Прически и лимони удрят по джоба (ОБЗОР)

Прически и лимони удрят по джоба (ОБЗОР)

Броим 2-3 лева на маникюристката за дезинфектанти

Цените на фризьорските услуги, защитните медицински средства и на лимоните са нараснали най-значително от обявяването на извънредното положение досега, показа проверка на „Телеграф“.

Повишението при плодовете и маските се дължи основно на ръст на търсенето, което е определящо за цената на дадена стока. През тези месеци обаче скочиха и цените на услугите в салоните за разкрасяване средно с 2-3 лева. Мотивът за тяхното поскъпване е необходимостта от стриктна дезинфекция след всеки клиент.

Така маникюр с траен лак вече струва 28 лева, а педикюрът е 38 лева. Преди кризата цените на тези услуги бяха съответно 25 и 35 лева. Цената на мъжкото подстригване пък е скочила с 2 лева. Цените обаче във всеки салон са различни. В по-скъпите увеличението е по-малко, а в някои случаи дори няма такова. Причината е, че цената на идентична услуга е двойно и тройно по-висока от средните за района.

Витамини

Още в началото на извънредното положение цените на някои плодове и зеленчуци скочиха драстично. Значително и очевидно бе увеличението на цената на лимоните, които само за няколко дни от 3-4 лева за кило се вдигнаха на 5,5-6 лв. Търговци мотивираха високите цени с повишеното потребление. Продавач на сергия от столичен пазар коментира пред „Телеграф“, че лимоните на борсата са поскъпнали, защото хората грабели цели кашони. Другата стока, която поскъпна, е джинджифилът, който се препоръчва за засилване на имунитета. Увеличението при него изпревари и това при лимоните, като в момента се продава със 100% по-скъпо. Цената му в търговските вериги варира от 12 до 20 лева за кило.

Заради страх от изчерпване на някои от основните стоки хората се втурнаха да пазаруват в първите дни и щандовете с трайни храни в големите вериги магазини често оставаха празни. Това предизвика и скок на цените на фасула, захарта, брашното и олиото с между 5 и 10 ст.

Защита

В последните два месеца се появи и нова стока в основната потребителска кошница – защитната маска. От една страна, носенето й в закрити помещения като хранителни магазини, градски транспорт, лечебни заведения и други е задължително, а, от друга, с нея предпазваме околните. В първите дни на извънредното положение в много от аптеките и магазините беше дефицитен артикул. Вследствие на повишеното потребление цената й от 10 ст. за маска за еднократна употреба скочи на 1,50 - 2 лева, т.е. около 20 пъти. Поскъпна значително и антибактериалният гел - около 2,5 пъти. При белината повишението е средно с 3,5 процента, при мокрите кърпи с 11,1%. Тези продукти в период на медицинска криза са с повишено потребление и цените им се задържат на високи нива, като антибактериалният гел достигна цени от 44 лв. при 18 лв. от началото на кризата. Данните на статистиката сочат, че като цяло повишението при производствените цени на лекарствените продукти е с 0,9 на сто през март спрямо февруари. Вследствие на повишеното търсене и скока на цените оборотите на търговците на фармацевтични и медицински стоки, козметика и тоалетни принадлежности се повишиха с 1,9%, става ясно от данните на статистиката.

Горива

Средните цени на горивата са паднали с между 17 и 18 на сто от извънредното положение досега, показва справка в сайта fuelo.net. В момента бензинът се продава средно за 1,74 лв. за литър, което е с 38 ст. намаление спрямо цената му на 13 март. При дизела спадът е с 36 ст. и литър от горивото в момента се налива за 1,80 лв. 17 ст. по-евтино плащаме и за литър газ, като средната цена, на която се продава, е 79 ст. Намалението на цените в случая не се дължи основно на спад на потреблението, а заради срива на тези на петрола на световните пазари. Според статистиката оборотите на търговците на горива и смазочни материали през първия месец на социалната изолация, наложена от правителството заради пандемията от коронавируса, са се сринали с 36,7 на сто.

Дрехи

Затварянето на магазините за облекла и тези в моловете се отрази негативно на модния бизнес, показват статистически данни. Намалението при продажбите на облека и обувки през март е с 66,5 на сто, а при търговията с компютърна техника спадът е с 41,3 на сто. Данните на статистиката сочат още, че при производството също има драстично намаление, като това на мебели достига до 25% през март спрямо предходния месец. Също така е отчетено намаление с 11,2% при строителството, като сградното намалява с 15,3%, а това на инфраструктурата с 5,3%. Броят на въведените в експлоатация жилищни сгради през първото тримесечие на 2020 г. е 751, което е 12,9 на сто ръст спрямо миналата година. Новите жилища пък са общо 3473, което е с 33,7 на сто повече спрямо 2019 г.

Хотели

За да избият намалението в оборотите си, пък хотелиери орязват намаленията в нощувките за бебета и деца. Майка на малко бебе сподели чрез социалните мрежи, че често посещава хотели и досега не са искали допълнително заплащане за бебе и я настанявали или в единична, или в двойна стая на цена за един човек. Сега обаче се обадила да резервира и й обяснили, че трябва да плати двойна стая. Дамата смята, че по този начин искат да компенсират част от загубите заради извънредното положение. Все още не е ясно кога ще отворят хотелите, но идеята е това да се случи в средата на юни. За тях обаче ще има много строги изисквания за прием на туристи, както и за капацитета. Така малките хотели, които имат по 20 места, ще трябва да работят на не повече от половината си капацитет. Заради очакванията чужди туристи да не дойдат в България това лято част от хотелите обявиха, че ще намалят цените на нощувките.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.