Проф. д-р Стоян Маринов: Last minute офертите ще спасят летния сезон

Проф. д-р Стоян Маринов: Last minute офертите ще спасят летния сезон

Ранните записвания са с 15% по-малко в сравнение с миналата година

Неясният Брекзит и обезценяването на британската лира са в полза на Черноморието ни, казва в интервю за "Монитор" експертът по туризъм

- Проф. Маринов, очертава ли се наистина новият туристически сезон да е по-слаб от миналия, както твърдят експерти?

- Конюнктурата на международния туристически пазар на летните морски ваканции през 2019 г. по отношения на родното Черноморие наистина е неблагоприятна в сравнение с миналата година. Търсенето на почивка у нас е силно зависимо от това към конкурентните дестинации, основно Турция, Египет и Тунис. За значителна част от нискобюджетните туристи България е дестинация „заместител“. Когато поради геополитически или вътрешно-политически проблеми Турция, Египет и Тунис са неблагоприятни за ваканция, алтернатива се явява нашето Черноморие. За предстоящия сезон и трите конкурентни дестинации са във възход и логично търсенето към нашето море спада. По данни от основните туроператори и отделни хотелиери за периода на ранните записвания от януари до април намалението на броя на направените резервации за летни морски почивки в България варира между минус 10% и минус 15% в сравнение със същия период на 2018 г.

- С какво ни превъзхождат конкурентите, какво имат те, което родният туризъм не може да предложи на туристите?
- В контекста на масовия морски туризъм предимствата на Турция, Египет и Тунис са по-топъл климат, по-дълго крайбрежие, по-лицеприятна и функционална застроеност на курортните места, по-дълъг туристически сезон (от началото на март до края на октомври), по-качествено обслужване, по-добро съотношение на качество и цена. И ако природно-климатичните условия на нашето Черноморие не зависят от нас, то ландшафтните, териториално-устройствените, застроителните и организационни конкурентни недостатъци си ги сътворихме ние през последните 30 години.

- Какви са възможните решения от страна на бизнеса за преодоляване на кризата?

- Пазарната ситуация ограничава възможните решения на бизнеса. Следвайки високата вълна на туристическото търсене, големите западноевропейски туроператори и превозвачи увеличиха легловите си контингенти в Турция, Египет и Тунис и пренасочиха чартъри и самолетни седалки към тези дестинации. Сега усилията им са да ги запълват и България остава на заден план. При тези конкурентни условия на нашите хотелиери не им остава друго освен разумно използване на специални промоционални оферти към партньорите си, привличане чрез промоционални оферти на неорганизирани автотуристи от съседни страни (основно Румъния), по-активно използване на социалните медии и онлайн платформи за информиране. Отделно специално внимание от страна на хотелиерите заслужава и вътрешният пазар, който винаги е спасявал кризисни летни сезони. Срещу изгодни оферти в последния момент достатъчно български туристи ще предпочетат ваканция на Черноморието.

- Какви са очакванията за туристическите посещения от отделните национални пазари за сезона?

- Най-вероятно посещенията от почти всичките ни основни пазари ще са по-малко от миналата година. Това се отнася предимно за Германия и Русия. Полският пазар и тази година е ценово разбъркан от конкуренцията между големите транснационални туроператори, които се борят да си го преразпределят. Полските туристи наблюдават и изчакват за оферти в последния момент с още по-ниски цени, и най вероятно България като изгодна дестинация ще запази позициите си. Търсенето от Франция и Белгия регистрира сравнително ниски спадове, като за този сезон белгийци и французи показват засилен интерес към туристическите културно-познавателни обиколки на България. Британците си държат на Слънчев бряг и се очаква да достигнат миналогодишния си брой по Южното Черноморие. Неясният Брекзит и обезценяването на британската лира са в полза на Черноморието ни като изгодна дестинация.

- Подпомага ли държавата усилията на бизнеса за увеличаване на туристическото търсене към България?

- В рамките на възможното държавата в лицето на Министерството на туризма съдейства за запазване и разширяване на пазарните позиции на България на външните туристически пазари. За подобряване на достъпността на дестинацията България от руския емитивен пазар държавата увеличи изнесените визови центрове на територията на Руската федерация от 21 на 59. Организират се срещи с институции и личности от основните емитивни пазари, които срещи излъчват позитивни послания за страната ни. Положителна роля за справяне с влошената конюнктура на чуждестранните емитивни пазари ще изиграе инициативата на Министерството на туризма „Естествено в България – 2019 година на вътрешния туризъм“, която бе обсъдена и по време на шестата среща на Националния борд по туризъм.

- Всяка година у нас се говори за недостига на кадри в туризма и се знае от всички, че причината е ниското заплащане. При създалата се ситуация с недостига на туристи заплащането едва ли ще се увеличи. Как бизнесът и държавата ще излязат от тази ситуация?

- Проблемът с кадрите се изостря от година на година. За да се реши, е нужно не само по-високо заплащане, но и по-добро отношение на работодателите, по-добри условия на труд, по-пълна окомплектовка с персонал на обектите, отказване от нискобюджетни туристи с фриволно поведение. През последните годни туризмът ни си създаде непривлекателен имидж като работно място и демотивира младите хора за реализация в него. Допитването до работещите студенти показва, че намалява делът на доволните от работата им в курортите ни през сезона.

- При тази криза рискуваме ли да запълним на всяка цена хотелите с каквото отпадне от престижните дестинации и да се превърнем в евтина туристическа дестинация с висококатегорийни хотели и комплекси?

- Няма такава опасност. Над 85% от туристите ни ще бъдат същите като миналата година, защото много от тях вече са резервирали ваканцията си в България. Привличането на посетители с промоционални оферти за запълване на незаетите места не означава задължително привличане на „маргинали“. Често записващите се в последната минута са работещи хора с добри доходи, но непредвидимо свободно време и когато им се паднат няколко свободни дни, пътуват за кратко и то при изгодна цена.

- Какъв е начинът да привлечем и да посрещаме добри туристи - платежоспособни, интелигентни и любопитни хора, които да дадат и тласък на бизнеса напред?

- Пътят е известен. Това може да стане чрез облагородяване на ландшафта в туристическите места, добра транспортна и дигитално-информационна достъпност на туристическите обекти, разнообразно предлагане, наситено със събития и забавления по линия на музикално-артистичния туризъм, гурме и винения туризъм, здравния туризъм и спортния туризъм. Идеята на ресорното министерство за културните, гурме и спа дестинации на България е чудесна, остава да се реализира на практика.

- Дават ли надежди туроператорите, виждат ли някакви резерви и къде? Има ли оптимизъм като цяло за бизнеса през това лято?

- Надежда винаги има. Например по информация от голям туроператор, ако преди месец в Германия на 10 резервиращи ваканция за Турция, 1 германец резервираше за България, в края на април това съотношение е променено на 10 към 4. Конкурентите надигнаха цените, атрактивните дати за ваканция при тях се изчерпаха и идва нашият ред. Да се надяваме и времето да бъде с нас – дъждовно в Западна Европа и слънчево по Българското Черноморие. Тогава може и да доближим резултатите от 2018 г.

Визитка:


Завършил е немската езикова гимназия в Ловеч

Професор по икономика и управление на туризма в катедра „Икономика и организация на туризма“ в Икономическия университет-Варна

Има професионален опит като екскурзовод, управител на спортно-анимационен център, директор на Колежа по туризъм-Варна

Член е на Управителния съвет на Варненската туристическа камара

Зам.-председател на Сдружение култура и туризъм на Българския Североизток

Автор е на над 130 публикации в областта на туризма

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.