Дистанционното обучение е добре утвърдена форма

Проф. д-р Евгени Станимиров, ректор на ИУ-Варна:

Дистанционното обучение е добре утвърдена форма

  • Според студентите нашият университет е модерен, иновативен, проактивен и почтен
  • Само седмица след старта на пандемията бяхме създали 1700 виртуални аудитории, твърди ректорът

- Проф. Станимиров, ИУ-Варна е най-старото висше търговско училище, което надхвърли вече 100 г., с авторитет и признание. Кое е най-същественото от този извървян дълъг път?

- Един век история е повод за гордост. Същевременно ангажира, защото изисква да демонстрираме мъдрост в мислите и действията си. По-съществено обаче е да имаме добри идеи, да припознаваме значими за обществото каузи с дългосрочна проекция, да успяваме да запалим ентусиазма на младите хора да се развиват. ИУ – Варна, е утвърден като предприемаческа, зелена и социално отговорна институция. Признати сме от ОИСР (със седалище в Париж) като предприемачески университет. Над 40% от нашите 220 преподаватели имат собствен бизнес и/или консултират такъв. Предприемаческата насоченост ни помогна да създадем уникална не само за България платформа за взаимодействие с бизнеса – UEBN, в която имаме регистрирани 19 I000 потребители, а бизнесите са над 2300. Истинският атестат е оценката на нашите студенти – те определят университета като модерен, иновативен, проактивен и почтен. Опорни точки в нашата стратегия са интернационализацията, дигитализацията и иновативното обучение. Това помага адаптацията на нашите възпитаници в бизнес среда да е сравнима с тази в ЕС. Проучване сред 400 мениджъри установи, че 12% от нашите студенти се адаптират до 2 седмици в работна среда; 21% – до 3 седмици; 40% – от 1 до 3 месеца, а останалите – до 6 месеца. Обучаваме над 7000 студенти в 4 професионални направления – икономика, информатика, туризъм, администрация и управление, а образователните ни проекти са 80.

- Всички минахме през COVID пандемията, която се отрази и на учебния процес. Как ще завърши при вас учебната година?

- Създадената организация за провеждане на учебния процес позволи неговото пълноценно протичане и в онлайн среда. Само седмица след старта на пандемията бяхме създали 1700 виртуални аудитории, а до края на втората седмица проведохме над 15000 виртуални сесии. За летния семестър осъществихме над 90 000 видеоконферентни връзки. Имаме самочувствието, че преминахме успешно стрес теста и че продължаваме да се справяме отлично. Взехме решение за приключване на учебната година в електронна среда. Аргумент беше желанието ни да не поемаме излишни рискове и да осигурим предвидимост.

- Дистанционното обучение като една от новите форми как се развива при вас?

- Дистанционното обучение при нас е добре утвърдена форма, защото имаме над 13-годишен опит. Акредитираните ни образователни проекти са 17. Впрочем дистанционното обучение не трябва да се смесва с обучение в електронна среда от разстояние. Качествен електронен учебен процес не се реализира само с налична техника. За това се изискват ефективни процедури и стандарти за работа в тази среда, ноу-хау за разработване на електронни учебни материали, обучение на обучители, ефективна IT инфраструктура и др. Дистанционното обучение и използването на изкуствения интелект не трябва да се фаворизират. Развитието на изкуствения интелект трябва да се съпътства от развитие на естествен интелект. Нека да го кажа и по друг начин – информационните технологии са нищо без качествени хора.

- Всяка година висшите училища у нас включват нови специалности, за да отговорят на изискванията на новото време. Колко и какви са новите специалности в ИУ?

- Не споделям идеята, че изискванията на новото време са за разкриване на нови специалности на всяка цена. Как точно определихме какво изисква новото време?! Ние подготвяме младите хора за един модерен IT спектакъл, чиито параметри все още никой не знае. Това означава, че за да подкрепим интелигентната трансформация на нашата икономика (в различните й форми, включително и дигиталната), трябва да развиваме когнитивната ангажираност, динамичните умения на нашите студенти, множествената им интелигентност, адаптацията им, предприемаческите им умения. Ние имаме нови проекти, които кореспондират с идеите за устойчивост и дигитална трансформация – „Екоикономика“, „Дигитални медии и ПР“, „Дигитални технологии в бизнеса“, но и всички други специалности, в които всяка година имплантираме актуално съдържание.

- Преди началото на всяка кандидатстудентска кампания един от въпросите е за план-приема в университетите. Какъв е тази година при вас?

- Утвърденият ни прием е малко над 1000, субсидирани от държавата. Разбира се, ние имаме възможност да привличаме както български, така и чуждестранни студенти срещу заплащане.

