ПРЕЗ ИНТЕРНЕТ: Изчисляваме колко икономисва харесаната от нас пералня (ОБНОВЕНА)

ПРЕЗ ИНТЕРНЕТ: Изчисляваме колко икономисва харесаната от нас пералня (ОБНОВЕНА)

От 19 март 5 групи електроуреди с нови енергийни етикети

От края на март ще можем през интернет да изчисляваме колко бихме икономисали от покупката на харесан от нас електроуред от висок енергиен клас, който сме си харесали да купим. Ще стане ясно и колко ток ще ни изгори уредът и колко ще ни струва това. Това ще стане възможно благодарение на разработваното сега уеб базирано приложение, което ще може да се ползва през сайта на министерството на икономиката.

До 19 март електроуредите продавани в търговската мрежа и през интернет трябва да са с нови енергийни етикети. Мярката е в съответствие с регламент на ЕС, който влиза в сила от 1 март. За продавачите обаче

има преходен период от 15 работни дни.

Новите етикети, показващи енергийната ефективност на електроуредите ще са единни за всички продукти, като се премахват плюсчетата след буквите и отпадат отпадат класовете А+, А++ и А+++. „Новата скала ще е от А до G. Първоначално най-ефективните уреди вероятно ще попаднат в класове С, D, Е на новата енергийна скала. Преформатирането на скалата на етикета се прави така, че да не се очаква попадането на продукти в енергиен клас А в момента на въвеждане на етикета. Най-малко 10 години да е очакваният срок, след изтичането на който повечето модели ще попаднат в клас А, обясни Искра Василева - старши експерт „Техническа хармонизация" в министерство на икономиката.

По думите й, ри определяне на поредността на продуктовите групи, чиито скали трябва да бъдат преобразувани, се взема предвид дела на продуктите в най-високите класове. „От март

с нови етикети трябва да бъдат 5 групи уреди

- електронните екрани и телевизорите, битовите перални машини със и без сушилня, хладилните уреди и домакински съдомиялни машини. От 1 септември – светлинните източници, като лампи, осветители и др. Василева поясни още, че на етикета задължително ще QR код - в горния десен ъгъл на етикета, който при сканиране със смартфона ще препраща към допълнителна, официална (нетърговска) информация, публикувана от производителите в новата продуктова база данни за енергийно етикетиране на ЕС- EPREL. Първоначално EPREL ще е налична само във версия на английски език, а по-късно ще бъде преведена и на всички останали европейски езици. „В средата на етикета трябва да е изписана и консумацията на енергия. Видоизменени и нови пиктограми (например за енергийна ефективност в режим HDR за телевизори и екрани, време за изпиране за пералните машини и др.) - в долната част на етикета.

Новото ще е и четири степенна скала (от А до D клас) за нивото на шум,

произвеждан по време на работа на уреда“, добави тя.

Очаква се до 2030 г. постепенно ще бъдат преформатирани етикетите и на останалите 10 групи енергийни уреди, сред които са: климатици, домакински фурни и абсорбатори, топлоизточници и водоподгреватели, битови барабанни сушилни машини, локални отоплителни топлоизточници, вентилационни агрегати за жилищни помещения, водогрейни котли на твърдо гориво, прахосмукамки. За това през това време те ще бъдат със старите енергийни етикети.

Според последните проучвания на Европейския съюз проведени през май 2019 г, енергийният етикет е помогнал на 84% от българите да закупят по-ефективен електроуред, като основните причини са били спестяването на финансови средства и екологичните ползи, обясни на пресконференция в петък Игнат Арсенов - главен директор на ГД „Контрол на пазара" в Комисия за защита на потребителите (КЗП). По думите му, у нас в анкетата са участвали около 1000 души. 79% от тях разпозават енергийния етикет, но други 12% - никога не са го виждали. 84% от анкетираните са заявили, че въпросният етикет име помогнал да си купят по-икономичен и по-екологичен уред.

Нормативната уредба предвижда при

нарушаване на изискванията за използване на новите етикети глоба от 300 до 1500 лв.

С контрола на изпълнението на новите стандарти е натоварена КЗП. По преценка на контролния орган може уред, пуснат на пазара да бъде взет за изпитание. В случай, че той не отговаря на изискванията – ще трябва да бъде изтеглен от пазара. Арсенов припомни, че енергийните етикети помагат на потребителите да направят информиран избор. Той добави, че специално внимание ще се отдели на проверка на интернет сайтовете дали спазват изискванията. „Визуализаицята на енергийния етикет и продуктовия фиш трябва да се вижда при първото кликване на възможно показване“, пояснява той и добавя, че линкът е добре да бъде близо до цената.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.