Повече икономични домакински уреди купуваме в кризата

Повече икономични домакински уреди купуваме в кризата

Българинът е с изострена чувствителност към енергийната ефективност на пералните и хладилниците, но расте и интересът към покупката на висок енергиен клас климатици и бойлери. Съдомиялните също навлизат в бита ни, което е особено радостно, защото те пестят не само енергия, но и вода, коментира Габриела Чифличка, генерален секретар на APPLiA България, цитирана от БТА.

Тя напомни, че при машинното миене на съдове, се използва почти три пъти по-малко електроенергия и почти десет пъти по-малко вода, а и се подобрява качеството на живот и се пести време. Кризата подтикна хората да се снабдят и със съдомиялна машина, но все още няма бум, каза Чифличка. Ръст се наблюдава и при кухненските уреди като печки, фурни и сушилни.


Повишен интерес има и към малките уреди,


например - чопъри, пасатори, кухненски роботи, хлебопекарни, скари, мултикукъри, прахосмукачки, парочистачки и т.н.

Отливът от посещенията на хотели и на развлекателни комплекси накара много български семейства да организират почивните си дни със събирания в домашна среда, което тласна клиентите към покупка на съдомиялни машини, коментира за БТА Йордан Вакъвчиев, управител на магазин за техника в столичния квартал "Младост" 4. Дистанционната работа и предпочитанието за отдих на вилата допълнително се отразиха на интереса към покупка на нови печки и перални, допълни той.

Определено хората обръщат внимание на това каква е консумацията на ток на уредите и това е част от решаващия параметър при избора им, защото цените на електроенергията са съществено перо в бюджета на домакинствата, коментира Вакъвчиев. По думите му, най-показателно за това е, че при подмяната на стария климатик, който е на 10-12 години, около 45 процента ще е икономията, която ще предложи новият уред. Подобна е ситуацията при печките, пералните, допълни той.

Три месеца след въвеждането на новите енергийни етикети, производители и търговци отбелязват повишен интерес към домакинските уреди от високия енергиен клас.


Новият етикет не е затруднил производителите,


както и няма основания да се смята, че е оскъпил изделията, защото компаниите отдавна бяха подготвени за промените, изрази принципната си позиция Габриела Чифличка и допълни, че преходният период от 14 работни дни след 1 март, в който трябваше съответната група стоки да бъде с нов етикет, е спазен от търговците. Потребителите спокойно са приели новите промени, имаше доста информация по темата, а дори и да има някакво неразбиране консултантите в търговската верига са подготвени да обяснят промяната, допълни Чифличка.

Много преди да се въведат новите енергийни етикети, с приемането на рамковото законодателство на европейско ниво Асоциацията е започнала да информира търговци и производители по темата, направена е била и широка информационна кампания в страната, напомни Габриела Чифличка. Тя посочи, че промяната в ресорното законодателство се извършва поетапно, както е


заложено в европейския Акт за енергийно етикетиране.


По тази причина част от уредите получават нови етикети, като се премахват трите плюса и скалата на енергийната ефективност става от А до G. Промяната поетапно ще засегне част от уредите през следващите години, като сега с нови етикети са хладилните уреди, пералните, съдомиялни, комбинирани перални със сушилня. Така в момента в магазините се намират електроуреди както със старите, така и с новите етикети.

Чифличка напомни, че в продуктовите групи с нови енергийни етикети в момента на пазара няма уреди от най-високия клас енергийна ефективност, но това е заложено в ресорното европейско законодателство, което понижава енергийната класификацията на уредите, които в момента са на пазара, за да може да се стимулират иновациите в енергийната ефективност и през следващите години постепенно да се запълват класовете нагоре по скалата. По тази причина, ако сме купили хладилник с клас три пъти А плюс преди 1 март, когато влезе в сила новият енергиен етикет, същият хладилник получава по-нисък клас - например D, Е, с което параметрите му на ефективност не се променят. Разликата идва от по-високите заложени цели за енергийна ефективност и от новите методи за тестване.


Нов елемент при етикетирането е QR кодът,


който след сканиране отвежда потребителите в уебсайт, съдържащ информация за продукта. Става дума за европейската базата данни EPREL, която се изготвя от Европейската комисия, и е част от законодателството в областта на енергийната ефективност на електроуредите. Задължение на производителите е преди да пуснат екземпляр от определен модел на пазара да въвеждат информация за него в тази бази данни. Разработването й от Европейската комисия се забави през годините, коментира Чифличка и допълни, че е трябвало да заработи от 1 януари 2019 г. От 1 март тази година вече е достъпна за потребителите публичната част на тази база данни и те чрез QR код могат видят характеристиките на определен модел уред. В момента по този начин можем да намерим информация само за продуктите, за които има такъв код, но той ще се разпространи и върху други уреди с въвеждането на следващите регламенти, като се очаква процесът на бъде финализиран за повечето продуктови групи към 2025 г. Изключение ще са бойлерите, които ще имат такъв код след 2025 г., защото сегашният им етикет с плюсовете влезе много по-късно като изискване на пазара и е нормално да се остави възможност на производителите да се възползват от него и от времето, което им се предоставя за развитие на технологията, коментира Чифличка. Сега чрез QR кода


можем да разберем повече за хладилните уреди, перални,


комбинирани перални със сушилни и съдомиялни машини, както и телевизори и телевизионни екрани.

Йордан Вакъвчиев отбеляза, че хората все повече ползват QR кода за допълнителна информация. Освен това, по този начин много по-лесно и бързо могат да се сравнят два видимо подобни домакински уреда.

С навлизането на първите ограничения заради пандемията, когато учениците преминаха на дистанционно обучение, се повиши търсенето на лаптопи и на всички консумативи, необходими за онлайн обучението - камери, мишки, клавиатури и други, показват наблюденията на управителя на магазина за техника. Повишило се и търсенето на телевизори и конзоли. По този начин, като цяло в процеса на ограничения, стоките, които са предназначени за домашно забавление, при наложителното стоене имаха ръстове в търсенето, допълни Вакъвчиев.

Друга тенденция от пандемията показва, че българите


предпочитат да купуват онлайн предимно мобилни телефони,


отбеляза Вакъвчиев. Не е такава картината при избора на уреди за вграждане. Българинът е бил склонен по-скоро да изчака да паднат ограниченията за забраната за посещение на големите търговски обекти или да се променят условията за посещението, отколкото да рискува да купи уреди, които да не му паснат на кухнята.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.