Продадохме стоки в  ЕС за 9 млрд. лева

Продадохме стоки в ЕС за 9 млрд. лева

Изнасяме най-много месо, зеленчуци, плодове, каучук и сурови кожи

Само през първите три месеца от настоящата година сме продали стоки за 8,9 млрд. лева в рамките на Европейския съюз (ЕС), сочат данни на Националния статистически институт (НСИ). Това е ръст в размер на 13% спрямо периода януари-март на миналата година. Основните ни търговски партньори пък са били Германия, Италия, Румъния, Гърция, Франция и Белгия. Само през март експортът ни се е увеличил със 7,4 на сто и е възлизал на 3,2 млрд. лева.

Най-голям ръст в изнесените артикули има в категорията храни и живи животни, в която попадат месо, млечни продукти, риба, зеленчуци и плодове - с цели 43%. Продавали сме на чужденците и повече сурови кожи и каучук. Спад обаче се наблюдава при въглищата, нефта, газа и електрическата енергия.

В същото време от държавите - членки на Общността, сме внесли стоки за 9,8 млрд. лева, като отчетеният ръст тук е в размер на 11,4 на сто. Българските търговци основно залагат на продукти от Германия, Италия, Румъния, Испания и Гърция. Най-голямо увеличение на вносните артикули има при суровите кожи, металните руди и естествените торове.

В същото време обаче стокообменът ни с т.нар. трети страни спада. През първите четири месеца на тази година износът ни за тези държави е намалял с 4,7 млрд. лева или 15,6 на сто на годишна база. Основните ни партньори обаче остават Турция, Китай, Сърбия, Македония, Русия и САЩ. Само през април пък импортът е възлизал на 1,3 млрд. лева, което е понижение в рамките на почти 10%. На тези страни продаваме основно животински мазнини, масла и багрила. По малко предлагаме обаче въглища, нефт, газ, както и безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн.

Вносът пък се оказва, че е паднал с малко над 2 на сто и от януари до април е бил на стойност 6,7 млрд. лева, като отново предпочитаме руски, турски, китайски и сръбски артикули. От тези държави докарваме алкохолни и безалкохолни напитки, тютюн и растителни масла.

Междувременно от Съюза на икономистите в България съобщиха, че цените на внасяните у нас стоки от САЩ може да се повишат в резултат на търговска война с ЕС. Ефектът от митата, които ЕС ще наложи на някои стоки, няма да е значим, но тепърва трябва да се прецени, заяви председателят на съюза проф. Татяна Хубенова.
В краткосрочен аспект сме свидетели на рязка промяна и изостряне на политическите отношения между големите капиталистически страни, свързани с решението на САЩ да се въведат мита от 25% на стоманата и стоманените изделия и 10 на сто мито за алуминиевите изделия. ЕС и Канада отговориха с подобни мерки, Китай също е готов да наложи мита, посочи тя. В международните търговски отношения се наблюдава голям подем на "икономическия национализъм", добави Хубенова.
Събитията от срещата на страните от Г7 са обясними, не са неочаквани. Предстои да има предоговоряне на световния търговски ред в Световната търговска организация, посочи още проф. Хубенова.
Администрацията на Тръмп провежда политика на изолационизъм, но тя е обречена на провал, защото ще увеличи безработицата в САЩ и политическата подкрепа към него ще намалее, каза проф. Стефан Стефанов, член на Съюза на икономистите в България.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.