0

Н а 28 май 1939 г., след двугодишен строеж, тържествено е открит първият железен мост с подвижна конструкция, свързващ Варна с днешния квартал „Аспарухово“.

На 28 май 1939 г., след двугодишен строеж, тържествено е открит първият железен мост с подвижна конструкция, свързващ Варна с днешния квартал „Аспарухово“.

При откриването, лентата прерязва министърът на железниците, пощите и телеграфите Владимир Аврамов, а освещаването извършва Варненският и Великопреславски митрополит Йосиф. Гости на събитието са директорът на българското корабоплаване, полк. Г. Славянов, инж. Каракостов - директор на благоустройството, областният управител Шумелов, кметът Янко Мустаков, бивши министри, депутати и политически дейци, показват архивите във Военноморския музей-Варна.

Изграждането на моста се предприема, тъй като временното понтонно съоръжение над канала „море - езеро“ вече не е в състояние да поеме нарасналия трафик между двата бряга. Строителството започва още през май 1937 г., като железният мост е проектиран за канал с ширина от 100 метра и среден отвор от 30 метра.

Подвижната част, система „Шерцер“, изработена от германската фирма МАН, се отваряла само за две минути и половина, когато се налага преминаването на кораб с по-голяма височина. През ноември 1938 г. мостовото съоръжение е завършено, по него е прокарана и жп-линия, водеща до тогавашните петролни резервоари.

Наречен „Аспарухов“, новият мост изпълнява функциите си до 28 януари 1975 г., когато преминаващият през канала съветски търговски кораб „Павел Постишев“ се блъска в него и го поврежда. След това съоръжението бе ремонтирано и пуснато в експлоатация, но вече без повдигащата се средна секция.

На 14 юни 2010 се стигна до пропадането му, като повлече във водата преминаваща по него цистерна, но шофьорът се размина само с уплаха. Желязното съоръжение все още действа и днес под новия Аспарухов мост, като осъществява връзката през стария плавателен канал между града и Южната промишлена зона.