Привличат отличници за учители със стипендии

Привличат отличници за учители със стипендии

Учениците, които са показали най-добри резултати на изхода на гимназия, ще бъдат привличани за учители и инженери със стипендии. Допълнителният стимул вероятно ще бъде заложен в бюджета за следващата 2020-а, заяви просветният министър Красимир Вълчев.

„За нас е важно ученици, които са с най-добри резултати на изхода на гимназия да се включват в професионалните направления, в които имаме най-голяма нужда като обществено и икономическо развитие. Обществената възвращаемост и ръстът на БВП би бил най-голям, ако насочим най-добрите ученици към тях.“, каза Вълчев. Той посочи, е важно отличниците на випуска да стават икономисти, социолози и политолози, но също така е трябва да има учители и инженери.

Просветният министър коментира, че се очаква недостиг на всички видове специалисти през следващите 10-15 години заради възрастовата структура на работната сила. „Хората, които ще навлизат в пенсионна възраст, ще бъдат с 50% повече отколкото тези, които ще влизат на пазара на труда“, заяви Вълчев. Той обясни, че поради тази причина от МОН са извели приоритетни професионални направления и стимулира приема в техническите, инженерните, природо-математическите, педагогическите,аграрните науки.

Вълчев посочи, че МОН разполага с три инструмента, с които се опитва да обвърже пазара на образованието с този на труда. Това са допълнителните стипендии за студентите в приоритетните направления, допълнителния прием, който предоставя на направленията с очакван бъдещ недостиг, както и допълнителното финансиране за тях, което отпуска. Промените в Закона за висшето образование пък предвиждат обучението в 8 професионални направления обучението да е без заплащане на такса, каза още той.

В отговор на изказването на министъра на финансите Владислав Горанов, според когото не са нужни толкова много икономисти, Вълчев посочи, че приемът в направление икономика е намален с 60% спрямо 2015 г.. „С приема, който приехме вчера на Министерски съвет, ще намалим с 60% приема в професионално направление Икономика в сравнение с 2015 г., като сме го нулирали в 6 или 7 държавни висши училища.“, заяви просветният министър. Той посочи, че най-малко е намалението в УНСС, тъй като то се случва въз основа на комплексна оценка от качеството на обучението, научните изследвания и реализация. Той обясни, че в УНСС приемът е намален с над 20% спрямо 2015 г.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.