Последната битка на Зукърбърг
3

Проектът Meta ще струва поне 50 млрд. долара

Последната битка на Зукърбърг

Facebook се опитва да спре лавината от скандали

Създателят и главен изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг представи своята визия за бъдещето на социалната мрежа в контекста на напредването на новите технологии на общуване и добавянето на факторa виртуална реалност. Всъщност, потребителите на социалната мрежа бяха потопени в бъдещото на човешките контакти. И видяха образа на един Марк, който прескача и пресича в стерилни помещения, които варират от футуристични места до обзаведени в стила на 50-те години на XX в. стаи.

Това беше един безгрижен Марк, различен от стресирания Марк от настоящето - разпъван на кръст от антимонополните органи на много страни в света, извиняващ се за потопа от фалшиви новини, смазан от постоянния теч на лични данни на потребители и обясняващ защо подчинените му са инструктирани да толерират езика на омразата по простата причина, че той носи най-сериозни печалби. Зукърбърг

направи опит да се телепортира

в друга реалност, в която няма неудобни въпроси.

Facebook обяви, че ще инвестира около 10 млрд. долара в технологии, свързани с виртуалната реалност. Инвеститорите имат малко по-различна сметка, според която новата инициатива може да стане печеливша, едва след като в нея бъдат вложени поне 50 млрд. долара. Евентуалните печалби след това са забулени в мъглата на далечното бъдеще. Facebook вече има около 10 хил. специалисти, които работят за внедряването на виртуалната реалност. Само в Европа гигантът планира да наеме още 10 хил. служители. Сметката показва, че това надхвърля двойно целия персонал на конкурента Twitter. Струпването на толкова финансов и човешки ресурси поражда основателният въпрос дали си струва и тук отговорът не е еднозначен. Според Зукърбърг, Meta е вратата към бъдещето, която се отваря с иновативния подход на Facebook.

Монетата обаче има и друга страна.

Достатъчно е да опитате да се сетите за някои други революционни иновации на Facebook. Не се напрягайте. Не може да се сетите, защото просто няма такива. Единствените иновации са свързани с поглъщането на по-малки конкуренти и пригаждане на техните иновации към мрежата Facebook. Социалната мрежа никога не е разполагала със собствени иновативни идеи. И всичко това води до следващия въпрос: „Защо му е на Зукърбърг да се занимава точно с това и точно сега?”. Баналният отговор, който изглежда най-вероятен, може да разбие мечтите на много потребители на социалната мрежа. Най-вероятно става дума за предстоящо корпоративно преструктуриране на конгломерата. Ролята на Зукърбърг е извадена пред скоба, като дори самият той малко нескромно обявява, че няма по-подходящ главен изпълнителен директор от него, тъй като само той е наясно с визията за развитие на мрежата. Но в действителност това може да не се окаже точно така. По сходен начин собственикът на Google стана Alphabet, а създателите на търсачката се оттеглиха от оперативното ръководство. Казано по друг начин

Facebook се опитва да си скъса опашката,

като идеята е Meta да получи летящ старт с огромни активи, само позитиви, а негативите да останат в старата фирма.

Така Facebook ще пробва да реши от раз поне четири огромни проблеми. На първо място това е застаряването на потребителите. Социалната мрежа има над 3.6 млрд. потребители, което е повече от броя на католиците по света, като горната граница на възрастовата група непрекъснато се вдига. Младите потребители, особено в тийнейджърска възраст, се ориентират главно към „по-яките” TikTok и Snapchat. Дори смятаното за най-перспективно приложение на Facebook– мрежата за споделяне на снимки Instagram започва да боксува. Това не означава, че има срив на приходите от реклама. Напротив, милиардните реки от рекламодателите са все така пълноводни, но специалистите по маркетинг предупреждават, че между застаряването на аудиторията и промяната на профила на рекламодателите има известно забавяне във времето. Концепцията на Зукърбърг винаги е била ядрото от потребители на мрежата да бъде съставено от тийнейджъри и хора на възраст до 30 години. Ако Facebook остане нереформиран постепенно

ще се превърне в информационно блато,

съставено от миловидни снимки на домашни любимци и агресивна реклама на една или друга политическа кауза.

