Проф. Киров пред

Проф. Киров пред "Телеграф": Изборите вероятно ще са на 11 юли

Създаването на район Чужбина е задача от висшата математика, не виждам сред тези, които бърникат ИК, кой може да се справи с нея. Българите зад граница ще гласуват както досега – с бюлетини, не може машини да пътуват като колети в багажното, казва в интервю в днешния брой на в. "Телеграф" бившият конституционен съдия. 

- Проф. Киров, ако бъде сезиран Конституционният съд за Изборния кодекс, какъв ще бъде резултатът според вас? Питам ви, защото в понеделник от ГЕРБ обявиха, че вероятно ще го направят.

- Не ме карайте да гадая с кристална топка. Не знам кой и на какво основание може да сезира КС и какви ще бъдат претенциите спрямо текстове от ИК с оглед тяхната законосъобразност. Но това, което погледнах, тъй като в Държавен вестник беше публикуван Законът за изменение, не виждам текстове, които да влизат в противоречие с основния закон. Така че най-вероятно КС ще се въздържи да обяви някои текстове за противоконституционни. Това е мое мнение, разбира се. Всеки може да иска от КС, а вече той решава.

- Нормално ли е такива сериозни промени да се правят за няколко дни и по този начин?

- Не, не е нормално, защото забележете в България как се употребява Венецианската комисия. Когато ни изнася, казваме „да, да“, не бива да се правят промени в 12 без 5, и то непосредствено преди изборите. Всеки път правим едно и също. Позициите се променят в зависимост от това на коя политическа партия каква й е ролята от тези промени.

- В този ред на мисли, коя партия обслужват направените промени в ИК в 12 без 5 според вас?

- Намеренията може да са едни, но резултатите са съвсем други. Обикновено, когато се стига до подобни изменения, често пъти онези, които ги провокират и правят с оглед да придобият някакъв бонус в предстоящата изборна кампания, остават излъгани. Тези промени се обръщат против тях. Поне това показва историята в изборното законодателство в последните 30 години. Както се казва понародному - правим планове без кръчмар.

- Къде са пробойните в Изборния кодекс? Посочва се район „Чужбина“, за който обаче не е приета методика.

- Район „Чужбина“ не може да бъде създаден въпреки желанието на много хора да кокетират с настроенията на нашите сънародници в близки и далечни държави. Не може да бъде създаден по простатата причина, че ние не знаем колко българи живеят зад граница. Трябва да направим тотално преброяване в чужбина, а сега съзнавате, че е невъзможно. То трябва да се направи както в България. След това създаването на един такъв район задължително трябва да въвежда норма на представителство, както е в страната, за да има равна тежест на гласовете. Това е задача от висшата математика, но не виждам сред тези, които бърникат ИК, кой може да се справи с нея. Във всички случаи тя не може да бъде решена с бързи изменения.

- Как тогава ще гласуват сънародниците ни зад граница?

- Те ще гласуват по същия начин както и досега с тази разлика, че отпада лимитът за секции в държави извън Европейския съюз до 35, т.е. могат да се образуват и повече – колкото е необходимо.

- Ще гласуваме с машини, как обаче ще ги транспортираме до всички чужди държави?

- Това е невъзможно, защото машините не могат да бъдат изпращани по дипломатическа поща. Те трябва да бъдат транспортирани не с кашони в багажните отделения на самолетите. Просто да го забравят, че машини ще се разнасят до Австралия, Нова Зеландия, до близки и далечни нам държави.

- Професоре, да не би сега много хора да се разсърдят и да се почувстват излъгани, че при променен ИК зад граница пак няма да могат да гласуват с машини?

- Този, който ги е излъгал, да си носи отговорността. Що се отнася до гласуването в България – дано срокът да е достатъчен, че да могат да се доставят допълнителни машини и да бъде изпълнен текстът в закона. Знаете той гласи, че във всички секции с над 300 избиратели трябва да се гласува с машина.

- Нарушават ли се правата на хората, които искат да гласуват с хартиена бюлетина?

- Не се нарушават, защото конституцията е казала, че редът за провеждане на изборите и гласуването се определят със закон. Сега остава ЦИК да проведе много бърза и ограмотителна кампания, за да могат и най-непросветените избиратели да разберат и без притеснение да гласуват. Ако не - СИК-овете трябва да обясняват на всеки поотделно, разбира се, без да гласуват вместо него (смее се).

- Това означава, че ще има големи опашки пред секциите?

- Най-вероятно ще има, да. Такива промени не се правят в последния момент. Като ще има машини, трябва поне една година по-рано напоително и повсеместно да се обучават избирателите как се гласува.

- Имаше скандали между партиите и за видеозаснемането и излъчването в реално време. Нарушава ли се законът за личните данни?

