Препитаха 1700 ученици ориентират ли се по карта (ОБЗОР)

Препитаха 1700 ученици ориентират ли се по карта (ОБЗОР)

1 700 седмокласници от 78 училища в страната вчера решаваха тест по история и цивилизации. В рамките на 50 минути те трябваше да се справят с 20 тестови задачи и 5 със свободен отговор, всяка от които има по три подусловия. Със упражненията се търсят и междупредметни връзки с БЕЛ, изобразително изкуство, география и икономика, уточниха от МОН, обясниха пред „Монитор“ от МОН.

Задачите обаче се отнасят до общи умения – ориентиране по карта, описание на изображение, открояване на елементи от него, свързване на произведения с автори, които се срещат и в учебните програми по история и литература.

На упражненията за знание пък се изисква ученикът да дава определения на понятия, да разпознава, изброява, посочва конкретни факти и събития, както и да разграничава етапи в развитието на човешката цивилизация. Проверката на разбирането изисква ученикът да посочва примери, да разграничава, перифразира, интерпретира, обобщава, сравнява по зададени критерии, да установява: връзката между общата и националната история; мястото на значими личности в историята; причини и резултати от важни исторически събития; приноса на отделни народи, допълниха от образователното ведомство. За да се справят със задачите, които проверяват умения да се прилагат знания, от седмокласниците пък се изисква да се извлича информация от текст, карта, изображения; да се ориентира в историческото време и да използва знанията си в конкретно описана ситуация.

Резултатите им няма да се оформят като оценка. Те са база за изследване, което ще установи доколко са постигнати заложените цели в новите учебни програми. Затова и сегашните седмокласници са участвали в проучването и през учебната 2018/2019 г., когато са били в пети клас.

„Идеята е да се проследи напредъкът на едни и същи ученици при формирането и развиването на умения и ключови компетентности в прогимназиален етап“, посочват от МОН. В изследването е включена извадка от ученици с различен успех, от различни видове училища в различни по големина и географско разположение населени места. Целта е да се получат национално представителни резултати, а не да се измерват постижения на отделни ученици, училища или региони.

Анализът на резултатите ще бъде изготвен до края на септември. Чрез него ще се проследи натрупването на специфични умения за учебния предмет, придобиването на ключови компетентности с акцент върху функционалната грамотност на учениците. Мониторингът ще помогне за прилагането на политики и мерки, които са насочени към подобряване на качеството на образованието по история и цивилизации, посочват от МОН.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.