Вторият голям проблем, който социалната мрежа ще реши е свързан с крепостната зависимост по отношение на достъпа и особено при мобилните апликации, които са доминирани от платформите на Google и Apple. Проблемът идва от това, че стратегическите приоритети на тези две компании понякога се разминават сериозно с тези на Facebook. Най-пресен е примерът с ъпгрейда на Apple по отношение на проследяване и прозрачност на източниците и филтриране на спам, което нанесе сериозен удар на рекламодателите на Facebook. Самият Зукърбърг обвини Apple и Google, че затормозяват дейността на компанията му, като затрудняват достъпа до лични данни на потребителите от страна на рекламодателите. Затова Facebook още през 2015 г. обяви, че се работи по създаването на собствена платформа. До този момент обаче

реален резултат от тази работа няма.

Третият проблем, който Зукърбърг иска да остави в старата компания е свързан с войната му с регулаторите по целия свят. В момента много страни правят промени в законодателствата си, с цел да бъде спрян или поне ограничен растежа на Facebook. Компанията все още не е заплашена от задължаващи решения за разцепване и обособяване на отделните звена в отделни фирми, но законодателите правят каквото е по силите им, за да се избегне дори потенциалната възможност за поредното поглъщане на поредния Instagram от страна на гиганта. Затова Facebook акцентира в развитие на виртуалната реалност и добавената реалност. Тези сегменти са относително свободни в този момент и Меtа не би трябвало да има проблеми с антитръстово законодателство. Ще бъде прекъснато и отслабено политическото влияние. Дразнещите послания и обръщения ще останат в миналото и в стария формат, а новите форми ще бъдат свързани с интерактивни директни дебати и спечелване на избирателите.

Анонимните постове, свързани с

различни теории на конспирациите

би трябвало да замрат. Това е свързано и с четвъртия проблем, който Зукърбърг се надява да реши, а именно - разклатената репутация на компанията. Последната лавина от скандали, предизвикани от бивши служители на фирмата превърнаха Facebook в недотам престижно място за работа на млади образовани и амбициозни кадри. За момента името на фирмата е токсично и спешно ребрандиране е повече от наложително, тъй като всички възможни иновативни идеи като тази за създаване на портфейл за криптовалута на потребителите бавно, но сигурно отиват към провал.

Инвеститорите приеха с любопитство, но не и с ентусиазъм видеото, в което Зукърбърг говори за своите виждания, бъдещето на Facebook и Meta. В интерес на истината акциите на гиганта значително поевтиняха. Инвестиционните банкери дори леко понижиха препоръките си за книжата от „купувай” на „купувай предпазливо”. Анализаторите от Bank of America определиха Meta като потенциална опасност за разрушаване на целия конгломерат и заговориха за загуба на фокуса върху основния предмет на дейност. Или казано по-просто, Meta ще е дълъг и мъчителен процес с несигурен и отдалечен в бъдещето потенциал за печалба. Въпросът за печалбите е много щекотлив за инвеститорите, тъй като само за 2021 г. размерът ѝ

се очаква да надхвърли 100 млрд. долара.

Ако все пак черногледците бъркат и Зукърбърг е прав за перспективите за интеграцията на виртуалната реалност в социалните мрежи в обозримо бъдеще, това ще означава главоломно развитие на конгломерата. С последната си сделка Марк Зукърбърг може да се окаже собственик на инфраструктурата на човешкото общуване в бъдещето, а не просто на конгломерат от социални мрежи. Целта на Meta е да създаде цели дигитални светове със собствени екосистеми, а целта на Зукърбърг е да бъде в основата на това сътворение. Името Meta е съкращение от Метавселена. Самият термин е използван през 1992 г. в научно-фантастичния роман „Снежна буря”. В него метавселената съществува паралелно с реалната, а хората прескачат през измеренията с помощта на аватари.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.