Увеличаване на минималните задължителни часове за кормуване на 42 часа вместо досегашните 31 и намаляване на часовете за теория от 40 на 26 предлага предлага работна група, обединяваща представители на институциите и бранша. Така кандидат-шофьорите ще отделят повече време на практиката за вметна на зубренето на теория.

Представителите на центровете по автообучение не смятат, че това ще доведе до съществен ръст на цените за крайния потребител.

Работната група предлага часовете за практическо обучение на кандидат-шофьорите в категория “B” да бъдат обвързани с конкретни групи умения, тъй като към момент компонентите на обучението са разписани в методиката без конкретни изисквания за продължителността им и липса на ефективен контрол. Това създава предпоставка за нелоялна конкуренция, така и за явяване на шофьорски изпит без придобиване на ключови умения като управление на магистрала, скоростен път, при намалена видимост, смятат представителите на институциите и бранша.

За да се завиши качеството на обучението, в предложената за одобрение методика се предвижда за група умения „Управление извън населено място“ да се отделят минимум 6 часа, от които поне 3 часа за „Управление по автомагистрала или скоростен път (при възможност) или път с интензивен автомобилен трафик“. Подобно изискване се залага за първи път – до сега управлението на магистрала или скоростен път изобщо не е било включено в изискванията за провеждане на шофьорските курсове и се е организирало само при инициатива на инструкторите.

Сред другите задължителни елементи е в група умения „Управление в населено място с голяма интензивност на движение” да се преминат поне 10 часа обучение. Минимум 2 часа ще трябва да покрият курсистите и по компонент „Управление през нощта и в условията на намалена и ограничена видимост“. Учебната документация ще влезе в сила заедно с нов механизъм на контрол от страната на ИА „Автомобилна администрация“, за да се гарантира, че тези минимални часове по отделните компоненти ще бъдат спазвани.

Анализът на пътно-транспортните произшествия през 2018 г. показва, че смъртността сред водачите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали шофьори, а тенденцията е за нарастване на негативната статистика сред тази възрастова група. Именно в посока превенция и завишени изисквания към компонентите на обучението са направените предложения, а мнозинството от членовете на работната група го подкрепиха. Основните разисквания бяха по въпроса с колко точно часове да бъде увеличена практиката. Част от тях предложи увеличение с над 45% и достигане до 45 часа. Мнението на друга част от експертите бе за нарастване с 5 часа. Надделя подходът за по-умереното им увеличение и обвързване на часовете с конкретни групи умения, за да има контрол над провеждането на курсовете, а ръстът на часовете да доведе и до по-добра подготовка на младите водачи.

Друг от широко дискутираните въпроси в хода на обсъжданията бе дали да се създаде възможност част от обучението да се провежда на симулатор. Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата“ и част от работната група подкрепяха идеята да се допусне възможност до 4 часа от задължителните часове по кормуване да могат да се провеждат и на симулатор. Целта на подобно предложение бе да се насърчи навлизането на нови технологии и практики в обучението без то да има задължителен и обвързващ характер за школите. Предложението обаче не бе прието от мнозинство от участниците в дискусиите, затова не е част от методиката. Както и до сега центровете по автообучение ще могат да провеждат подобни практични занятия на симулатор, но те няма да се вземат предвид при отчитане на задължителния брой часове по практика.

В работната група участие взеха представители на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, Министерството на образованието и науката, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на вътрешните работи, представители на висши училища, на браншови организации, на неправителствения сектор и др.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Променят магистратури с остарели програми

Промени в остарелите и губещи магистърски програми ще бъдат финансирани със средства от национални програми. Това стана ясно от думите на просветния министър Красимир Вълчев по време на конференцията „Перспективи и предизвикателства пред педагогическото образование през 21-и век“. Причината е, че висшите училища трябва „да дават“ мотивацията и уменията на бъдещите учители за преподаване.

Правим суперкомпютър за 1 квадрилион операции

Нов суперкомпютър, който да има производителност поне 1 петафлоп и да може да прави един квадрилион изчисления в секунда, ще бъде направен след година у нас. Той ще бъде 10 пъти по-мощен от първата подобна машина у нас – „Авитохол“, който работи с 400 терафлота. Това обясни директорът на Център за върхови постижения по информатика и информационни и комуникационни технологии Светозар Маргенов, след като представи дейността на учените, които работят там на президента Румен Радев.