Привличаме Холивуд у нас със стимули за 15 милиона лева годишно

Привличаме Холивуд у нас със стимули за 15 милиона лева годишно

България пропусна 36 млн. долара от „Вещерът“

15 милиона лева – толкова е необходимият стартов бюджет на годишна база, с който у нас за първи път ще стартира функционирането на механизъм за стимулиране на инвестициите в родната киноиндустрия. Това гласят предложенията за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия, които към момента са в етап на обществено обсъждане.

Ако промените бъдат приети,

продуцентите ще могат да се възползват опцията за възстаноняване на 25% от разходите за производство на аудио-визуални произведения у нас. Те ще трябва да отговарят на редица условия, свързани с продължителността на заглавието (за игрален и документален филм – над 70 минути; за анимационен филм/сериал – общо над 24 минути), с намерението за публичен показ, за стойността му като културен продукт и т.н. В законопроекта не се предвиждат стимули за проекти, които уронват престижа на страната и нацията ни, спортни събития, риалити шоута, програми без сценарий от типа „на живо“, порнография и др. За изпълнението на всички тези условия пък ще следи новосформирана комисия към НФЦ, а плановете са механизмът да започне да работи възможно най-рано – от догодина. Такава заявка дава и председателят на парламентарната комисия по култура и медии Вежди Рашидов. „Имаме чудесни творци, екипи, студия, локации, инфраструктура – прекрасни условия да доведем водещи в световен план играчи да снимат у нас, а не в конкуриращите ни страни. Защо да снимат в Хърватска например, а не у нас? Давам този пример произволно, но много европейски страни вече са въвели финансови стимули за чуждите продуценти и България трябва да направи същото“, заяви пред „Монитор“ той.

За тази промяна

индустрията у нас настоява от години.

Сред причините за това е и пропускането на печалби от големи чуждестранни продукции, които – въпреки че разглеждат страната ни като вариант за провеждане на снимки, се отправят към други държави, които предлагат по-изгодни условия. Така, например, България е била сред топ локациите, обмисляни за заснемането на новия хит на Netflix - „Вещерът“. Фентъзи поредицата с Хенри Кавил направи премиерата си в стрийминг платформата в края на миналата година и бързо придоби статута на „наследника на „Игра на тронове“, след като сагата завърши по-рано през 2018 г. У нас екипът на „Вещерът“ е бил готов да инвестира до 36 млн. долара, съобщават от Националния филмов център. Според плановете, тук е трябвало да бъдат заснети общо 12 епизода, или с четири повече от сериите в завършения вариант на първи сезон. Предвид, че поредицата бе подновена за втори сезон още преди премиерата на първия, това вероятно означава, че Netflix е имала готовността да се завърне в България и за новите епизоди.

Клапата за „Вещерът“ обаче в крайна сметка щраква не у нас, а в Унгария, където само заради тази продукция се отварят 1000 нови работни места. Сред основните причини за това страната ни да не се превърне в снимачния дом на популярната поредица пък се превръща липсата на механизъм за финансови стимули за продуцентите. Така, например, в Унгария екипите на различни филмови и телевизионни проекти могат да си върнат до 30 на сто от сумата, инвестирана в държавата за създаването на същия този продукт. Подобни механизми функционират в редица държави, сред които Румъния, Чехия, Хърватска, Словакия, Полша, Естония и мн. др., като процентът традиционно варира между 20 и 30 на сто.

„Вещерът“ далеч не е и първата продукция, която е разглеждала България като потенциален домакин за снимките, но

липсата на стимули

са отпратили екипа в други държави. Според данни на НФЦ, само в периода между месец август 2018 г. до януари миналата година, сме пропуснали още поне седем продукции. В това число попада и друг хит на Netflix - „Черното огледало“ (Black Mirror). За разлика от „Вещерът“, тук е щял да бъде заснет само един епизод. Вместо да инвестират 1 милион долара в реализацията му у нас обаче, продуцентите са предпочели да го заснемат в САЩ (където стимулите варират в различните щати). Пропуснати печалби можем да отбележим дори от „Рамбо: Последна кръв“. Въпреки че Силвестър Сталоун нееднократно е хвалил България, както заради професионалните качества на снимачните екипи, локациите и т.н., така и за странични плюсове като добър интернет, петият филм с щампата на „Рамбо“ изнесе по-голямата част от реализацията си в Испания. Слай все пак пристигна и в България, където се проведоха част от снимките. За сравнение, у нас са изразходени 4 970 000 долара. В страната на Сервантес са вложени 12 242 000 долара. В резултат – за посочения по-горе период от шест месеца България е пропуснала печалби в общ размер, достигащ до 96 милиона долара, като сумата надвишава над три пъти общите средства, които се влагат в България от чужбина за производството на филми за цяла година.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.