- Как върви кандидатстудентската кампания и ще започне ли по-рано учебната година?

- Можем да се похвалим, че вече 72% от приема по държавна поръчка е усвоен. Сред най-търсените специалности са: „Дигитални медии и ПР“, „Счетоводство и финанси“, „Финанси“, „Стокознание и митническа дейност“, „Маркетинг“, „Логистика“.

- През последните години университетът се налага не само като учебен център с голям брой специалности и много студенти, но и с добра социална политика. Какъв е капацитетът на общежитията и с какви други социални придобивки разполагат вашите студенти?

- Социалната политика на университета има различни измерения. При започване на пандемията се оказа, че част от студентите ни не са обезпечени с камери и компютри. Благодаря на нашите партньори от бизнеса, които реагираха незабавно и осигуриха техника, която беше дарена на нуждаещи се студенти. Друг аспект на социалната ни политика е модерното хранене в среда, която съперничи на заведения с 4 звезди и създава комфорт за нашите студенти, преподаватели и служители. От 7 години в университета е създаден Фонд за подпомагане на талантливи студенти. Ежегодно се организира конкурс в няколко категории и най-изявените ни студенти получават парични награди. Провеждаме майсторски сертификационни класове (IT, лидерство и управление на таланти), които дават възможност не само за повишаване на квалификацията, но и старт на кариера за нашите студенти (което има социален контекст). Капацитетът на общежитията ни е само 550 места. Имаме и друг корпус, но за пускане в експлоатация е необходим сериозен финансов ресурс.

- В началото сме на трудно туристическо лято, естествено е важен въпросът за кадрите в туризма, каквито и вашият университет обучава. Как се реализират, не поемат ли много бързо към чужбина?

Общо в страната в този сектор са заети около 156 000 души. Във Варна ангажираните с туризма са 14 500. Като се отчете мултипликационният ефект (между 2,5 и 4 в зависимост от локацията), общо във Варна и региона броят на заетите в сектора е над 60 000. Разбира се, за голяма част от тези позиции не се изисква висше образование. Аз не робувам на стигмата, че младите хора не трябва да „поемат към чужбина“. Напротив – нека да усвоят ноу-хау и да се върнат да го приложат при нас след адаптация.

- Кои други специалности имат същия успех и реализация извън пределите на страната ни, като разнасят славата на висшето ни образование по света?

 - Тук не трябва да говорим за специалности, а за компетентности, които притежават дипломираните студенти, за развитие на когнитивни, комуникационни умения и способност за бърза адаптация. Към това се стремим.

- Известен сте със създаването на многобройни контакти с различни институции и организации, с които университетът си сътрудничи. Кои от тях са най-значими за обучението и развитието на вашите студенти?

- Всеки контакт е полезен, ако знаем как да го развием във взаимен интерес. Договорите за партньорство се съпътстват от изготвяне на екшън план за реализация на идеите, около които сме се консолидирали. Това ни предпазва от възможността споразумението да остане само „на хартия“. Сред контактите, които ни карат да се гордеем, е този със Stanford University (Калифорния), с който си партнираме в областта на предприемачеството. На място организирахме курс по предприемачество, иновации и креативност, а наши студенти и асистенти бяха сертифицирани в тази област. Благодарение на усилията ни отчитаме ежегоден ръст в мобилността по програма „Еразъм +”, а изпълнението на мобилностите с цел практика е с ръст от 500%. През юли 2021 г. предстои да домакинстваме на конгреса на координаторите по програма „Еразъм +” (ERACON). Нашият университет си партнира с над 240 университета от 3 континента, като имаме 5 програми за двойни дипломи с университети във Великобритания, Германия, Финландия, Русия и Индия.

ВИЗИТКА

- Проф. д-р Евгени Станимиров е ректор на Икономическия университет във Варна и бизнес консултант

- Има богат опит и успешно приключени над 60 консултантски проекта

- Участвал е в над 40 проекта, финансирани от ЕС и Световната банка. Като ръководител на катедра „Маркетинг“ (2011 – 2019 г. в ИУ – Варна) администрира 7 проекта за обучение, сред които съвместна програма с NТU – Великобритания Координира от страна на ИУ – Варна, програмата UIF по предприемачество, креативност и иновации на Stanford University, Калифорния

- Член е на управителните съвети на Съюза на икономистите в България, Асоциацията на специалистите по корпоративна социална отговорност и Варненски цифров иновационен хъб. Член е на контролната комисия на Българската асоциация за развитие на мениджмънта и предприемачеството и председател на Контролния съвет към Съвета на ректорите на висшите училища в България.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.