Предприятия изхвърлят отпадни води и замърсяват Варненското езеро
2

Предприятия изхвърлят отпадни води и замърсяват Варненското езеро

На практика всяка година има такъв процес, на измиране нарибата във Варненското езеро, свързан с различни фактори. Това, което ще настояваме категорично, е че в момента рибата, която е умряла, е в район, далеч от въпросната тръба.

Почти е ясно, че не е от нея, а има някаква друга причина.Това заяви кметът на Варна по повод спекулациите с ремонта на авариралия транспортиращ тръбопровод във Варненското езеро. "Имаме всяка година случаи на измиране на риба, това за което ще настояваме е проверка на предприятията, разположени на брега на езерото. Те са на територията на 3 общини и искаме обстоен преглед на вливанията във Варненското езеро.

Почти е ясно на 100 %, че не е от тръбата“, категоричен бе той. Портних коментира, че през годините причинител на подобен мор по рибата са били такива предприятия и допълни, че разчита на областния управител Стоян Пасев да инициира порверка какво се излива в езерото. До момента няма резултати от взетите проби на водата от РИОСВ - Варна и Басейнова дирекция.

"Днес са успели да извадят първия участък от тръбата, всъщност работи се изключително активно. Проблемът е, че поради корабното движение, водолазите могат да работят само в определени часове. Но имат пълна готовност, включително и нощем да продължат работата си. Вярвам, че водолазите ще работят активно, за да може максимално бързо течът да бъде отстранен.

В езерото има много тръби, абстрахирам се от пречиствателната станция. В медиите се появиха и снимки на корозирала тръба, за която кметът каза, че  "Тази тръба, която е снимана, е аварийната тръба на пречиствателната станция, която не се използва. Тя е оставена назад във времето за аварийни нужди".

Кметът добави, че общината е завела дело и съди гръцката фирма-изпълнител и ще има финансови претенции. Фирмата, изградила тръбопровода обаче е избрана от Министерството на околната среда и водите и тогавашния министър, добави още той. Това е тръбопровод, пуснат в експлоатация през 2011 година, а първата му копка е през април 2009 година.

"Този водопровод е на над 10 години, както вече уточнихме, аварирал е, има тема, но в момента се работи по решаването на въпроса. Това не е нов тръбопровод и когато се е изграждал, аз не съм бил кмет, да е ясно изначало", категоричен бе Портних.

"Тема и проблем има, но не бива с нея да се спекулира, особено в началото на туристическия сезон. Според Портних, има спекулации и насаждане по отношение на информираността. Веднага след установяването от ВиК на проблема с водите, всички институции са сезирани, на място са били още непосредствено след установяването на аварията. Имаме постоянна връзка с всички институции, включително с Института по Океанология.

Това, което се вижда на публикувани снимки, всъщност са два вида планктон - тъмен и светъл. Затова и така контрастно изглежда на фотографиите, които се тиражират", каза той и показа сходни снимки на морето Южно от Варна и около нос Калиакра, като коментира, че там цъфтежът и цветовете от планктона си приличат.

"Тъмните цветове на снимките не са фекални води. Преди цъфтежа, нямаше никаква разлика в цвета на водата, въпреки аварията, добави още той и припомни, че през последните години в региона се направиха изключително важни стъпки по отношение на пречистването на водите - ремонтът на втори етап на пречиствателната градска станция.

След него качеството на водата, която отново се излива във Варненското езеро, вече е с различни показатели. Огромни инвестиции се направиха за колекторно-помпените станции. От "Св.Константин и Елена" всичко се изнася към градската пречиствателна станция. В момента приключва дълбоководното заустване на отпадните води от "Златни пясъци", които преди няколко години се изливаха непосредствено в морето.

За съкращаване на срока за ремонт с оглед наближаващия летен сезон, Иван Портних коментира, че тойт е сложен като технология. "Става въпрос за изваждане на участъците от едната и от другата страна на езерото, монтирането и снаждането на средната свързваща част. На тръбата ще трябва да се поставят тежести на брега със специални бетонови елементи, а преди това ще бъде прокопана траншеята по дъното на езерото, в която да бъде закопана.

Трафикът на кораби не позволява постоянен достъп, затова реалистичния срок за приключване е около месец и половина", добави още варненския кмет, Иван Портних.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.