- Видеонаблюдението го сведоха само до преброителната процедура след приключване на изборния ден. Това означава, че в рамките на изборния ден няма да има видеозаснемане. То е малко странно, защото, ако се гласува изцяло машинно, ЦИК няма да прелиства бюлетини и да има протоколи колко са действителни и недействителни. Практически ще се окаже, че видеонаблюдението ще е на машина. А какво ще й се наблюдава на машината, която разпечатва просто един протокол?!

- Ожесточени скандали текат в момента и по темата, че президентът ще назначава ЦИК. Как ще се избират членовете и председателят?

- Тук става въпрос за договаряне и постигане на съгласие между парламентарно представените партии. Трябва да има баланс в ръководството. Това е смисълът на тези консултации, иначе всяка партия предлага на президента специалисти, на които има доверие, а вече президентът назначава. При назначаване на ръководството целта е да се разберат помежду си – кой ще е председател, кой ще е заместник, кой ще е секретар.

- А ако не се разберат? Все пак виждаме, че балансът отсъства в този парламент.

- Като не постигнат консенсус, президентът ще ги назначи, като търси баланс. Не може да сложи например само от една политическа квота ръководството на ЦИК. Така всичко ще приключи.

- Споделяте ли мнението, което премиерът в оставка Бойко Борисов и ГЕРБ изразяват – че промените за ЦИК се правят, за да се обслужи президентът Румен Радев?

- Чакайте. До 2011 г. президентът, без значение кой е, го правеше за всеки избор, тъй като нямаше една единствена ЦИК, а за всеки отделен вот се създаваше. Така се назначаваха всички централни избирателни комисии. Това ставаше от 1991 г. до 2011 г. Нека се върнат малко назад и да си спомнят. Тогава нямаше никакви претенции. Мога да припомня, че когато имаше президентски избори, ЦИК се назначаваше от Народното събрание.

- За да няма ни най-малка сянка на вмешателство?

- Ни най-малка сянка, но парламентарното мнозинство, което в крайна сметка гарантираше приемането на едно или друго решение и състав на ЦИК, то участваше в изборите със свой кандидат. Тогава и онези парламентарни мнозинства можеха да се обвиняват, че създават по-добри условия за своите кандидати. Ако се тръгне по тази линия, винаги ще има критики, „за“, „против“. Смятам, че комисията ще бъде в такъв състав, че да е неутрален по отношение на президента.

- Още ли смятате, че наложеният мораториум върху назначенията в държавата е грешка?

- Смятам, че подобен мораториум е противоконституционен. Причината е, че с него се нарушават конституционни правомощия на органи в другите власти, което парламентът, ми се струва, че не е оправомощен да прави според нашата конституция. КС ще се произнесе с решение.

- Може да е след дъжд качулка.

- Когато и да е. КС не е пожарна кола или линейка, за да действа моментално. То си има процедура, по която съдът работи.

- Какво е мнението ви за промените на „Демократична България“ за закриване на спецсъда, спецпрокуратурата и КПКОНПИ? Това ли бяха най-важните теми от дневния ред на хората, че да се захващат първо с тях, правилно ли беше?

- Не мога да преценя. Тези промени бяха по-скоро израз на политическа кампания, отколкото на едно решение, една покана да се седне и да се разсъждава внимателно в спокойна обстановка. Вижте, че те избързаха да внесат законопроекта за изменение на конституцията само от депутати от тяхната ПГ. Те даже не могат и да сезират НС, тъй като нямат необходимия брой депутати да го направят. Така че това беше по-скоро политически акт, а не сериозно изразено намерение за конституционна промяна.

- Прогнозирахте, че президентът ще връчи третия мандат на БСП. Това се случи. Какво обаче ще се случи от днес нататък?

- Това, което ще се случи, е, че президентът ще разпусне парламента и ще насрочи избори в рамките на 2 месеца. Предполагам, че това ще бъде на 11 юли. Той ще назначи ЦИК и служебно правителство.

- Защо смятате, че изборите ще са на 11 юли? Завъртя се и датата 4 юли.

- Защото в ИК има срокове, в които се броят едни определени дни преди самия изборен ден. Например на 57-ия ден преди вота областните управители трябва да проведат консултации с парламентарно представените партии за представители в СИК-овете и т.н. Сметнете от 4 юли назад - тези срокове ще могат ли да бъдат спазени, ако президентът разпусне на 7 май парламента. Ще се нарушат срокове за изборния процес.

- Утре е Гергьовден, много военни се вълнуват ще има ли нови генерали, както повелява традицията, с оглед наложения мораториум за назначения?

- Президентът може да издаде указ, а отдолу да пише „считано от...“ и да отдалечи датата. Има такава правна техника, за да бъде заобиколен този мораториум на всички назначения в държавата.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.