял свят чрез лайв стрийминг платформа. Все по-често дизайнерите – особено от новата генерация, използват дигитални форми и техники за модни презентации, като например 3D Model Viewing, Facebook Watch Party, Livestreaming, Facebook Live, Instagram Live и др.

 - Седмиците на модата също ли ще станат виртуални?

- В световната практика модният дизайн и модната индустрия правят голям завой към виртуалните и онлайн изложения, панаири, ревюта и пр. Както съобщи Би Би Си, обмисля се кардинална реформа в провеждането на седмиците на модата и обединяването им по подобие на модела на олимпийските игри. Съвсем наскоро се състояха дигитални седмици на модата в Шанхай и в Москва. Накратко: в резултат на COVID-19 модният свят радикално цифровизира своите презентации и публични комуникации. Тази тенденция е валидна и за нас, макар и в по-скромни мащаби.

 - Имате ли данни как успяват да се справят с трудностите в този момент родните дизайнери и собственици на модни къщи?

- С трудностите родните дизайнери и собственици на брандове у нас се справят трудно. Повечето от тях спират дейността си, а това означава и спиране на приходите им, но продължават да плащат разходите и по този начин заплахата от фалит и закриване на компанията става все по-реална. Други се опитват да компенсират спада в търсенето и поръчките чрез преориентиране към производството на защитни и предпазни облекла, маски и други актуални за кризата принадлежности. Трети все още продължават работа, но с намалени темпове и неясно бъдеще. Съветът ми към всички тях е да проявяват гъвкавост и находчивост към ресурсите, производството, пазара, пласмента и особено към персонала си, за който е особено важна и хуманността, и съпричастието. И още нещо: да не спират информационната си дейност и публичната си комуникация. В моменти на криза тъкмо комуникациите са един от най-важните лостове за справяне с неблагополучията  и за откриването на новите възможности.

 - По какъв начин може да им се помогне?

- Редица дизайнери и модни къщи са подали и продължават да подават документи за запазване на заетостта на своя персонал (имам предвид правителствената мярка по схемата 60/40). Те, обаче, са притеснени дали ще бъдат уважени техните молби. Модни предприемачи и дизайнери ми споделят, че за тях би била ценна помощ еднократното и безвъзмездно отпускане на една минимална заплата на работник или служител в тяхната фирма или пък временно освобождаване от ДДС. Не знам доколко са реалистични подобни идеи, но знам със сигурност, че модният бранш е от най-потърпевшите в тази криза и, че би било справедливо да му бъде отделено повече внимание и оказана по-голяма помощ, за да може той да оцелее. Става дума за огромен сектор в структурата на модната индустрия (за сведение над 100 000 души работят в областта на текстила, кожите и изделията от тях). И нещо много важно: всеки един от нас може да помогне на дизайнерите и собствениците на модни къщи да оцелеят в условията на пандемия като закупува техни стоки, като потребява българска продукция – облекло и допълнения...