- Проф. Байкова, в началото на лятото мнозина предприемат бързи диети. Може ли да се отслабва екстремно и здравословно същевременно?

- Като експерт, лекар и университетски преподавател по диететика и хранене заявявам, че бързи безвредни диети няма.

Когато човек чуе или прочете за такова нещо, не бива да се втурва, а да помисли и да се консултира с медик. За отслабване трябва да се мисли по-отрано, а не месец преди морето. Аз препоръчват т. нар. диета „зиг – заг“. Това означава да се започне с няколко дни, 2-3, с нискокалорийно хранене. Така организмът започва да се подготвя, за да не бъде подложен изведнъж на стрес, когато се започне диета. В тези дни човек трябва да спре да консумира банички, тестени изделия, мазни храни, колбаси и да премине към натурални храни. По броя на храненията, те трябва да са толкова, според това, колко са специфичните нужди на всеки един, което зависи от режима му на работа и живот. С количествата не трябва да се прекалява. Не бива да се пропускат закуската, обедът и вечерята, като са необходими и две междинни хранения, за да не изяде човек всичко от хладилника, когато му дойде време за хранене. Продуктите са от основната хранителна пирамида, която в основата си е еднаква с малки разлики, според националните предпочитания в кухните на различните народи. В менюто трябва да присъстват белтъците чрез месото, млякото и млечните продукти, зеленчуците и плодовете. Въглехидратите са картофи, зърнени и бобови храни, но те трябва да бъдат в ограничени количества. Необходимо е да се наблегне на зеленчуците, защото те са обемни и допринасят за усещането за ситост. Добавъчните мазнини трябва да са в умерени количества, като това са зехтин или олио. На вечеря не бива да се ядат въглехидрати, защото всеки излишен грам от тях организмът превръща в запасни тъканни мазнини отколкото, ако се изяде една лъжица краве масло. През нощта, между 2 и 3 часа нощем е пикът на Гаусовата крива.

- Какво означава Гаусова крива?

- Тогава в организма се осъществяват производствените, синтезните, анаболните процеси. Сутрин ние сме в най-висока активност, тогава се извършват разградните, асимилационните процеси. Те са между 08.00 и 10.00 часа. Каквото и да изядем в този период, ние ще го разградим, защото това е времето на биологичния ритъм на разграждане. Затова е в сила и източната поговорка: „Сутрин изяж закуската си сам, обядът раздели с приятели, вечерята дай на врага си“. До тук говорим за подготовка и задържане на постигнати резултати. След трите дни вече можем да приложим който и да е ограничителен режим за редукция на теглото. В никакъв случай организмът не бива да бъде подлаган на стрес.

- Кои от модерните режими на хранене са безопасни?

-Това са монодиетите, те са актуални и приложими. Моно диета означава един ден въглехидрати, втори ден плодове и зеленчуци, за да бъде изпълнен балансът. На третия ден следват белтъците, а след него отново плодове и зеленчуци. Този режим може да се повтори дванадесет дни.
- Може ли зеленчуците да се консумират под формата на салата със сирене?

- Да, разбира се, но то да е малко и в такъв случай да не се посолява със сол. В Интернет на много места се твърди в дните за млечни продукти, например 100 г кашкавал, което е неправилно. Допустимото количество е 40 грама. Диетата, в която храната трябва да бъде с количеството на юмрук, не е сериозна. Всичко зависи от вида храна.

- Напоследък много модерна е кетонната диета. Можем ли да й се доверим?

- Не я препоръчвам, тъй като в нея липсват плодовете, а от захарта се храни мозъкът. Най-добрият начин за отслабване е подготвителният режим, последван от моно диета.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Студовите алергии водят до шок през лятото

- Д-р Вълчева, кои са рисковете за кожата през лятото?

- От една страна, това са изгарянията, а от друга – алергичните обриви и предпоставките за развиване на онкологични заболявания.

Шоколадът пази от инфаркт, съхранява паметта

Колкото и да хулят шоколада, че от него се трупат килограми се оказва, че ползите от него за здравето и добрата кондиция са много повече, отколкото вредите, които до скоро му приписваха поклонниците на здравословното хранене.