Какво в българския език е кошмар за четвъртокласниците

Какво в българския език е кошмар за четвъртокласниците

37,25 точки от максимум 50 е средният резултат по български език и литература на националното външно оценяване в края на четвърти клас. От първоначалния анализ на данните става ясно, че някои от децата все още се затрудняват с правописа на предлозите „с“ и „в“. Близо две трети от четвъртокласниците са работили сравнително добре по творческата задача, но създаването на цялостен, свързан и граматически правилен текст продължава да е предизвикателство.

На третата част от изпита тази година учениците трябваше да съставят собствен текст, прилагайки всички свои умения от начален етап. За задача номер 20 малчуганите трябваше да съставят кратък текст по посочени три картинки, като си помага с въпросите. Тези, които са се справили добре по всички критерии, са изкарали максимум 13 точки. Резултатите по български език и литература показват още, че учениците имат добри знания от началните класове и демонстрират отработвани в годините умения - пренасяне на думи, строеж на думите, пунктуация в края на изречението и степенуване на прилагателни.

По математика четвъртокласниците са изкарали сред 31,57 точки максимум 50. Малчуганите са показали, че са усвоили във висока степен аритметичните действия и учениците успешно решават познати задачи – за лице на правоъгълник, разпознаване на прав ъгъл, текстови задачи. Децата обаче са се затруднили със задачите, които изискват мислене - избор на най-рационалния път за решаване, извличане и обработка на информация от таблици и схеми, пространствена ориентация.

Средната оценка от двата изпита е Много добър (5). С две отлични оценки са 8919 ученици, а с две слаби – 2393. 57 389 малчугани се явиха национално външно оценяване по български език и литература, 57 256 на математика.

Регионите с най-високи резултати и по двата предмета по традиция са София, Смолян, Варна и Русе. Училищата с най-високи резултати по български език и литература са само от столицата. Сред отличниците по математика са също училища от Стара Загора, Русе, Пазарджик, както и основно училище от с. Труд.

„Предстоят конкретни анализи на индивидуално, училищно и регионално равнище, както и планиране на адекватни мерки за преодоляване на констатираните слабости и пропуски. Особено внимание ще се обърне на подготовката на децата с резултати под 25 точки“, подчертават от образователното министерство.

През тази учебна година националното външно оценяване се проведе в нов формат. Целта е да се измерят резултатите, заложени в стандартите за общообразователна подготовка и в новите учебни програми при равнопоставеност на учениците на национално равнище. Изпитът по български език и литература включваше диктовка от аудиофайл, директно попълване на отговорите върху лист за отговори. Оценяването се проведе анонимно в електронна среда. Участваха оценители от цялата страна. Всичко това прави несъпоставими резултатите от 2021 г. с предходните години.

Системата с резултати визуализира три полета – реалния брой точки от съответния тест, този резултат като процент от максималния брой точки, както и оценката по шестобалната система. При първоначалното обявяване на резултатите втората графа бе с друго наименование и това смути част от родителите. Резултатите, вписани във второто поле, ще бъдат отразени и в удостоверението за завършен начален етап на основно образование.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.