0

Е дин от най-успешните роудстъри в света безспорно е Mazda MX-5. От появата на модела през 1989 г. са продадени над 1 милион автомобила. Повечето от тях са класически кабриолети със задно предаване и мек сгъваем покрив. От 2006 г. насам в гамата на MX-5 има и купе-кабриолет. Той беше много успешен и затова развитието му продължи и след дебюта на четвъртото поколение на модела. Новата Mazda MX-5 с твърд покрив се казва RF (Retractable Fastback) и вече не е купе-кабриолет, а тарга.

Един от най-успешните роудстъри в света безспорно е Mazda MX-5. От появата на модела през 1989 г. са продадени над 1 милион автомобила. Повечето от тях са класически кабриолети със задно предаване и мек сгъваем покрив. От 2006 г. насам в гамата на MX-5 има и купе-кабриолет. Той беше много успешен и затова развитието му продължи и след дебюта на четвъртото поколение на модела. Новата Mazda MX-5 с твърд покрив се казва RF (Retractable Fastback) и вече не е купе-кабриолет, а тарга.

Дизайнът на Mazda MX-5 RF изглежда едновременно спортно, елегантно и модерно. Твърдият таван придава по-завършен вид на роудстъра и определено ще се хареса на почитателите на MX-5. На външен вид RF се различава от кабриолета по задните колони и стъклото между тях. Прибирането или излизането на покрива става с електрическо задвижване само за 13 секунди, но само при скорост до 10 км/ч. При натискане на бутона се прибира самият покрив над главите на пътниците, както е при каросериите тарга. Предимството на конструкцията е лекото тегло - само 45 кг, което е важно за спортния модел. Тъй като предният капак, предните калници и капакът на багажника са изработени от алуминиеви сплави, роудстърът тежи само 1095 кг.

Интериорът на Mazda MX-5 RF е пропит със спортен дух и декориран с кожа с ярки контрастни шевове. В горната част на централния панел е поставен 7-инчов дисплей на мултимедийната система. Управлението на менюто се осъществява с помощта на кръгъл джойстик. Малкият волан се регулира само във височина. Седалките с интегрирани подглавници имат добра странична опора и същевременно са удобни. В гърбовете им са монтирани допълнителни високоговорители на аудиосистемата.

Позицията зад волана е много ниска. Стандартното оборудване Mazda MX-5 RF е доста богато и включва климатик, парктроник и Bluetooth. Има и 6 въздушни възглавници, стабилизираща система DSC и технология за спазване на лентата. В по-високата версия се добавят адаптивни фарове, автоматичен климатик, отопляеми седалки, сензори за светлина и дъжд, и система за следене на слепите зони. Сред опциите са круиз контрол и система за наблюдение на налягането в гумите.

Новата Mazda MX-5 RF се предлага с 1,5-литров атмосферен бензинов двигател със 131 к.с., както и с 2,0-литров атмосферен бензинов мотор със 160 к.с. Стандартно и двата агрегата се комбинират с 6-степенна механична скоростна кутия, която радва с къси ходове на скоростния лост и отчетливото превключване. Новата Mazda MX-5 RF се предлага и с 6-степенна автоматична скоростна кутия в съчетание с по-мощния двигател, който генерира и доста добър въртящ момент от 200 Нм при 4600 об/мин.

Автоматичната трансмисия на Mazda си върши чудесно работата и предава много бързо тягата към задните колела. Автоматикът има и спортен режим, който задържа за по-дълго време оборотите и много адекватно сваля предавките, когато водачът шофира спортно. Освен това има възможност и за ръчно превключване на предавките с пластини зад волана. Двигателят обича високите обороти, а резонаторът в изпускателната система осигурява сочен гърлен звук. С 6-степенната автоматична скоростна кутия разходът на гориво е по-нисък от ръчната трансмисия и в смесен цикъл е 6,4 л/100 км. В града консумацията е 8,4 л/100 км.

При конструирането на всяко от четирите поколения на Mazda MX-5, японските инженери и конструктори остават верни на принципа, наречен Jimba Itai, което в превод от японски означава единство между коня и ездача, а в случая изразява връзката между автомобила и водача. Моделът с твърд сгъваем покрив RF също запазва феноменалните характеристики на лекия роудстър за чисто удоволствие от управлението. Двигателят е поставен ниско и е изместен леко назад, което е направило възможно постигането на равномерно разпределение на тежестта по осите и намаляване на центъра на тежестта.

Лекият роудстър със задвижване на задните колела е много послушен и маневрен. Неговото кормилно управление за първи път е получило електрически усилвател, но остава много остро, точно и дава отлична обратна връзка, като воланът прави само 2,5 оборота от край до край. Благодарение на диференциала с повишено триене, кормилното управление е почти неутрално. Въпреки това, когато системата за стабилизация е изключена, можете да постигнете леко плъзгане на задния мост и да се впуснете в контролиран дрифт.

Сцеплението с пътя е отлично, а гумите с размер 205/45 R17 не са твърде широки. Окачването на Mazda MX-5 RF е по-меко, но въпреки това наклоняванията на каросерията в завоите са малки. Спирачният педал е информативен и усилието върху него се дозира лесно. Голямо предимство на Mazda MX-5 RF е шумоизолацията с вдигнат покрив. Освен това таргата може да се шофира и при доста хладен климат, като пътниците са защитени от вятъра между предното стъкло и задния панел на колата. 

Технически характеристики

Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 2.0 6AT

2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател

6-степенна автоматична скоростна кутия

160 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

200 Нм максимален въртящ момент при 4600 об/мин

8,5 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

194 км/ч максимална скорост

6,4 л/100 км среден разход на гориво

149 г/км емисии на СО2

62 980 лева цена на модела