ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Е-търговци и физически лица да носят еднаква отговорност

ПРЕДЛОЖЕНИЕ: Е-търговци и физически лица да носят еднаква отговорност

Националната асоциация за защита на потребителите (НАЗП) предлага онлайн платформите за продажби да задължават с условията в договорите си продаващите на тяхната "територия" да носят еднаква отговорност за качествата на стоките, договорните условия с потребителите и търговските практики, независимо от това дали са търговци по смисъла на Закона за защита на потребителите или са физически лица.

Причината за това е установеният от Нова телевизия бум на оплакванията на потребители в мрежата, които са потърпевши от покупки в интернет

Дефектни стоки, забавени пратки, драстично разминаване между поръчано и доставено или празни пратки, както и откровени измами са най-честите проблеми, с които се сблъскват любителите на онлайн пазаруването. Тогава тръговците най-често се укриват и връщането на парите или получаването на стоките става невъзможно.

"Когато говорим за възможността за решаването на тези проблеми, трябва да отчетем статута на лицето, което продава своите стоки или услуги. Ако е търговец по смисъла на Закона за защита на потребителите, всички тези казуси трябва да могат да бъдат решени. В случай че се касае за физическо лице, търгуващо в интернет, по-често не може да се приложи законът. Когато пък е измама, случаят попада в компетенциите на органите на реда", посочват от НАЗП.

„Тези, които имат користни цели, често са и доста изобретателни и могат да ни заблудят. Нашият съвет е потребителите да не правят експерименти с търговци, които не познават или нямат добра репутация“, препоръча председателят на НАЗП Стоил Алипиев. „Невинаги е лесно да се достинге до търговеца. Лице, което е имало користни цели, то съответно ще се е подготвило добре да не може да се стигне до него по лесен начин“, посочи още Алипиев. Той добави, че „голяма част от потребителите изобщо не търсят правата си за суми от 50 до 300 лв., тъй като това е свързано обикновено със съд и дълги процедури“.

НАЗП счита, че ако онлайн платформите за продажби задължават с договорите, които сключват с търговците и физическите лица, продаващи в маркетплейса, да спазват еднакво потребителското законодателство и предвиждат сакнции в случаите, в които не го правят, това значително ще подобри онлайн средата за пазаруване.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.