Борисов нареди проверка как се харчат субсидиите за районите без транспорт

В Северозападна България има най-много региони, които са без автобуси

Финансовият министър Владислав Горанов ще предложи всички автобусни превозвачи да се регистрират задължително по ДДС. Мярката ще изсветли сивия сектор в бранша, а промяната в в закона ще бъде направена сравнително бързо, за да бъде гласувана от депутатите.

Това стана ясно след като ресорният министър Росен Желязков и Горанов разговаряха с представители на автобусния бранш по поставените от тях проблеми.

Нелегални превозвачи

Един от най-сериозните проблеми пред бранша е нерегламентираният превоз на пътници, който е опасен за живота и здравето на хората, създава нелоялна конкуренция и директно нанася вреди, както на бизнеса, така и на държавата, заяви Росен Желязков след срещата. За това по време са обсъждани варианти за съвместни действия между Гранична полиция, Националната агенция за приходите и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА).

На границата полицаите ще броят бусовете и ще изготвят анализи на трафика, въз основа на данните ще бъдат идентифицирани рискови превозви средства, които ще бъдат проверявани за нерегламентиран превоз. Те ще бъдат идентифицирани на база брои преминаване на граничните пунктове за определен срок.

ВИЖ ОЩЕ: ПОГВАТ НЕЛЕГАЛНИГЕ БУСОВЕ

Данните ще бъдат предавани на данъчните и служители ИААА. Според Горанов най-често нелегалните превозвачи са физически лица, които са безработни или социално слаби. Затова те ще бъдат проверявани и от НАП. “Това е по-скоро черен сектор, отделно в транспортния бранш има наистина сив сектор“, коментира още финансовият министър, като по този начин обоснова нуждата от регистрацията на превозвачите по ДДС.

Отделно служителите на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" също ще правят проверки на съмнителните превозни средства.

Субсидии

По-рано през деня премиерът Бойко Борисов се срещна с превозвачите и нареди на транспортното министерство да провери къде отиват отпусканите субсидии за превоз на пътници по нерентабилни автобусни линии в слабо населени места и гранични райони.

По данни на бранша, изнесени от председателят на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ) Магдалена Милтенова, около 128 междуградски автобусни линии в страната в момента не функционират и хората нямат достъп до градовете.

В Северозападна България има най-много региони, които са без градски транспорт. „Общо 48 населени места в региона нямат какъвто и да е било транспорт“, коментира Милтенова за „Монитор“, позовавайки се на доклад на Сметната палата от края на 2017 г.

Автобусните превозвачи на няколко пъти сигнализират за недофинансиране на междуградския транспорт. В средата на януари представители на автобусните фирми обявиха, че на 18 февруари излизат на протест заради множеството нерешени проблеми в бранша.

ОЩЕ ПО ТЕМАТА: БОРИСОВ РАЗПОРЕДИ ПРОВЕРКА НА СУБСИДИИТЕ ЗА РЕЙСОВЕ ДО СЕЛАТА

Всяка година държавата отделя все повече средства, за 2019 г. сумата е 111 млн. лева, като спрямо 2018 г. е нараснала с 4 млн. лева. Но средствата достигат само за 45% от общата сума на издадените субсидирани билети от транспортния бранш. „Повече пари сме дали, а има недоволни хора, това няма как да се случва“, коментира премиерът. По негови думи трябва да се работи повече за справедливост и отговорност не само от страна на държавата, но и от страна на отделните общини.

„За да са достатъчни субсидиите за превоз на пътниците като ученици, пенсионери, държавни служители, военни и военноинвалиди, ще бъде променен моделът за финансиране“, обяви транспортният министър Росен Желязков.

Транспортното министерство и автобусните превозвачи се договориха да създадат подробен план за справяне с належащите проблеми в сектора като работата по него ще започне идната седмица. В него е включена нова методика на автогарите и промяна на разписанията по републиканската транспортна схема. Браншът е предложил вече на управляващите конкретни текстове за корекции на законодателството.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Превозвачите ще казват кои пътища да се ремонтират с предимство (ОБНОВЕНА)

Транспортният бранш ще подпомага с предложения регионалното министерство при определяне кои пътища да бъдат ремонтирани първо. Така след пътищата, по които ще се събира тол такси, постепенно се премине и към подобряването на третокласната пътна мрежа. Това каза проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) по Нова телевизия.

БДЖ стяга стари „Шкоди“ за 20 млн. лева

"БДЖ - Пътнически превози" ЕООД е пуснало очаквания търг за основен ремонт на 10 електрически локомотива. Срещу над 20 млн. лв. с ДДС търси бързо обновяване на машините от сериите 4400 на "Шкода". Освен това тръгва и търгът за закупуването на 30 броя стари пътнически вагони, показва проверка в страницата на дружеството.